Citat:
Ursprungligen postat av
Mirko.Kostelic
John Ausonius försörjde sig under några år på 90-talet på bankrån. Han har tydligen efter rättegångarna sagt att han utförde ett tjugotal rån. På den tiden kunde man ju ganska lätt komma över rätt stora summor, åtminstone flera hundratusen kr per rån. Han verkar inte ha begått något nytt rån förrän pengarna från det senaste började sina.
Frågan är om man skulle kunna leva på detta sätt idag? Bankrån funkar ju inte längre och inte heller värdetransportrån vad jag förstår. Personrån och liknande ger ju bara struntsummor.
Vad skulle 2024:års motsvarighet till dessa rån vara? Det första jag kommer att tänka på är bedrägerier. Finns det andra alternativ som inte drabbar privatpersoner utan snarare rika storföretag? Visst, försäkringsbedrägerier kan säkert ge rätt stora summor men kräver nog en viss intelligens och noggrann planering. Jag är mer ute efter något snabbt och simpelt, som Lasermannens bankrån ungefär.
Knarksmuggling kanske? Problemet är bara att då måste man samverka med riktiga skummisar, både säljare utomlands och grossister i Sverige. Vill inte involvera mig med gängbrottslingar. Att bara vara kurir ger väl knappast några större summor? Jag skulle föredra något man utför på egen hand från början till slut.
Några idéer?
Att få ihop pengarna är nog inte svårt, men att betala sitt boende med cash är nog huvudproblemet, vem tillåter det? Privatuthyrande skummisar möjligen.
Vad ska du göra då? Sno en smartphone om dagen på vardagarna, de kostar ju fan 8 tkr/st idag så du måste kunna få ett par tusen för en stulen, jag vet inte (?)
Det är ju över 40 lax i månaden. Du kan tom ta en dag ledig i veckan.
Rekommenderar såklart inte detta, jag är en straight arrow, men det är ju uppenbart möjligt och rätt lätt.