2024-09-09, 18:16
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Jag vet att ryssarnas RPG-7 kan utrustas med granat med tandemladdning, detta har RPG-29 redan original.
Detta ska väl besegra ERA på stridsvagnar så har NATO standard tandemladdningar till våra granatgevär också?
Citera
2024-09-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag vet att ryssarnas RPG-7 kan utrustas med granat med tandemladdning, detta har RPG-29 redan original.
Detta ska väl besegra ERA på stridsvagnar så har NATO standard tandemladdningar till våra granatgevär också?
Vad yrar du om?
Citera
2024-09-09, 18:24
Medlem
SmegmaFris avatar
Att googla var givetvis för svårt?
https://www.saab.com/site-settings/html5/cg-ammo/index.html
Citera
2024-09-09, 20:11
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Om al-Qassambrigaderna kan framställa tandemgranater så lär väl Saab kunna det, eller vad menar du?
Citera
2024-09-10, 07:18
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Om al-Qassambrigaderna kan framställa tandemgranater så lär väl Saab kunna det, eller vad menar du?
al-Qassambrigadernas granater och mycket annat av deras vapenarsenal verkar mistänkt lika dom ryska förlagorna så jag betvivlar att dom gjorde egna utan importerade nog från ryssland via IRAN.
Citera
2024-09-10, 08:04
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
al-Qassambrigadernas granater och mycket annat av deras vapenarsenal verkar mistänkt lika dom ryska förlagorna så jag betvivlar att dom gjorde egna utan importerade nog från ryssland via IRAN.

Under förra hösten och vintern släppte de videomaterial som visar i grova drag hur deras fabriker fungerar, bl.a. granattillverkning och åtminstone partiell tillverkning av al-Ghoulgevären.

Att det finns ryska och iranska förlagor är inte speciellt konstigt.
Citera
2024-09-10, 19:02
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Under förra hösten och vintern släppte de videomaterial som visar i grova drag hur deras fabriker fungerar, bl.a. granattillverkning och åtminstone partiell tillverkning av al-Ghoulgevären.

Att det finns ryska och iranska förlagor är inte speciellt konstigt.

Och de filmer som jag har sett, visar med pinsam tydlighet att Hamas inte tillverkar det som de påstår sig tillverka. Visst, de gör säkert en del, men det mesta har kommit in via tunnlarna från Egypten.
Citera
2026-05-07, 23:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu granat från SAAB skall ta sig igenom 700 mm pansar, skall klara av ryssarnas modernaste pansar relikt.

https://www.calibredefence.co.uk/saab-launches-heat-758-a-new-round-to-defeat-russian-reactive-armour/
Citera
2026-05-11, 13:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu granat från SAAB skall ta sig igenom 700 mm pansar, skall klara av ryssarnas modernaste pansar relikt.

https://www.calibredefence.co.uk/saab-launches-heat-758-a-new-round-to-defeat-russian-reactive-armour/

Undrar dock var man hittar 700mm ren pansar någonstans..
Citera
2026-05-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Alltså… man kan ju snedträffa..
Citera
2026-05-12, 06:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Moderna vagnar typ Leo2A7 har väl uppåt 1200 mm i front som skydd mot RSV. Givetvis inte ren pansar utan i kombination med kompositpansar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in