2024-08-12, 10:17
Medlem
Musikopps avatar
I landet upp-och-ner kan det som idag verkar vara ett vettigt köpbeslutet vara idioti imorgon. Det räcker att MP tar regeringsmakten 2026 med sina stödpartier S+V+C så kan din fossilbil anses ansvarig för klimatförändringarna och du tvingas springa gatlopp med tjära och fjädrar om du visar dig i din Skoda. I landet upp-och-ner vet man aldrig sina förutsättningar.

Men, lyfter vi blicken något så kör du mest till landstället och kan svårligen ladda hemma. Det talar för fossilbil. I valet mellan diesel och bensinare blir det bensin när det är tal om fabriksny bil. Personligen hade jag köpt en begagnad BMW 520d eller Mercedes E220d 2018-2020 för 300-350k och glidit som en kung genom landskapen. Dessa bilar lastar bra också. De sparade slantarna sätter du i en global indexfond på ditt ISK.
Citera
2024-08-12, 10:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av benzin
Hej!

Har nyligen lagt en beställning på den nya modellen av Skoda Kodiaq som jag själv tycker jag fick till ett bra pris (strax över 400 tkr inkl. extrautrustning för ca 60 tkr). Har provkört lite olika märken och modeller och gillade denna skarpt.

Motorn är en 1,5 TSI mHEV och till en början rörde det mig inte i ryggen att det var en drivlina på bensin och inte el trots all pågående klimatdebatt. Nu börjar jag dock få lite ångest över detta beslut när man läser om eventuella utökade klimatzoner i Stockholms innerstad etc och eventuellt andrahandsvärde på bilen om säg 5 år.

Lite info om min situation:

- Vi bor i en närförort till Stockholm strax utanför tullarna

- Vi bor i en lägenhet med lång kö (säkert +1 år) till garageplats som dessutom endast har några få laddplatser. Det finns publika laddplatser på närliggande gator men det verkar vara relativt dyrt att ladda på dessa.

- Vi använder sällan bilen på vardagarna utan framför allt på helgerna och för att åka till vårt landställe

- Tanken är att ha kvar bilen i minst 5 år, säkert upp till 10 år.

- Har 1 barn så rymlighet är en prioritet, inte att åka snabbt Har en kombi från 2018 idag.

- Kan fortfarande ångra/avbeställa min nya bil

Skulle teoretiskt kunna lägga 100 - 200 tkr till för en elbil men med tanke på våra begränsade laddmöjligheter har jag varit väldigt tveksam till detta.

Hör gärna era åsikter kring detta. Att det sällan är en en särskild bra affär att köpa en helt ny bil oavsett drivlina är jag medveten om, men är jag en idiot som köper en ny bensinbil 2024?

Beror ju helt på hur mycket och långt du kör. Att ladda en elbil tar inte långa stunden på en snabbladdare och om du kör mindre än 30-40 mil i veckan räcker det kanske att göra en gång i veckan, kanske det går att kombinera med handling eller andra ärenden. Nackdelen är ju att om du inte kör så mycket då är besparingarna små.
Har du destinationsladdare i närheten så bör det ju gå att ställa bilen där över natten eller så länge det behövs för att ladda för dagen.
Du har lantställe, borde ju gå att ladda där? Det tar tid att ladda i ett enfasuttag men det går utan problem att göra det och riskerna lär vara rätt överdrivna så länge man ser till att elsystemet är ok.

Kör du 20-30 mil om dagen, vilket ni uppenbarligen inte gör, då är det kanske jobbigare eftersom du lär behöva ladda nästan varje dag i så fall. Men det som ändå talar för el är driftskostnaden. Nu går väl en modern bensinare billigt så det handlar kanske om 10-12:- milen i bensin men en elbil på en publik laddstation blir ca hälften av det så kör du många mil sparar du mycket pengar.

Hur dyrt det är att ladda är olika, ett bra sätt att få ett hum om det är att kolla på https://chargefinder.com/se var det finns laddare och vilka priser de har, med och utan abonnemang, går dessutom att få lite känsla för hur stor beläggningen är på laddstationerna. Runt 4:-/kWh brukar vara rätt lätt att hitta.

Ja, jag menar att elbil är rätt och att bensin är fel, men vad som passar er är förstås helt upp till er.
Det kan säkert vara lite knöligare stundtals men sett till det stora hela är det inte dumt. Det är en omställning, man måste lära sig nytt, men när man väl lärt sig så tror jag inte det är några problem även om man inte har tillgång till egen laddare. Beror förstås på hur mycket laddare det finns runt där man är.
Ett sätt borde väl vara att först ta reda på vad för möjligheter det finns för er att ladda och vad det kostar, sen låna eller hyra en elbil och då en lite längre tid, räcker ju inte med en dag för att lära sig, minst en vecka med varierande användning, helst mer.
Citera
2024-08-12, 10:34
Medlem
frdks avatar
Citat:
Hej!

Har nyligen lagt en beställning på den nya modellen av Skoda Kodiaq som jag själv tycker jag fick till ett bra pris (strax över 400 tkr inkl. extrautrustning för ca 60 tkr). Har provkört lite olika märken och modeller och gillade denna skarpt.

Motorn är en 1,5 TSI mHEV och till en början rörde det mig inte i ryggen att det var en drivlina på bensin och inte el trots all pågående klimatdebatt. Nu börjar jag dock få lite ångest över detta beslut när man läser om eventuella utökade klimatzoner i Stockholms innerstad etc och eventuellt andrahandsvärde på bilen om säg 5 år.

- Vi bor i en lägenhet med lång kö (säkert +1 år) till garageplats som dessutom endast har några få laddplatser. Det finns publika laddplatser på närliggande gator men det verkar vara relativt dyrt att ladda på dessa.

- Vi använder sällan bilen på vardagarna utan framför allt på helgerna och för att åka till vårt landställe

- Har 1 barn så rymlighet är en prioritet, inte att åka snabbt Har en kombi från 2018 idag.

Skulle teoretiskt kunna lägga 100 - 200 tkr till för en elbil men med tanke på våra begränsade laddmöjligheter har jag varit väldigt tveksam till detta.

Hör gärna era åsikter kring detta. Att det sällan är en en särskild bra affär att köpa en helt ny bil oavsett drivlina är jag medveten om, men är jag en idiot som köper en ny bensinbil 2024?

Helt bensin känns lite förlegat.
Jag skulle kolla efter nån typ av el-hybrid iaf, med eller utan laddning.
så slipper du ligga sömnlös över miljöpartiet.

sen är jag tveksam om ni verkligen behöver det sett till vad ni använder den till.
året har bara 52 helger, blir 52 resor till ett värdetapp på 100.000
Sök en välskött 2021:a på kvd och lägg pengarna till sparkassa till hus istället.
Citera
2024-08-12, 10:43
Medlem
Skulle ha mer ångest över att ha lagt 400tkr + 9000kr skatt/år. Du får tex en okej beg kodiaq för ca200tkr https://www.blocket.se/annons/1001034497 med 4år/7000mil. Även om ts har bilen i 5-10år så blir det en jävla förlust i pengar på kort sikt med hög alternativkostnad. Men visst, kör TS mycket så är det väl värt det.

Personligen hade jag hellre lagt dom där 250tkr på något annat.
Citera
2024-08-12, 10:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Köp något billigare. En 2-3 år begagnat blir bra.

Bättre att köpa en begagnad som är äldre än tre år så slipper man malusskatten också.
TS har ett barn och säger sig behöva utrymmet i Kodiaqen, skulle säga att TS kan gå ner minst en eller kanske två storlekar på bil och ändå få plats. Är planen att skaffa ett barn till så funkar det fortfarande.
Citera
2024-08-12, 10:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej!

Med dagens miljöpolitik kommer bensinbilarna försvinna på gatorna om typ 100 år så du kan vara lugn i din nya bil.
Citera
2024-08-12, 10:59
Medlem
ManicToos avatar
Jag BAXNAR över priset. Jag har flyttat och behöver inte bil, men mina tre senaste BMW X2 och X3 kostade ca 400.000. För en BMW med all utrustning och paket! Och TS får en Skoda.

Samma effekt kan synas i USA, bilpriserna (och huspriserna) är absurda men människor accepterar det för man blir van.

Jag förutspår att en bensinare går utmärkt i 25 år till så det är inget problem. Men att denna koda kommer att tappa 100.000 kr bara första året och sedan 50k per år. Medans mina BMWs tappade 35k per år perioden 2015-2022.

Man ska naturligtvis köpa en 1 år gammal bil, prisraset är värst första året. men det går inte just nu, även beg-bilspriserna är helt absurda och en 11 år gammal Golf kostar 150k eller mer.
Citera
2024-08-12, 10:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Finns inte mycket att sia om med en sån stram budget. Du är nog mer idiot som behöver fråga här om vilken drivlina du ska använda, sen köper du Skoda också vilket talar för vem du är.

Du kommer säkert inte ångra dig lycka till
Menar du att +400 kkr är en "stram budget" för en bil?
Citera
2024-08-12, 11:01
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Menar du att +400 kkr är en "stram budget" för en bil?
Bara en bubbel-man tycker att 400k är billigt numera. De är fler än man tror.

I USA är snittpriset på ny bil 480.000 kr sedan över ett år. Snitt, alltså inklusive pyttesmå bilar.

När Everything bubble spricker så kommer ingen under 35 år att fatta vad som hänt. Bara vi äldre över 50 som minns hur det var innan everything bubble. När alla hade råd med bil och en skrotig begbil kunde kosta 5000 kr.
Citera
2024-08-12, 11:06
Medlem
du har köpt en ny bil som du gillar.
var glad istället för att göra en velig tråd på flashback, där alla kommer med subjektiva åsikter om begagnat är bättre, elhybrid är bättre.
Citera
2024-08-12, 11:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Skulle ha mer ångest över att ha lagt 400tkr + 9000kr skatt/år. Du får tex en okej beg kodiaq för ca200tkr https://www.blocket.se/annons/1001034497 med 4år/7000mil. Även om ts har bilen i 5-10år så blir det en jävla förlust i pengar på kort sikt med hög alternativkostnad. Men visst, kör TS mycket så är det väl värt det.

Personligen hade jag hellre lagt dom där 250tkr på något annat.

Länkar en manuell
Citera
2024-08-12, 11:10
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Du kommer få klimatångest med en fossilbil + aldrig bli poppis hos Greta och hennes tuffa gäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in