2024-08-27, 20:36
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Du är en klippa! Tack!

Erosionen är ett jätteproblem på Vens backafall (kanten), så ja, tacka fan för att de boende och Länsstyrelsen blir skogstokiga.
Tänker mer på vad dansken kan få för sig och hur mycket skada han realistiskt kan åstadkomma. Ingen aning, aldrig varit där.
Citera
2024-08-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Jag förstår inte varför danskar ska få lov att köpa hus i Sverige när vi svenskar inte får köpa i Danmark. Ta bort denna möjlighet för dem så hade det löst många problem.

Svenskar får köpa hus i Danmark.
Citera
2024-08-27, 22:12
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Det är väl bara titta själv? Kanske inte tio-tusentals men långt fler än tusen, jag satt och kikade för några år sedan när jag letade lätt tillgängliga badklippor och blev mer och mer irriterad när jag såg hur det såg ut.

https://imgur.com/a/hgA5v0u

Eller direkt på kommun kartan om du vill, ser ut som på bilden i större delen av värmdö.

https://kartor.varmdo.se/portal/apps/MapSeries/index.html?appid=1eae3fbd4a5a4b96829b1004e0d5d68f#

Ja Värmdö kommun är ökänt slappa med strandskyddet. Man upplever stor skillnad mot exempelvis Haninge och Nynäshamns kommun.
Citera
2024-08-27, 22:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Det är väl bara titta själv? Kanske inte tio-tusentals men långt fler än tusen, jag satt och kikade för några år sedan när jag letade lätt tillgängliga badklippor och blev mer och mer irriterad när jag såg hur det såg ut.

https://imgur.com/a/hgA5v0u

Eller direkt på kommun kartan om du vill, ser ut som på bilden i större delen av värmdö.

https://kartor.varmdo.se/portal/apps/MapSeries/index.html?appid=1eae3fbd4a5a4b96829b1004e0d5d68f#

Det är bara för att kommunen har tillåtit detta. Likadant i Danderyd, men inte överallt utan några få områden. Strandskyddet är starkt!

De ingenmansland som skapats utmed strandkanterna brukade bli samlingsplats för ungdomar
Alla får använda allas bryggor så länge de inte "sitter ihop med" tomten.
Citera
2024-08-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla får använda allas bryggor så länge de inte "sitter ihop med" tomten.
Det är väl fritt fram även om bryggan sitter ihop med tomten.

Kanske inte om bryggan tillhör staten som Försvarsmakten, men annars.

Fy fan vad jag ogillar folk som tar sig rätt som de inte har, vare sig de är romer som bygger en boplats eller någon rik dansk som får för sig att den bestämmer. Ut med skiten! Hoppas att danskfan gillar att bli ihopblandad med romer som bygger.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-27 kl. 23:40.
Citera
2024-08-28, 00:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är väl fritt fram även om bryggan sitter ihop med tomten.

Kanske inte om bryggan tillhör staten som Försvarsmakten, men annars.

Fy fan vad jag ogillar folk som tar sig rätt som de inte har, vare sig de är romer som bygger en boplats eller någon rik dansk som får för sig att den bestämmer. Ut med skiten! Hoppas att danskfan gillar att bli ihopblandad med romer som bygger.
Nej det är det inte, för att kommunen skänkt rättigheter till markägaren, i de fall tomten går ända ner till vattnet.
Citera
2024-08-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej det är det inte, för att kommunen skänkt rättigheter till markägaren, i de fall tomten går ända ner till vattnet.
Så gör kommunen något de inte får.

Och då kan man se den den där extrema. eller inte.
Citera
2024-08-28, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Svenskar får köpa hus i Danmark.

Bara om man varit skriven i Danmark i minst 5 år.
Det finns undantag, men då måste man söka dispens och det är inte helt lätt.
Citera
2024-08-28, 06:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte exakt vad som hände i det här fallet.
Men det är tyvärr inte helt ovanligt att nyrika stadsbor inte förstår det där med hur det funkar på landet.
Bara runt den fastighet vi tidigare ägde på landet hade vi 2 insidenter.
En tysk som köpte en avstckad stuga med en liten tomt, han inhägnade ett område som var 5 ggr så stort som hans tomt och spärrade av en körväg på grannens marker.
Sen en halvgalen stockholmare som skulle starta hästgård på 2 tunnland. Han högg upp ridbanor på både vår och grannens marker.
I bägge fallen fick grannen hämta in polis men de lyckades jämka innan det gick till rätten.
Slutade med att grannen köpte upp de avstyckade smågårdarna för att slippa mer bråk.

Det blir problem när folk utan vett men mycket pengar kommer ut i verkligheten.
Det är väl ägaren som bestämmer vad som är "hans tomt" och inte avundsjuka grannar. Spärra av andras vägar går ju inte - men bestämma hur stor den egna tomten ska vara är ägarens rätt att göra.
Senast redigerad av 526 2024-08-28 kl. 06:54.
Citera
2024-08-28, 06:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är väl ägaren som bestämmer vad som är "hans tomt" och inte avundsjuka grannar. Spärra av andras vägar går ju inte - men bestämma hur stor den egna tomten ska vara är ägarens rätt att göra.

Haha, ja det verkar som en del tänker så
Citera
2024-08-28, 06:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock
Haha, ja det verkar som en del tänker så
Tänker hur?
Citera
2024-08-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Här är danskens hus och två tomter som är till salu hos en dansk mäklare

https://eltoftnielsen.dk/bolig/assarvaagen-58-59-261-95-sankt-lbb-rungsted-kyst/
19.950.000 DKK
Fan vilket fult jävla hus!

Jag vill ha 20 miljoner Danska kronor om jag ska ta över den där skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in