2026-09-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Det många missar är att grundproblemet är bostadsbristen på Gotland. Fastigheter, ofta renoveringsobjekt som med lite arbete skulle kunna bli fullt dugliga permanentbostäder för gotlänningar, köps upp, renoveras och används som sommarhus av personer som är skrivna någon annanstans. Resultatet blir att husen står tomma större delen av året.
Gotlänningar under trettio får hyra någons attefallshus mellan september och juni sen är det föräldrarnas soffa som gäller under sommaren då allt hyrs ut veckovis (min kritik här handlar om bostadsbristen inte hur fastighetsägaren hyr ut under året)

Samtidigt driver den ökade konkurrensen upp bostadspriserna, medan vi gotlänningar har bland de lägsta lönerna i landet. Det är därför många av oss känner en oro inför framtiden. Hur ska nästa generation ha råd att bo kvar på ön?

Missförstå mig inte – turismen är viktig och besökare är självklart välkomna. Problemet är inte att människor vill komma hit, utan att allt fler hus blir fritidsboenden. Om utvecklingen fortsätter riskerar vi att tränga undan dem som faktiskt bor och vill leva här året runt.

Det handlar alltså inte om att vara emot turister eller fastlänningar. Det handlar om att det måste finnas en rimlig balans, så att Gotland också kan fortsätta vara ett hem för gotlänningar – inte bara en semesterö.

Vi behöver till att börja med fler billiga hyresrätter

Låter bekymmersamt. Finns dessa problem på hela ön?

I Norge är det väl en grej med "boplikt" i fritidshus men det finns väl inte i Sverige?
Citera
2026-09-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Låter bekymmersamt. Finns dessa problem på hela ön?

I Norge är det väl en grej med "boplikt" i fritidshus men det finns väl inte i Sverige?

Ja problemet är på hela ön.
I Visby är innerstan typ inköpt av 75% boende på fastlandet. Man pratar om att ”innerstan slocknar” när sommar är över.
Och utanför Visby är det som skrivs i inlägget du svarar på mängder av hus som antingen renoveras och sen bos i max någon månad om året. Eller som köps och sen bara står och får förfalla. Supertrist.

Nej tyvärr finns inte sånt i sverige
Citera
2026-09-22, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Ja problemet är på hela ön.
I Visby är innerstan typ inköpt av 75% boende på fastlandet. Man pratar om att ”innerstan slocknar” när sommar är över.
Och utanför Visby är det som skrivs i inlägget du svarar på mängder av hus som antingen renoveras och sen bos i max någon månad om året. Eller som köps och sen bara står och får förfalla. Supertrist.

Nej tyvärr finns inte sånt i sverige

Kan verkligen tänka mig det. Har inte varit på Gotland på 25 år. Verkar vara hårt turisttryck.
Citera
2026-09-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Kan verkligen tänka mig det. Har inte varit på Gotland på 25 år. Verkar vara hårt turisttryck.

Jo det är det ju. Och det har det alltid varit.
Men känns som att turister blir det och mer påfrestande på något vis. Respektlösa. Tyvärr.
Jag älskar verkligen annars hur ön ”vaknar till liv” när sommaren kommer.
Men det blir mer och mer såna saker som att bostäder köps upp och bara står/förfaller trots att det är bostads brist, eller att turister parkerar som de vill, att de anser sig ha rätt till särbehandling, att deras ungar får bete sig precis hur de vill utan att föräldrar tillrättavisar dem, att han hyr lägenheter där man festar dygnen runt utan respekt för att grannarna inte har semester, att man tränger sig fram eller står samlade och pratar så ingen annan kommer fram i butiker osv osv. Och det är verkligen så himla tråkigt att se eller behöva prata om,
Citera
2026-09-23, 18:28
Medlem
Gauls avatar
Gotlänningar pratar konstigt, och vore det inte för resten av Sverige så skulle Ryssland redan ha kontroll över Gotland. Det borde ingå i gotländskt uppförande att erbjuda en avsugning till fastlänningar för allt vi gjort för dem.
Citera
2026-09-23, 19:07
Medlem
Ördögs avatar
Jag ska till Gotland nu i helgen. Det ska bli intressant att se hur turisthatet tar sig uttryck.
Citera
2026-09-23, 19:32
Medlem
HBTKuks avatar
Det var inte mycket matnyttigt i den artikeln men citatet här under är ju bara för roligt med det stroppiga dubbelnamnet:

Citat:
– Det är en uppvisning i klassamhällets orättvisor, säger gotlänningen Carl-Christian Frunck, 31.
Citera
2026-09-24, 08:53
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag ska till Gotland nu i helgen. Det ska bli intressant att se hur turisthatet tar sig uttryck.

Välkommen!
Citera
2026-09-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Haha beror på hur man sköter sig. Är verkligen inget hat emot alla turister som vissa målar upp det som. Tvärt om uppskattas 90%.

Som ovan säger: välkommen hoppas du haft det fint
Citera
2026-09-28, 09:44
Medlem
george.sthlms avatar
Jag skulle säga att det var betydligt mindre turister på ön sommaren 2026 än vad det brukar vara.
Inga problem med att få bord på dom bästa resturangerna och det fanns lediga rum på hotell
även under stockholmsveckan.

Även Almedalen har mattats av , inte lika stor mängd besökare

Men kommunalrådet , sossen Meit Fohlin vill fortfarande införa turistskatt.

Hon är så dum i huvudet att hon tror att Stockholm inte skulle slå tillbaka och att
varje Gotlänning som stiger av i Nynäshamn skulle få betala lika mycket.
Citera
2026-09-28, 17:55
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag skulle säga att det var betydligt mindre turister på ön sommaren 2026 än vad det brukar vara.
Inga problem med att få bord på dom bästa resturangerna och det fanns lediga rum på hotell
även under stockholmsveckan.

Även Almedalen har mattats av , inte lika stor mängd besökare

Men kommunalrådet , sossen Meit Fohlin vill fortfarande införa turistskatt.

Hon är så dum i huvudet att hon tror att Stockholm inte skulle slå tillbaka och att
varje Gotlänning som stiger av i Nynäshamn skulle få betala lika mycket.

Kanske var det Meit eller Någon annan som föreslog 150 kr/ besökande person vilket jag tror kunde kännas överkomligt för de flesta, om man nu skulle välja att införa en slags skatt..
eller kanske kan man testa att uppmuntra besökare till att donera genom att En QR-kod sätts upp på färjorna, flygplatsen och runt om i stan så folk kan swisha (eller något). På prov för att utvärdera hur intäkterna kan bidra till att bevara vårt kulturarv

En liten summa per person som anländer till ön tror jag skulle göra jättemycket för oss som bor här. Vår ekonomi är ganska pressad och vi behöver kunna hålla efter samt erbjuda bra vård till både de bofasta och turisterna.
Det ska sägas att turismen kostar oss också, eller hur man nu ska uttrycka sig.

Jo. Märkt att det känts lite mer dött här i år. Lite deppigt. Visby särskilt känns som någonting annat än min hemstad. Kan inte riktigt sätta fingret på det…
Citera
2026-09-29, 11:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Kanske var det Meit eller Någon annan som föreslog 150 kr/ besökande person vilket jag tror kunde kännas överkomligt för de flesta, om man nu skulle välja att införa en slags skatt..
eller kanske kan man testa att uppmuntra besökare till att donera genom att En QR-kod sätts upp på färjorna, flygplatsen och runt om i stan så folk kan swisha (eller något). På prov för att utvärdera hur intäkterna kan bidra till att bevara vårt kulturarv

En liten summa per person som anländer till ön tror jag skulle göra jättemycket för oss som bor här. Vår ekonomi är ganska pressad och vi behöver kunna hålla efter samt erbjuda bra vård till både de bofasta och turisterna.
Det ska sägas att turismen kostar oss också, eller hur man nu ska uttrycka sig.

Jo. Märkt att det känts lite mer dött här i år. Lite deppigt. Visby särskilt känns som någonting annat än min hemstad. Kan inte riktigt sätta fingret på det…

så 150kr per besökare är rimligt.

är du som gottlänning beredd att betala samma för att besöka fastlandet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in