2025-01-08, 20:29
Medlem
fribrytarns avatar
Jag skulle försöka det här.

1. Skapa en så kallad tracking pixel. Ex. här.
2. Skriv ett svar på ett av stalkerns mail, där du har bäddat in denna tracking pixel.

Om personen inte använder en mailtjänst som spärrar sådana trackers så kommer du då att få ut, bland annat, dennas IP.

Sök med detta IP, ex. här, för att få ut en ungefärlig positionering.

Det är inte säkert du får en IP som kan knytas till en person. De kanske använder sig av en VPN. Då blir det svårt för att inte säga omöjligt att få fram identiteten med den här metoden.

Det kan även vara så att stalkern är uppkopplade på ett publikt WiFi. Då går det inte att säga exakt vem som kollade mailet. Men det kan kanske stärka dina misstankar om du vet att personen brukar befinna sig i tex. Arboga och detta publika Wifi finns i just Arboga.

Det kan även vara så att stalkerns IP går till ett nätverk med många användare, tex. en skola eller ett företag. Då behövs handräckning av polisen för att få ut vem som läst mailet, men bara om nätverksansvarig har tillräckligt bra monitorering.

Det som jag skulle göra sedan, om jag inte tycker jag har bekräftat min misstanke om vem personen är tillräckligt, är att använda den info om browser-inställningar som trackern också läser av. Denna info är oftast mycket detaljerad och den specifika kombinationen av datapunkter gör att den blir lite av ett fingeravtryck. Så då skulle jag:

3. Sätta upp en påhittad sida, som man vet att den mistänkte personen skulle vara intresserad av.
4. Se till att ha bra analysverktyg för vilka som besöker sidan.
5. Med en falsk persona kontakta den misstänkte personen och tipsa om sidan.
6. Kolla om samma browser dyker upp i sidans analysdata.

Om den misstänkte personens browser är snarlik stalkerns så skulle i alla fall jag vara övertygad.

Sen vet jag inte vad exakt som krävs i domstol osv. Men det kan ju vara något att visa polisen för att få igång dem.
Sen skulle jag dokumentera allt. Allt. Se till att få med URLer i screenshots.
Citera
2025-01-08, 23:00
Medlem
Har du tittat i mail headern efter en IP?
Det kan du se hur man gör här

Det är i övrigt väldigt svårt att få polisen att engagera sig i stalker fall. Oftast händer det ingenting förrän offret mördats eller blivit våldtagen tex.

Det finns alltid hackers-for-hire om du letar på darknet, men det kan kosta lite och man bör vara försiktig så att man själv inte blir en target för denna.
Senast redigerad av Dinidiot 2025-01-08 kl. 23:04.
Citera
2025-01-09, 04:02
Medlem
Usch 😢 är lite av en samma sits tyvärr, fattar inte hur man kan gå in någons telefon och radera bevis (två tillfällen) jag har med en narccist i hälarna
Hoppas det har ordnat sig för din del 🙏🏼
Citera
2025-01-09, 13:01
Medlem
Enterprises avatar
TS:
Du har alltså en person som du misstänker och en person som stalkar dig med mejl etc.
Jag tycker du fick ett bra tips tidigare i tråden att försöka lura personen att avslöja sig, genom att få honom eller henne att lämna ifrån sig användarmetrik - alltså både stalkaren och den misstänkte. Sen kan du jämföra om det verkar vara samma.
Citera
2025-01-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinidiot
Har du tittat i mail headern efter en IP?
Det kan du se hur man gör här

Kom på att detta inte är en effektiv metod längre. Skulle gå på tipset av fribrytarn och utgå därifrån.
Citera
2025-01-09, 18:45
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinnChrisp
Usch 😢 är lite av en samma sits tyvärr, fattar inte hur man kan gå in någons telefon och radera bevis (två tillfällen) jag har med en narccist i hälarna
Hoppas det har ordnat sig för din del 🙏🏼

Detta har hänt mig, en del av en inspelning har raderats där en polis berättar att han begått brott mot mig genom att läsa "ditt fall" vilket han inte har rätt till eftersom han inte arbetar med detta ärende.

Sen har de raderat appar och kontakter, säkert mer saker som jag inte vet om.
Citera
2025-01-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serieux
Hej! Jag blir stalkad och trakasserad av en person via telefon, fysiska brev och Mail av en person.

Jag har inga bevis på att det ör den personen som jag misstänker att det är. Jag hade velat få hjälp av någon av samla bevis och ip-adress av personen som trakasserar mig för att få allt det här att sluta! Jag har sparat telefonnummer, emailadresser och fakeprofilerna.

Det hela började för två sedan när någon id-kapade mig och köpte varor i mitt namn. Jag spärrade mitt personnummer och anmälde händelsen. Polis lade ner ärendet och vem det var som hade begått det där brottet klarades aldrig upp. Sedan fortsatte det att någon gjorde massor med fakeprofiler med bilder på mig på olika hemsidor, något som jag anmälde till alla dessa hemsidor. På hemsidorna lades ut någon selfie med mig samt olämpliga sexuella bilder som lades ut för att det skulle se ut som att det var jag. Detta har kanske inträffat 30-40 gånger under dessa två år och det är nästan varje vecka ett nytt fakekonto dyker upp.

Varje dag så ringer det olika nummer till mig som jag blockerar, de få gånger jag har svarat är det äldre män som har fått mitt telefonnummer via någon dejtingsida (jag finns inte med på någon dejtingsida). Jag får även olämpliga mail och sms.

Nu senast har det skapats instgramkonton som påstår att de har haft sex med mig (det stämmer inte alls). Jag får hem brev på posten flera gånger i månaden som jag inte ska ha.

Detta är väldigt påfrestande på mig. Polisen kan inte hjälpa mig för att jag inte har något bevis på vem det är som trakasserar mig. Jag vet att det låter som att jag är en sjukt paranoid person men jag vill bara att detta ska sluta! Har någon tips på hur jag ska få detta att sluta?
Skit i bevisen, hur säker är du själv på att du vet vem personen är?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in