Citat:
Ursprungligen postat av
159cmm
Hej flashback,
Håller på med mitt examensarbete och behöver alla synvinklar och inputs som jag kan få. Måste djupdyka i denna stora fråga helt enkelt.
Vad gör det med en KVINNA att ha en frånvarande pappa? Menar då alltså mentalt och psykiskt. I unga år till ungdomen samt i vuxen ålder.
Hur blir kvinnan formad och hur kommer hennes värderingar och tankesätt att utvecklas? Kommer detta påverka hennes val av framtida vänner eller partner? Eller önskan/oönskan att själv vilja skaffa barn? Hur skadligt är det (egentligen) att bli bortvald från sin fader som egentligen ska vara sin första kärlek?
Detta gäller alltså kvinnor och inte män. Då män är en annan kategori och är mentalt starkare.
Alla tips och inputs tas tacksamt emot
Det är inte så enkelt i verkligheten. Men visst fungerar förälder av motsatt kön undermedvetet som en ”role model” genom beteende och relation till sina barn.
Samtidigt kan man ha andra manliga/kvinnliga förebilder under sin uppväxt som till stor del kompenserar för en frånvarande (död eller levande) förälder.
Alla som vuxit upp utan mor/far blir inte kriminella eller oförmögna att ha relationer, eftersom många faktorer spelar in.
Jag tror det kan vara bra att ta hänsyn även till sådana aspekter om ditt arbete ska mynna ut i något intressant.