2024-08-05, 19:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Jo det kan jag göra men jag är mer intresserad av den här avgiften för konkurs som det pratas om.

Om det inte finns något arv och ingen har förväntat sig något så är det bättre att låta fodringsägaren begära dödsboet i konkurs eller vi dödsboägare?

Varför frågar du här om du inte vill ha mina/våra svar?
Någon har föreslagit att fråga på Tingsrätten, det är säkert också ett bra alternativ då även dom jobbar med sånt här och säkert vet var du ska vända dig om dom inte har svaret själva.

Du skriver ju själv att du hittat information om att det är lämpligt att ni själva begär dödsboet i konkurs, så varför frågar du inte en myndighet om det stämmer och hur ni i så fall ska gå till väga?
Citera
2024-08-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Någon har föreslagit att fråga på Tingsrätten, det är säkert också ett bra alternativ då även dom jobbar med sånt här och säkert vet var du ska vända dig om dom inte har svaret själva.

Du skriver ju själv att du hittat information om att det är lämpligt att ni själva begär dödsboet i konkurs, så varför frågar du inte en myndighet om det stämmer och hur ni i så fall ska gå till väga?
Som sagt, kronofogden sysslar inte med konkurser, så måste ju vara lämpligaste att ts kontaktar tingsrätten, det är ju ändå dit denne måste vända sig med en ansökan om konkurs.
Citera
2024-08-05, 19:39
Bannlyst
Skit i det. Dödsboet är egen juridiskperson, finns inga pengar att hämta. Då är det statens problem. Man ärver inte skulder i Sverige..
Citera
2024-08-05, 19:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som sagt, kronofogden sysslar inte med konkurser, så måste ju vara lämpligaste att ts kontaktar tingsrätten, det är ju ändå dit denne måste vända sig med en ansökan om konkurs.

Kronofogden jobbar så klart med att undvika konkurser, så viss insikt antar jag att dom har. Men skit samma, frågar man någon av kronkalle eller rätten så kommer man att få vägledning dit svaret finns.
Citera
2024-08-05, 19:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Fakturan är utställd till dödsboet.
Varför då?

Har dödsboet beställt någon ommålning?
Hör av er och be dem adressera fakturan till korrekt person och den hanteras sedan som alla andra fakturor som finns i dödsboet.
Citera
2024-08-05, 19:47
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Fakturan är ställd till dödsboet och är från hyresvärden för ommålning av lägenheten.

Ring hyresvärden. Finns inget att hämta här och de vill inte ha en tvist.
Citera
2024-08-05, 19:48
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Jag uppskattar visst svaren, men jag undrar ju om det är någon fördel om vi begär dödsboet i konkurs eller om fodringsägaren gör det?( vilket är mindre jobb för oss).
Det jag har hittat på nätet är om det finns iallfall något som kan täcka skulden och är utmätningsbart.
Citera
2024-08-05, 19:48
Medlem
Citat:
Fakturan är utställd till dödsboet.
Brukar verkligen en hyresgäst betala för ommålning på faktura? Brukar det inte istället bli högre hyra som bekostar sådant?

Kanske du skulle börja med att be om en kopia på avtalat arbete?
Citera
2024-08-05, 20:07
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Brukar verkligen en hyresgäst betala för ommålning på faktura? Brukar det inte istället bli högre hyra som bekostar sådant?

Kanske du skulle börja med att be om en kopia på avtalat arbete?
Det är irrelevant vad fakturan avser det är mellan min anhörige och den som utställt den.
Den kommer aldrig bli betald, ingen kommer någonsin få pengar.

Det som är intresessant är om det är bättre på något sätt för oss dödsboägare att begära dödsboet i konkurs eller om vi kan ta det lite lugnt och låta fodringsägaren sköta det utan att det kostar något.
Tacksam för svar.
Citera
2024-08-05, 20:09
Medlem
Citat:
Det är irrelevant vad fakturan avser det är mellan min anhörige och den som utställt den.
Det torde väl ändå vara intressant att få reda på om hyresvärden försökte sig på en fuling.
Citera
2024-08-05, 20:11
Medlem
Citat:

Det som är intresessant är om det är bättre på något sätt för oss dödsboägare att begära dödsboet i konkurs eller om vi kan ta det lite lugnt och låta fodringsägaren sköta det utan att det kostar något.
Tacksam för svar.

Om det saknas pengar i dödsboet för att betala skulder kan dödsboet sättas i konkurs. Ansök om konkurs hos Tingsrätten där den döde var folkbokförd. Ansökan är avgiftsfri om det endast finns en dödsbodelägare eller om samtliga dödsbodelägare gör en gemensam ansökan om konkurs för dödsboet.
Citera
2024-08-05, 20:16
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Jag har haft hand om ett dödsbo där pengarna inte ens räckte fullt ut till begravningskostnaderna. När det kom in diverse fakturor på abonnemang, hemtjänst och liknande så skrev jag till avsändarna och talade om att det inte fanns några pengar kvar i dödsboet och att räkningarna därför inte kunde betalas. Jag bifogade också en kopia av dödsboanmälan (någon regelrätt bouppteckning behövdes inte göras i detta fall).

Jag hörde aldrig av fordringsägarna efter detta. Såvitt jag vet var det ingen som begärde dödsboet i konkurs. Jag har svårt att se vad dödsbodelägarna skulle ha för skäl att begära dödsboet i konkurs.

Begravningskostnaderna som inte täcktes av dödsboets medel stod de anhöriga för. Visst kunde de ha låtit kommunen stå för den kostnaden men de föredrog att betala själva.
Senast redigerad av LezFear 2024-08-05 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in