2024-08-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad hände med alla de som bodde i Kursk? Hade de evakuerats i förväg eller var det människor kvar i staden när Ukraina gick in?

Alla var kvar i staden Kursk för de trodde att kriget aldrig skulle komma till Ryssland. Men de har tydligen varit väldigt aktiva med att evakuera folk. Gårdagens siffror anger närmare 80.000 människor har lämnat eller var på väg att lämna staden och det var ganska panikartat eftersom de hörde smällar både utanför staden och några inne i staden.
Citera
2024-08-11, 11:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Alla var kvar i staden Kursk för de trodde att kriget aldrig skulle komma till Ryssland. Men de har tydligen varit väldigt aktiva med att evakuera folk. Gårdagens siffror anger närmare 80.000 människor har lämnat eller var på väg att lämna staden och det var ganska panikartat eftersom de hörde smällar både utanför staden och några inne i staden.
Enligt Wikipedia har Ukraina inte varit i närheten av staden Kurst som ligger åtminstone fem mil bort från striderna:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/August_2024_Kursk_Oblast_incursion#/media/File%3AAugust_2024_Kursk_Oblast_incursion.svg
Citera
2024-08-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Ukrainas plan: Plocka så mycket mark från Ryssland som möjligt innan fredsförhandlingarna 2025.

Ukrainas grundkrav:

1) Ryska trupper ut från ukrainskt territorium
2) Ukraina återställs enligt 1990 års-gränser
3) Krigsskadestånd
4) Utlämning av Putin och andra krigsbrottslingar
5) Självständighet.

Förmodade krav

6) Förlust av Kaliningrad
7) Överlämning av kärnvapen

Bonuskrav

8) Karelen töms på folk och ges tillbaka till Finland.

Min åsikt:
Jag tror punkt #1-7 är givna och #8 är ett KANSKE.

Med tanke på händelseutvecklingen så tror jag att Ryssland kan förlora ganska mycket. Kaliningrad är spännande för det är ju i praktiken en militärposition och jag tvivlar på att Europa vill Ryssland har kvar den i sin nuvarande form. Min gissning är att Litauen eller Polen tar över området.

Finland bedömer jag som ganska ointresserade av Karelen, mest för att det faktiskt blir en börda då det området är ganska nerkört och i ett dåligt skick.

Kärnvapen, ja jag tror att ganska många parter är intresserade av att kärnvapen i Ryssland försvinner, men för det krävs nog en rejäl kollaps av Ryssland som land.

Sedan givetvis Ukraina återställs till 1991 års gränser. Självklart.
Citera
2024-08-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det kan man inte utesluta. Lyckas inte Putin pressa tillbaka de ukrainska styrkorna över gränsen så sätts Putin under press. Belarus regim kan tacka Putin för att de fortfarande är kvar vid makten, faller Putin så faller antagligen också den vitryska regimen.

Möjligen så låter Belarus använda ryska styrkor att göra räd in över den ukrainska gränsen, möjligen förstärkta med "frivilliga" belarusiska förband. Är tveksam om Lukasjenko vågar att rent formellt skicka in sina trupper till Ukraina.

vitryssarna förstärker vid gränsen mot ukraina

"Belarus boosts troops at border,

"Special operations forces, ground troops and rocket forces, including Polonez and Iskander systems, have been tasked with deploying to the designated areas."

https://www.reuters.com/world/europe/belarus-boosts-troops-border-summons-diplomat-after-accusing-ukraine-airspace-2024-08-10/

iofs skulle väl vitryssarna kunna hjälpa ryssarna inne i ryssland,
men tvivlar på att dom vill bli ännu mer inblandade i detta?
Citera
2024-08-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Enligt Wikipedia har Ukraina inte varit i närheten av staden Kurst som ligger åtminstone fem mil bort från striderna:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/August_2024_Kursk_Oblast_incursion#/media/File%3AAugust_2024_Kursk_Oblast_incursion.svg
Det stämmer rent fysiskt, men eftersom ryssarna i sin nochalans har ordnat fri gata fram så har drönarattacker även nått staden.
Citera
2024-08-11, 11:56
Medlem
Citat:

Jag säger inte att ukrainarna är inne i Kursk. Har ingen sådan information ens idag. De var nog inte där igår förutom kanske då några förtrupper. Men framförallt så är staden Kursk inom räckhåll för långdistansvapen så därav smällarna.
Citera
2024-08-11, 11:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vitryssarna förstärker vid gränsen mot ukraina

"Belarus boosts troops at border,

"Special operations forces, ground troops and rocket forces, including Polonez and Iskander systems, have been tasked with deploying to the designated areas."

https://www.reuters.com/world/europe/belarus-boosts-troops-border-summons-diplomat-after-accusing-ukraine-airspace-2024-08-10/

iofs skulle väl vitryssarna kunna hjälpa ryssarna inne i ryssland,
men tvivlar på att dom vill bli ännu mer inblandade i detta?

Ja absolut. Det skulle inte dra in Vitryssland formellt i kriget som en eventuell vitrysk invasion av Ukraina gör.

Vi kan tex jämföra med Francos Spanien under WWII. De skickade stödtrupper till Tredje Riket, men gick aldrig formellt in i kriget som krigförande nation. Detta räddade kvar Franco och hans regim vid makten
Citera
2024-08-11, 11:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag säger inte att ukrainarna är inne i Kursk. Har ingen sådan information ens idag. De var nog inte där igår förutom kanske då några förtrupper. Men framförallt så är staden Kursk inom räckhåll för långdistansvapen så därav smällarna.
Det finns inga rapporter som bekräftar att själva staden Kursk har utsatts för direkt artilleribeskjutning eller andra attacker av ukrainska enheter.
Citera
2024-08-11, 12:07
Medlem
Citat:
Det finns inga rapporter som bekräftar att själva staden Kursk har utsatts för direkt artilleribeskjutning eller andra attacker av ukrainska enheter.

Som sagt det är dålig information om orsaken, men det har rapporterats in uppgifter om kraftiga smällar och jag läste någonstans igår att folk utifrån videos som visade smällarna på avstånd och på ljuden gissade att det kunde vara ett ammunitionsförråd som exploderade.
Citera
2024-08-11, 12:08
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja väst kommer aldrig fördömma Ukraina för något dom gör... även om det så hade varit användning av kärnvapen.. då hade dom hittat på någon rövarhistoria att det är Ryssland.
Härligt med lite kaboom i dassriket 😄.
Citera
2024-08-11, 12:09
Medlem
Citat:
Med tanke på händelseutvecklingen så tror jag att Ryssland kan förlora ganska mycket. Kaliningrad är spännande för det är ju i praktiken en militärposition och jag tvivlar på att Europa vill Ryssland har kvar den i sin nuvarande form. Min gissning är att Litauen eller Polen tar över området.

Finland bedömer jag som ganska ointresserade av Karelen, mest för att det faktiskt blir en börda då det området är ganska nerkört och i ett dåligt skick.

Kärnvapen, ja jag tror att ganska många parter är intresserade av att kärnvapen i Ryssland försvinner, men för det krävs nog en rejäl kollaps av Ryssland som land.

Sedan givetvis Ukraina återställs till 1991 års gränser. Självklart.
Detta blir ju väldigt spekulativt men Kaliningrad kan säkert inte bli en del av något annat land. Det skulle däremot kunnat bli självständigt och EU -medlem efter några år.
Citera
2024-08-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta blir ju väldigt spekulativt men Kaliningrad kan säkert inte bli en del av något annat land. Det skulle däremot kunnat bli självständigt och EU -medlem efter några år.

Ja, snacket har gått också om att Kaliningrad skulle kunna bilda ett självständigt land. Jag är själv lite mer tveksam kring det som alternativ.

Blir något att fundera på för Europas politiker ifall Ryssland kollapsar. Man vill hemskt gärna neutralisera Rysslands möjligheter att i framtiden återigen attackera grannländerna. Man vill nog även hemskt gärna slippa att Ryssland har en stor militärbas i den position som Kaliningrad har.

Så i vilket fall, en avväpning av Kaliningrad är nog väldigt högt prioriterad och sedan är det mer en öppen fråga huruvida Kaliningrad ska bli en del av Polen/Lituauen eller ett självständigt land.

Det här resonemanget ligger i framtiden, men utgår då från att man vill skapa förutsättningar för ett Europa som kan undvika krig under en väldigt lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in