Absolut inte. Jag ser emellertid inte hur de här redan offentliga uppgifterna skulle kunna göra mer skada för att moderbolaget till det bolag man använder ägs av en rysk medborgare? Att fara ut i konspirationsteorier om saken är trams om något. Faktum är att stora delar av det här forumets foliehattar och ukrotroll är vanetramsare vars fantasier om spioner i varje buske inte bär verklighetens prägel.
Absolut inte. Jag ser emellertid inte hur de här redan offentliga uppgifterna skulle kunna göra mer skada för att moderbolaget till det bolag man använder ägs av en rysk medborgare? Att fara ut i konspirationsteorier om saken är trams om något. Faktum är att stora delar av det här forumets foliehattar och ukrotroll är vanetramsare vars fantasier om spioner i varje buske inte bär verklighetens prägel.
Vissa saker är såklart inte offentliga, och det är här skon klämmer. Inte att Ryssland får reda på att Anders kör en vit skoda förstår du väl?
Eftersom bla must och försvaret avråder så finns det säkert en anledning till det.
Gäller tex försörjningsberedskapen och civila fordon som kan komma att krigsplaceras vid kris.
Har en känsla av att ryssarna inte släpper sina motsvarande uppgifter till NATOs underrättelsetjänster.
Fast uppgifter om bilarna är ju redan offentliga, vad blir skillnaden?
Jag kan ju åka runt och kolla upp varje bil jag ser och deras information civil som statlig bil.
Se exempel i spoiler på en Civil polisbil (har censurerat med * bara ifall Mod skulle ha åsikter):
Passat Variant 1.4 TSI MultiFuel
Fordonsår / Modellår
2014 / 2014
Registreringsnummer
EG**5*
Chassinr / VIN
WVW*****ZEE1**518
Stöldstatus Sverige
Ej rapporterat stulet
Motorkod
Logga in
Tecdoc ID
Logga in
Status
I trafik
Import / Införsel
Nej
Först registrerad
2014-03-31
Trafik i Sverige
2014-08-04
Antal ägare
1
Senaste ägarbyte
2014-08-04
Senast besiktigad
2024-01-18
Mätarställning (besiktning)
17 221 mil
Nästa besiktning senast
2025-03-31
Utsläppsklass
Euro 5
Försäkring
Jämför försäkring
Årlig skatt
756 SEK
Skattemånad
Oktober
Kreditköp
Nej
Leasad
Nej
Obetalda skatter / avgifter
Kontrollera
Fordonet ägs av Polismyndigheten från Stockholm. Företaget har ägt fordonet i 9 år och 11 månader.
Det finns totalt 8145 st fordon registrerade på samma ägare. Visa alla fordon.
Helt synligt kan jag kolla upp varenda jäkla bil som är inom Polisen Stockholm utan problem.
Hur svårt är det för ryssen att kontrollera detta? Inte speciellt svårt. Så om de producerar regplåtar so what? Informationen finns offentligt ändå om bilarna med ett regnummer.
Jag hör inte de andra 50 länderna som använder dom klaga? Lite skitnödiga är dom allt så fort Ryssland nämns. Koppling betyder inte problem… och Ryssland behöver inte betyda att företaget är korrupt bara för regeringen är fucked där borta…
Däremot kan man ju ha synpunkter på att vinster från våra skatter och avgifter hamnar i rysk ägo.
Bättre att höja priset ut till fordonsägarna någon krona då och få skyltarna tillverkade i Sverige, tror att en ny skylt kostar 26 kronor idag om jag minns rätt, vilket är löjligt billigt.
Däremot kan man ju ha synpunkter på att vinster från våra skatter och avgifter hamnar i rysk ägo.
Bättre att höja priset ut till fordonsägarna någon krona då och få skyltarna tillverkade i Sverige, tror att en ny skylt kostar 26 kronor idag om jag minns rätt, vilket är löjligt billigt.
Ja det säger jag inget om men det är ju inte de som staten verkar bry sig om…
Det är ju de vi bör ifrågasätta istället.
Att våra pengar går till den ryska krigskassan medans vi försöker stoppa kriget är ju otroligt korkat. Men nä vi ska vara rädda om offentliga uppgifter istället.
Ja det säger jag inget om men det är ju inte de som staten verkar bry sig om…
Det är ju de vi bör ifrågasätta istället.
Att våra pengar går till den ryska krigskassan medans vi försöker stoppa kriget är ju otroligt korkat. Men nä vi ska vara rädda om offentliga uppgifter istället.
Jag tycker gott vi kan behålla offentliga register över fordon inom Sveriges gränser också. Skulle vi en dag bestämma oss för att begränsa offentligheten så blir det enklare om vi inte redan har en massa register spridda runt om i världen.
Tycker säkerhetstjänsten att upphandlingen är en dålig idé, så litar jag på det också utan att få veta deras skäl.
Nu är ju inte körkortsregister och fordonsregistret redan offentliga uppgifter. När du gör en slagning på ett fordon får du bara ut en liten del av informationen kopplat till fordonsslag och ägaren. Men bakom finns det känslig information som t.ex. olycksstatistik, om fordonet och ägaren är knuten till t.ex. en ljuskänslig myndighet.
Det blev ett jävla liv förra gången som Transportstyrelsen skulle upphandla med polacker som saknade säkerhetsklassning. Då var det exakt samma register. Nu menar du att vi skall släppa dessa register till ett land vi indirekt ligger i krig med?
Det blev ett jävla liv förra gången som Transportstyrelsen skulle upphandla med polacker som saknade säkerhetsklassning. Då var det exakt samma register. Nu menar du att vi skall släppa dessa register till ett land vi indirekt ligger i krig med?
Rätta mig gärna om jag har fel, men det register som krävde säkerhetsklassning var väl ändå körkortsregistet.
Ställer mig frågande till att den vinnande leverantören i upphandlingen skulle få del av detta register, av den enkla anledningen att jag inte ser något sådant behov för att tillverka registreringsskyltar.
Vissa saker är såklart inte offentliga, och det är här skon klämmer. Inte att Ryssland får reda på att Anders kör en vit skoda förstår du väl?
Vilka uppgifter som inte redan är offentliga skulle bolaget kunna ta del av menar du?
Som jag förstår saken tillverkar ju försvaret sina egna plåtar, och någon närmare tillgång till körkortsregistret ser jag inget behov av för ett företag som ska pressa plåtar.
Nog för att jag kan sympatisera med att svenska myndigheter inte ska göra affärer med ryska bolag, men jag har på rak arm svårt att se de säkerhetspolitiska aspekterna i denna upphandling.