Citat:
Ursprungligen postat av
volvo666
Straffskärpning till fängelse
så inte bara böter i Sverige.
Ja, men vid förstagångsförseelse så blir det villkorlig dom och 40 dagsböter enligt den praxis som har utvecklat sig. Tidigare var praxis 50 dagsböter så det går att diskutera om straffet har skärpts eller inte. Men tydligen så anser rättsväsendet att villkorligt och 40 dagsböter är ett hårdare straff än "bara" 50 dagsböter. Dock blir det väl problem med villkorligt om man skulle torska (sic!) en andra gång för då blir det väl fängelse.
För att svara på TS fråga så lönar sig det väl inte rent ekonomiskt att åka till ett annat land för att köpa sex om man räknar in res- och hotellkostnader. Om man värdesätter restiden så blir väl diskrepansen ännu större. Om man set till att använda omdömet och är lagom försiktig så är ändå risken att åka fast i Sverige minimal.
Fördelen med att åka till ett annat land är väl först och främst att det erbjuder omväxling. Redan Danmark kan många i Sverige nå på en dagsutflykt. Jag kostade själv nyligen på mig med en dagstur till Köpenhamn där jag hann med att få en skön fullservice massage och ett museibesök. Vill man ha ett ännu större urval så kan man, till exempel, åka till Tyskland, Österrike eller Spanien och gå på bordell. Fast då tillkommer ju resa och hotell.