Citat:
Ursprungligen postat av
benzin
Hej!
Har nyligen lagt en beställning på den nya modellen av Skoda Kodiaq som jag själv tycker jag fick till ett bra pris (strax över 400 tkr inkl. extrautrustning för ca 60 tkr). Har provkört lite olika märken och modeller och gillade denna skarpt.
Motorn är en 1,5 TSI mHEV och till en början rörde det mig inte i ryggen att det var en drivlina på bensin och inte el trots all pågående klimatdebatt. Nu börjar jag dock få lite ångest över detta beslut när man läser om eventuella utökade klimatzoner i Stockholms innerstad etc och eventuellt andrahandsvärde på bilen om säg 5 år.
Lite info om min situation:
- Vi bor i en närförort till Stockholm strax utanför tullarna
- Vi bor i en lägenhet med lång kö (säkert +1 år) till garageplats som dessutom endast har några få laddplatser. Det finns publika laddplatser på närliggande gator men det verkar vara relativt dyrt att ladda på dessa.
- Vi använder sällan bilen på vardagarna utan framför allt på helgerna och för att åka till vårt landställe
- Tanken är att ha kvar bilen i minst 5 år, säkert upp till 10 år.
- Har 1 barn så rymlighet är en prioritet, inte att åka snabbt

Har en kombi från 2018 idag.
- Kan fortfarande ångra/avbeställa min nya bil
Skulle teoretiskt kunna lägga 100 - 200 tkr till för en elbil men med tanke på våra begränsade laddmöjligheter har jag varit väldigt tveksam till detta.
Hör gärna era åsikter kring detta. Att det sällan är en en särskild bra affär att köpa en helt ny bil oavsett drivlina är jag medveten om, men är jag en idiot som köper en ny bensinbil 2024?
Beror ju helt på hur mycket och långt du kör. Att ladda en elbil tar inte långa stunden på en snabbladdare och om du kör mindre än 30-40 mil i veckan räcker det kanske att göra en gång i veckan, kanske det går att kombinera med handling eller andra ärenden. Nackdelen är ju att om du inte kör så mycket då är besparingarna små.
Har du destinationsladdare i närheten så bör det ju gå att ställa bilen där över natten eller så länge det behövs för att ladda för dagen.
Du har lantställe, borde ju gå att ladda där? Det tar tid att ladda i ett enfasuttag men det går utan problem att göra det och riskerna lär vara rätt överdrivna så länge man ser till att elsystemet är ok.
Kör du 20-30 mil om dagen, vilket ni uppenbarligen inte gör, då är det kanske jobbigare eftersom du lär behöva ladda nästan varje dag i så fall. Men det som ändå talar för el är driftskostnaden. Nu går väl en modern bensinare billigt så det handlar kanske om 10-12:- milen i bensin men en elbil på en publik laddstation blir ca hälften av det så kör du många mil sparar du mycket pengar.
Hur dyrt det är att ladda är olika, ett bra sätt att få ett hum om det är att kolla på
https://chargefinder.com/se var det finns laddare och vilka priser de har, med och utan abonnemang, går dessutom att få lite känsla för hur stor beläggningen är på laddstationerna. Runt 4:-/kWh brukar vara rätt lätt att hitta.
Ja, jag menar att elbil är rätt och att bensin är fel, men vad som passar er är förstås helt upp till er.
Det kan säkert vara lite knöligare stundtals men sett till det stora hela är det inte dumt. Det är en omställning, man måste lära sig nytt, men när man väl lärt sig så tror jag inte det är några problem även om man inte har tillgång till egen laddare. Beror förstås på hur mycket laddare det finns runt där man är.
Ett sätt borde väl vara att först ta reda på vad för möjligheter det finns för er att ladda och vad det kostar, sen låna eller hyra en elbil och då en lite längre tid, räcker ju inte med en dag för att lära sig, minst en vecka med varierande användning, helst mer.