2024-09-15, 22:56
Medlem
Peegasuss avatar
Pluggar ssk i Karlstad just nu. VFU sker i hela Värmland, från Likenäs till Säffle, Kristinehamn, Storfors, Karlstad och alla andra orter med VC, äldreboenden. Sjukhus-VFU sker i Karlstad, Torsby och Arvika. Men aldrig utanför regionen.
Citera
2024-09-15, 23:24
Medlem
alicia66s avatar
Jag skulle valt Karlstad. Inget fel på utelivet studenterna festar kan jag lova. Det är tillräckligt stort för att inte kännas som by. Finns massa fin natur. Dock folk är lite stela/tråkiga men förhållande vis lite invandrare. Varning för Voxnäs och Kronoparken.
Citera
2024-09-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Göteborg är okej för shopping och nöje men skulle aldrig vilja bo där
Varför inte?
Citera
2024-09-18, 22:57
Medlem
Enterprises avatar
Om jag var tvungen att välja hade jag valt Göteborg (i en rik stadsdel).
Att bo i en liten provinsiell håla som Karlstad (långt till det mesta) hade varit själsdödande för mig.
Citera
2024-09-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Satsa på Götet om du har sunt förnuft och är ansvarsfull. Generellt sett är det inte nyttigt att sitta kvar i sitt trygga bo hela livet. Vingar flyger man iväg med och erfar livet. Inte hälsosamt att fastna i mammas sköte, där är allt tryggt och förutsägbart.

Människor som är familjebundna på ett osunt sätt riskerar att bli känslomässigt outvecklade mamma-grisar. Att ta risker är bra för självkänslan, oavsett om man söker trygghet eller är nyfiken på frihet, finns inga garantier- du kan förlora ditt liv när som helst.
Fint sagt
Citera
2024-09-19, 01:24
Medlem
Göteborg är ju ända storstaden i Sverige som har riktigt hav, det avgör för mej i alla fall!
Citera
2024-09-19, 18:50
Medlem
godboys avatar
Det finns flera aspekter att ta hänsyn till här;

Pluggandet:
Just om man ska läsa till SSK så spelar det ingen roll på vilken skola man läst. Ingen bryr sig om den saken. SSK är på Högskola/Universitet är egentligen bara en hyfsat bred grundläggande utbildning. Man får baskunskaper helt enkelt, sen lär man sig resten på plats där man börjar jobba. Det varierar väldigt mycket från arbetsplats till arbetsplats vad man behöver kunna och göra.

Boendet:
Det beror ju mycket på vad man själv är ute efter. Vill man ut och festa så välj Göteborg, utbudet är bredare och större. Vill man vara mer anonym så är ju Göteborg också en fördel. Glöm dock inte av att du ska klara studierna, jag vet mer än en som festat bort sin utbildningsmöjlighet. Sen gäller det att bo på rätt ställe med. Göteborg har många ställen man bör ducka. Det kanske även Karlstad dock har.

Övrigt:
Att ta sig till och från Göteborg är lätt, finns många förbindelser. När det gäller Karlstad så är det inte lika lätt.
Citera
2025-04-20, 10:48
Medlem
Lill-Einars avatar
Har bott i båda, längtar tillbaka till Göteborg men inte till Karlstad.
Göteborg har ett lugn över sig för att vara så pass stor stad. Havet. Öl-klulturen. Bra idrottsut, bra kulturutbud
Citera
2025-04-20, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det finns flera aspekter att ta hänsyn till här;

Pluggandet:
Just om man ska läsa till SSK så spelar det ingen roll på vilken skola man läst. Ingen bryr sig om den saken. SSK är på Högskola/Universitet är egentligen bara en hyfsat bred grundläggande utbildning. Man får baskunskaper helt enkelt, sen lär man sig resten på plats där man börjar jobba. Det varierar väldigt mycket från arbetsplats till arbetsplats vad man behöver kunna och göra.

Boendet:
Det beror ju mycket på vad man själv är ute efter. Vill man ut och festa så välj Göteborg, utbudet är bredare och större. Vill man vara mer anonym så är ju Göteborg också en fördel. Glöm dock inte av att du ska klara studierna, jag vet mer än en som festat bort sin utbildningsmöjlighet. Sen gäller det att bo på rätt ställe med. Göteborg har många ställen man bör ducka. Det kanske även Karlstad dock har.

Övrigt:
Att ta sig till och från Göteborg är lätt, finns många förbindelser. När det gäller Karlstad så är det inte lika lätt.

Jag hade nog valt Karlstad.
Vilka kommunikationer finns inte i Karlstad? Stenaline båtar kanske.
Citera
2025-04-20, 12:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag hade nog valt Karlstad.
Vilka kommunikationer finns inte i Karlstad? Stenaline båtar kanske.
SUCK! Landvetter flygplats, med diverse billiga avgångar till alla möjliga destinationer i Europa. Även diverse bussbolag som kör på kontinenten direkt från Göteborg.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in