Citat:
Ursprungligen postat av
Abwehr
Det är irrelevant vad fakturan avser det är mellan min anhörige och den som utställt den.
Den kommer aldrig bli betald, ingen kommer någonsin få pengar.
Det som är intresessant är om det är bättre på något sätt för oss dödsboägare att begära dödsboet i konkurs eller om vi kan ta det lite lugnt och låta fodringsägaren sköta det utan att det kostar något.
Tacksam för svar.
Jag har haft hand om ett dödsbo där pengarna inte ens räckte fullt ut till begravningskostnaderna. När det kom in diverse fakturor på abonnemang, hemtjänst och liknande så skrev jag till avsändarna och talade om att det inte fanns några pengar kvar i dödsboet och att räkningarna därför inte kunde betalas. Jag bifogade också en kopia av dödsboanmälan (någon regelrätt bouppteckning behövdes inte göras i detta fall).
Jag hörde aldrig av fordringsägarna efter detta. Såvitt jag vet var det ingen som begärde dödsboet i konkurs. Jag har svårt att se vad dödsbodelägarna skulle ha för skäl att begära dödsboet i konkurs.
Begravningskostnaderna som inte täcktes av dödsboets medel stod de anhöriga för. Visst kunde de ha låtit kommunen stå för den kostnaden men de föredrog att betala själva.