Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nu är det klart.
Åklagaren valde att inte överklaga domen.
admin

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/klart-aklagaren-overklagar-inte-friande-flashbackdomen/
Citera
2025-10-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nu är det klart.
Åklagaren valde att inte överklaga domen.

admin
Hur firas det? Här öppnar jag en extra burk Falcon ljus lager, trots att jag redan borde ligga i sängen.

Sedan hoppas jag samtidigt på en snabbare moderering innan saker går överstyr, även om jag inser det svåra.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-24 kl. 18:14.
Citera
2025-10-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur firas det? Här öppnar jag en extra burk Falcon ljus lager, trots att jag redan borde ligga i sängen.

Sedan hoppas jag samtidigt på en snabbare moderering innan saker går överstyr, även om jag inser det svåra.
Behövs inte snabbare moderering, räcker med att blåneka att det rapporterats.
Citera
2025-10-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Behövs inte snabbare moderering, räcker med att blåneka att det rapporterats.
Jo, förr kunde man se om något rapporterats, det kan man inte nu, så...
Citera
2025-10-25, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, förr kunde man se om något rapporterats, det kan man inte nu, så...
Sant, möjligheten att se om något rapporterats togs bort när ägaren sade att det inte rapporterats...
Att ändra något under pågående utredning ligger jäkligt nära en brottslig handling.
Citera
2025-10-25, 12:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Förmodligen blir det ingen överklagan. Jag kan tycka det är lite synd för i HR hade det kunnat bli ett mycket rimligare formulerat domskäl. Men det kommer säkert fler ggr i framtiden, och då kan Flashback få chansen att få det prövat i högre instans.

"Troligtvis ingen överklagan i Flashbackmålet"
https://www.dn.se/direkt/2025-10-16/troligtvis-ingen-overklagan-i-flashbackmalet/

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/klart-aklagaren-overklagar-inte-friande-flashbackdomen/
Skönt för Axelsson. Men lite synd för rättsutvecklingen. Låter mer som att åklagaren hade svårt att motivera grunder för prövningstillstånd. Brukar i och för sig motivera det neutralt, så man behöver egentligen inte anföra mot de delar som går en emot. Utan kan även motivera med de delar där tingsrätten instämmer i ens egen bedömning vid anförande om behovet av vägledning för andra domstolar i rättstillämpningen.
Dvs man tittar på rättsfrågorna snarare än bevisning eller skuld.

Man kan i vart fall konstatera att Flashback nog sitter tryggt en bra tid framöver. Skulle liknande inkomma lär förundersökning nog läggas ned med motiveringen att det inte förväntas leda till fällande dom.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-25 kl. 12:33.
Citera
2025-10-26, 16:04
Medlem
Rekommenderar den långa, inte alldeles färska men ändå, artikeln i tidningen VI.
Speciellt för den som vill förstå sig på VD:S innanmäte upptill om man säger så.

https://www.vi.se/artikel/flashback-fran-fortalad-till-omtalad

"Troligen var det inte bara musiken som hänförde honom, utan också Johnny själv. Föraktet för konventionerna, gränstänjandet med livet som insats, kompromisslösheten.
Det där som Jan Axelsson alltid attraherats av, och själv skulle få pröva på, långt senare."

"Men det var det sista som hördes av honom i offentligheten. Sedan dess har Flashback flyttat utomlands, och Axelsson har i över ett decennium stått osynlig bakom forumet och tjänat miljontals kronor på dess verksamhet."
Citera
2025-10-26, 22:43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"Vad vi bevittnar är ett tydligt exempel på hur ”radikalisering” går till, oberoende av ideologiskt innehållet – som här är den gamla vanliga sörjan av rasism, antisemitism och kvinnohat. Här blir sådant till språklig hårdvaluta."
Nu ja. Tider skall komma när det blir helt omvända toner på Flashback, lika säkert som att jorden skiftar magnetiska poler med jämna mellanrum. And as they change are virtues made or crimes. Flashback är som den gamla rap-låten med Public Enemy: Fight the power, fight the power that be.

Citat:
"Det enda sättet att kortsluta det där gruppmasturberandet med fula ord är att utsätta sig för andra språkvärldar, andra sätt att tänka och förstå vad som pågår."
Vad har det med Flashback att göra? "Gruppmasturberande med fula ord" blir rätt så fort/omgående interruptus när nån säger emot.

Larsmo går full kulturman och raggar ohämmat här.
Citera
2025-10-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Skönt för Axelsson. Men lite synd för rättsutvecklingen. Låter mer som att åklagaren hade svårt att motivera grunder för prövningstillstånd. Brukar i och för sig motivera det neutralt, så man behöver egentligen inte anföra mot de delar som går en emot. Utan kan även motivera med de delar där tingsrätten instämmer i ens egen bedömning vid anförande om behovet av vägledning för andra domstolar i rättstillämpningen.
Dvs man tittar på rättsfrågorna snarare än bevisning eller skuld.

Man kan i vart fall konstatera att Flashback nog sitter tryggt en bra tid framöver. Skulle liknande inkomma lär förundersökning nog läggas ned med motiveringen att det inte förväntas leda till fällande dom.

Åklagaren kunde inte ge en alternativ förklaring till hur modereringen skulle ske. Jag håller med att det är synd för rättsutvecklingen för då hade det varit slutdiskuterat.
Jag trodde nog att denna streber till åklagare skulle gå hela vägen, men han fick känna sig besegrad helt enkelt.
Citera
2025-10-28, 19:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan det finnas nåt strategiskt tänk med att inte överklaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in