2024-09-05, 11:42
Medlem
Hej flashback,

Håller på med mitt examensarbete och behöver alla synvinklar och inputs som jag kan få. Måste djupdyka i denna stora fråga helt enkelt.

Vad gör det med en KVINNA att ha en frånvarande pappa? Menar då alltså mentalt och psykiskt. I unga år till ungdomen samt i vuxen ålder.

Hur blir kvinnan formad och hur kommer hennes värderingar och tankesätt att utvecklas? Kommer detta påverka hennes val av framtida vänner eller partner? Eller önskan/oönskan att själv vilja skaffa barn? Hur skadligt är det (egentligen) att bli bortvald från sin fader som egentligen ska vara sin första kärlek?

Detta gäller alltså kvinnor och inte män. Då män är en annan kategori och är mentalt starkare.

Alla tips och inputs tas tacksamt emot
Citera
2024-09-05, 11:44
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Hej flashback,

Håller på med mitt examensarbete och behöver alla synvinklar och inputs som jag kan få. Måste djupdyka i denna stora fråga helt enkelt.

Vad gör det med en KVINNA att ha en frånvarande pappa? Menar då alltså mentalt och psykiskt. I unga år till ungdomen samt i vuxen ålder.

Hur blir kvinnan formad och hur kommer hennes värderingar och tankesätt att utvecklas? Kommer detta påverka hennes val av framtida vänner eller partner? Eller önskan/oönskan att själv vilja skaffa barn? Hur skadligt är det (egentligen) att bli bortvald från sin fader som egentligen ska vara sin första kärlek?

Detta gäller alltså kvinnor och inte män. Då män är en annan kategori och är mentalt starkare.

Vilken metod utgår du ifrån? Vad för litteratur har du redan bestämt dig för att använda?
Citera
2024-09-05, 11:46
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Du kanske har hört talats om uttrycket "daddy issues"? Det är ett verkligt fenomen. När du stöter på en kvinna som är vegan, feminist, antirasist, överviktig osv, så är det alltid samma problem i grunden och det är en frånvarande pappa. Om du går in på Onlyfans precis nu och skickar ett meddelande till någon av hororna där och frågar om relationen till pappa så kommer hon antagligen börja grina och kalla dig för massa saker och blocka dig.

Pappor är extremt viktiga för både söner och döttrar. Om en man inte har en manlig förebild så blir han ett kriminellt skithål. En kvinna blir en fet, dum hora.
Citera
2024-09-05, 11:47
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Hej flashback,

Ska du göra ex-jobb i incelogi? Känns verkligen som att du redan har en slutsats redo i huvudet och bara ska leta massa studier som stödjer dina misogyna värderingar.
Citera
2024-09-05, 11:54
Medlem
En man jag kände sa en gång han varit på kurs att lära sig vara en bra pappa för sina döttrar.
Att det en tjej ser av sin pappa är det hon tror/vet är det man kan få.
Alkoholistpappa och dottern tror det är "ok" med en alkoholist som pojkvän/man.
Om en pappa visar sig super-duper bra, jämlik, kärleksfull mm som man så vet dottern att det finns att få såna män och letar efter en sån.

Önskar jag hade vetat vem som höll i kursen och materialet men det stämmer till 100%, min farsa var en skitstövel som visade mig mitt ringa värde med att inte särbehandla utan inte ens ge mig det viktigaste som mat, kläder och tak över huvudet så jag sprang ju givetvis på en skitstövel som behandlade mig illa i många år innan jag insåg det fanns bättre.
Citera
2024-09-05, 12:31
Medlem
newsfilters avatar
Vad har du för metod och tänkt dataunderlag för att svara på detta?

Antar att du precis startat arbetet iom nyb termin, men om du inte planerat mer än deras har du en lång väg att gå för att ens vara i närheten av att diskutera dessa frågor på ett sätt som ens kan liknas vetenskapligt.
Citera
2024-09-05, 12:34
Bannlyst
Forska på ifall hon får daddy-issues. Kan tänka mig det
Citera
2024-09-05, 12:38
Medlem
Nono.s avatar
När jag växte upp, hade alla de tjejer, som i övre tonåren haft 100+ kukar i sig, frånvarande fäder.
Citera
2024-09-05, 12:47
Bannlyst
Citat:
Hej flashback,

Tror inte alls att män är starkare? Det verkar vara helt individuellt?

Ska du ha infallsvinklar från FB till ditt examensarbete? Du ska ju gå igenom studier och beskriva resultaten från dem.

Snubbar som växer upp utan pappor blir också lite koko.
Citera
2024-09-05, 13:12
Medlem
Önskar vi kunde fråga alla lesbiska tjejer hur många som haft antingen en frånvarande pappa eller en negativ relation till sin pappa.

Jag har då aldrig i mitt liv stött på någon som har en bra och sund relation och har haft det under hela uppväxten. Det betyder ju inte att det nödvändigtvis är relaterat, men jag skulle nog kunna beta en större summa...
Citera
2024-09-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Tror inte alls att män är starkare? Det verkar vara helt individuellt?

Ska du ha infallsvinklar från FB till ditt examensarbete? Du ska ju gå igenom studier och beskriva resultaten från dem.

Snubbar som växer upp utan pappor blir också lite koko.

Haha jo jag vet hur man pluggar. Men då jag vill höra från olika människor med olika bakgrund vad dom tror osv så valde jag att ställa frågan här
Citera
2024-09-06, 09:35
Medlem
Citat:
Hej flashback,

Det är inte så enkelt i verkligheten. Men visst fungerar förälder av motsatt kön undermedvetet som en ”role model” genom beteende och relation till sina barn.

Samtidigt kan man ha andra manliga/kvinnliga förebilder under sin uppväxt som till stor del kompenserar för en frånvarande (död eller levande) förälder.

Alla som vuxit upp utan mor/far blir inte kriminella eller oförmögna att ha relationer, eftersom många faktorer spelar in.

Jag tror det kan vara bra att ta hänsyn även till sådana aspekter om ditt arbete ska mynna ut i något intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in