Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-20, 10:07
Medlem
Köpte frysta filéer av pollock för de hade bra pris. Hur ska jag tillaga dem för att de inte ska bli torra? Steka? Ugnsbaka?

Ena barnet tycker inte om blandad mat så jag vill helst tillaga dem som rena filéer (dvs jag kan inte dränka dem i grädde, vin och annat gott) utan ha lite klassiska tillbehör till på sidan om (brynt smör, rödbetor, kapris kanske).
Citera
2024-07-20, 10:17
Medlem
svampdamps avatar
Kan man verkligen steka och förtära pollock? Det lämpar sig som kattmat eller i grytor tänker jag.
Citera
2024-07-20, 10:27
Medlem
A-apollons avatar
Dubbelpanera och stek bitarna innan de hunnit tina helt, annars faller de sönder.
Citera
2024-07-20, 10:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Köpte frysta filéer av pollock för de hade bra pris. Hur ska jag tillaga dem för att de inte ska bli torra? Steka? Ugnsbaka?

Ena barnet tycker inte om blandad mat så jag vill helst tillaga dem som rena filéer (dvs jag kan inte dränka dem i grädde, vin och annat gott) utan ha lite klassiska tillbehör till på sidan om (brynt smör, rödbetor, kapris kanske).
Torrt blir det om man kör för lång tid, oavsett tillagningsmetod.
Är det hela, styckfrysta filéer eller block? Är det hela filéer skulle jag säga panera och steka i panna. Block är svårare att göra något vettigt av, mer än gryta/soppa, men det var ju inte aktuellt.
Citera
2024-07-20, 10:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kan man verkligen steka och förtära pollock? Det lämpar sig som kattmat eller i grytor tänker jag.

Barn äter det hela tiden / fiskpinnar så.. och misstänker att vuxna köper det färdigfryst i paket ochså ;-)
Citera
2024-07-20, 10:32
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.allrecipes.com/recipe/277660/baked-pollock/

Bakad
Citera
2024-07-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Torrt blir det om man kör för lång tid, oavsett tillagningsmetod.
Är det hela, styckfrysta filéer eller block? Är det hela filéer skulle jag säga panera och steka i panna. Block är svårare att göra något vettigt av, mer än gryta/soppa, men det var ju inte aktuellt.

Det är styckfrysta filéer. Jag skulle gärna slippa panera, vi äter (hem-)panerad fisk rätt ofta då det funkar för hela familjen. Men nu var jag sugen på andra smaker.

Ugnsbaka med salt, peppar, en klick smör och lite citron under folie?
Citera
2024-07-20, 10:38
Ugnsbaka.
Citera
2024-07-20, 11:23
Medlem
Cindells avatar
Tillaga de hur du vill. Så länge du har en riktigt god äggsås till kommer kidsen och alla andra att äta. (Går bra att lägga äggsåsen vid sidan om för barnet som inte vill ha blandad mat).

Själv brukar jag sjuda fisken några få minuter.
Senast redigerad av Cindell 2024-07-20 kl. 11:28.
Citera
2024-07-20, 12:18
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.ica.se/recept/dillbakad-fisk-med-grona-artor-724083/

Strö på lite ost ochså på toppen och servera med grönsaker och kokt potatis - enkelt för kidsen
Citera
2024-07-20, 20:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ugnsbaka.

Typ i smör eller steka i smör med äggsås o potatis e king
Citera
2024-07-22, 17:36
Medlem
Vem0ths avatar
Pollock är en helt okej firre, den smakar princip som kolja och torsk.

Snabbpanering fungerar ofta rätt så bra, bara släng i lite vetemjöl, finmalen svartpeppar och salt i en bunke och vänd filéerna i det sedan stek i smör eller olja.

Dubbelpanera är bättre men tar mer tid och resurser dvs vetemjöl->ägg->ströbröd/panko eller vetemjöl igen. Mer idiotsäkert när man väl steker firren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in