2024-08-14, 20:01
Medlem
Benji86s avatar
Hej,
ett visst antal år sedan fick jag cirka 5000 dollar av min farmor som hon ville att jag skulle spara. Nu sitter dem här och ligger under madrassen, hur gör man nytta av dem? Helst vill jag ha dem konverterade och på mitt bankkonto hur fixar man det?

Någon som vill byta?
Citera
2024-08-14, 20:05
Medlem
Bästa sättet är att spendera dem istället för ditt bankkort. Växla in det till SEK först. Sedan använd dem till mat och andra alldarliga saker som du behöver.

När du har bränt dina 5000 dolarez så har du sedan sparat ca 50000 kr på kontot.

Alternativt så går du bara till banken och säger att du vill sätta in pengarna, men med hörsta sannolikhet kommer dom då kräva bevis på var pengarna kommer ifrån och då duger det inte med att säga att du fick dem från farmor.
Senast redigerad av DaddyCool64 2024-08-14 kl. 20:07.
Citera
2024-08-14, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Hej,
ett visst antal år sedan fick jag cirka 5000 dollar av min farmor som hon ville att jag skulle spara. Nu sitter dem här och ligger under madrassen, hur gör man nytta av dem? Helst vill jag ha dem konverterade och på mitt bankkonto hur fixar man det?

Någon som vill byta?

Har du problem med det här eller bara otur när du tänker?
Seriöst skärp dej gå till Forex.

Samt tacka din avlidne släkting
Citera
2024-08-14, 21:29
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Hej,

Någon som vill byta?

Handlar det om amerikanska dollars d.v.s. USD? Varför inte behålla dem i så fall? Man kan lita på den amerikanska dollarn. Du har rätt att använda dollar från 1800-talet som betalningsmedel än idag. USD löper inte ut på samma sätt som SEK och många andra valutor. Detta är alltså kontanter man kan lita på, till skillnad från de flesta andra länders kontanter.
Citera
2024-08-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Har du problem med det här eller bara otur när du tänker?
Seriöst skärp dej gå till Forex.
Forex måste följa penningtvättslagen, och därmed förvissa sig om varifrån pengarna kommer.
Citera
2024-08-14, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Forex måste följa penningtvättslagen, och därmed förvissa sig om varifrån pengarna kommer.

Vi snackar om en 50-lapp från en gammal stendöd släkting .
Skärpning-tack.

Det enda som ska tvättas är lakanen.
Citera
2024-08-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Vi snackar om en 50-lapp från en gammal stendöd släkting .
Skärpning-tack.
Tror inte det räcker med att ts ber Forex att skärpa sig när de vill veta varifrån pengarna kommer.

De flesta med vita pengar har inte 5k USD i kontanter. Och om de har det, så kan de redovisa ursprunget.
Citera
2024-08-14, 23:11
Medlem
Juneauxs avatar
Gå till forex och växla in dom till svenska och förlora några hundra på det.
Sedan går du till en insättningsautomat en gång i veckan i 5 veckor och sätter in en 10a i stöten.
Alternativt om du är nojig så ber du 4 valfria vänner sätta in på sina egna konton och sedan swishar dig.

Har folk verkligen sånt här strul i livet?
Citera
2024-08-15, 17:23
Medlem
Här en annan tråd om att växla pengar, bland annat hos Forex. (FB) Växla på Forex utan kvitto?
Citera
2024-08-16, 19:26
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Handlar det om amerikanska dollars d.v.s. USD? Varför inte behålla dem i så fall? Man kan lita på den amerikanska dollarn. Du har rätt att använda dollar från 1800-talet som betalningsmedel än idag. USD löper inte ut på samma sätt som SEK och många andra valutor. Detta är alltså kontanter man kan lita på, till skillnad från de flesta andra länders kontanter.

Ja det har verkligen stigit, tror när jag fick dem låg dem på 6-7 kr per dollar. Men behöver lite kapital för diverse projekt.

Min farmor lever och mår bra fortfarande . Hon fick 20000 av mig förra gången jag besökte henne för att fira nyår.

Jag växlade in hos forex och gjorde insättning via automat, dock så är det dyrt via forex, tror jag förlorar cirka 5000 kr och jag löser in allt där med deras växlingskurs och avgifter .
Senast redigerad av Benji86 2024-08-16 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in