2024-08-26, 17:04
Medlem
En dag dök Elon Musk upp på min YouTube och gav mig rådet att satsa på en ny affärsidé. Man behövde tydligen inte jobba alls man bara betalade in 2000 kr, och sedan skulle pengarna börja växa av sig själv. Något med crypto var det, Blev nyfiken eftersom jag var pank just då, jag gillar ju Starship och Elon så jag började fylla i lite uppgifter på nätet, också ringde mobilen med en gång. Det var dock inte Elon utan en skum röst som talade dålig engelska, som skulle bli min coach, och vägleda mig i mitt nya liv som cryptospekulant.
Till coachens förtvivlan ville jag "sova på saken." "Det här erbjudandet gäller bara idag", klagade han. Men så började jag slå lite på företagsnamnet och insåg att det var en välkänd scam. Ni kanske sett en annan variant. "En kändis avslöjade i direktsändning hur man blir miljonär, men blir gripen av polis." Samma grej.
De var alltså en AI-genererad- Elon Musk, som fick mig att nästan trilla dit. Vad har ni för egna erfarenheter av detta? Jag känner fler smarta människor, tom framgångsrika entreprenörer som varit ytterst nära att fastna i liknande scams. Att vi människor inom oss har den där drömmen om att allt ska vända, och att marknadsföringen vet hur den ska exploatera våran inneboenden optimist är en del av förklaringen. Eller beror det på att vi är på tok för ensamma i våra bostäder, och inte får tillräcklig mänsklig input, och istället sitter och surfar för mycket.
Citera
2024-08-26, 17:09
Medlem
Eponumoss avatar
De bakomliggande skälen kan variera från person till person, men generellt har du rätt i båda dina antaganden. Det finns dock tusentals till.

Din trådstart är lite oklar. Vill du diskutera just den här scammen eller psykologin bakom att snabbt vilja tjäna pengar utan att behöva arbeta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in