Citat:
Det många missar är att grundproblemet är bostadsbristen på Gotland. Fastigheter, ofta renoveringsobjekt som med lite arbete skulle kunna bli fullt dugliga permanentbostäder för gotlänningar, köps upp, renoveras och används som sommarhus av personer som är skrivna någon annanstans. Resultatet blir att husen står tomma större delen av året.
Gotlänningar under trettio får hyra någons attefallshus mellan september och juni sen är det föräldrarnas soffa som gäller under sommaren då allt hyrs ut veckovis (min kritik här handlar om bostadsbristen inte hur fastighetsägaren hyr ut under året)
Samtidigt driver den ökade konkurrensen upp bostadspriserna, medan vi gotlänningar har bland de lägsta lönerna i landet. Det är därför många av oss känner en oro inför framtiden. Hur ska nästa generation ha råd att bo kvar på ön?
Missförstå mig inte – turismen är viktig och besökare är självklart välkomna. Problemet är inte att människor vill komma hit, utan att allt fler hus blir fritidsboenden. Om utvecklingen fortsätter riskerar vi att tränga undan dem som faktiskt bor och vill leva här året runt.
Det handlar alltså inte om att vara emot turister eller fastlänningar. Det handlar om att det måste finnas en rimlig balans, så att Gotland också kan fortsätta vara ett hem för gotlänningar – inte bara en semesterö.
Vi behöver till att börja med fler billiga hyresrätter
Gotlänningar under trettio får hyra någons attefallshus mellan september och juni sen är det föräldrarnas soffa som gäller under sommaren då allt hyrs ut veckovis (min kritik här handlar om bostadsbristen inte hur fastighetsägaren hyr ut under året)
Samtidigt driver den ökade konkurrensen upp bostadspriserna, medan vi gotlänningar har bland de lägsta lönerna i landet. Det är därför många av oss känner en oro inför framtiden. Hur ska nästa generation ha råd att bo kvar på ön?
Missförstå mig inte – turismen är viktig och besökare är självklart välkomna. Problemet är inte att människor vill komma hit, utan att allt fler hus blir fritidsboenden. Om utvecklingen fortsätter riskerar vi att tränga undan dem som faktiskt bor och vill leva här året runt.
Det handlar alltså inte om att vara emot turister eller fastlänningar. Det handlar om att det måste finnas en rimlig balans, så att Gotland också kan fortsätta vara ett hem för gotlänningar – inte bara en semesterö.
Vi behöver till att börja med fler billiga hyresrätter
Citat:
Skönt att det inte är turister du ger dig på eftersom en turist bara betalar vad det kostar. Grundproblemet ligger hos de Gotlänningar som vill tjäna sig en förmögenhet på sitt gamla fallfärdiga torp.
Tyvärr får många unga på Gotland dra nitlotten, då de kommer för sent till bostadsmarknaden. Men så är problemet på Gotland inte annorlunda än vad det är i Stockholm.
Att ni tjänar mindre än övriga svensken beror på att många av jobben är säsongsjobb och man räknar årets medellön.
Lösningen är att bygga upp en industri/tjänstesektor som ger välbetalda jobb året runt. Där måste ni nog sparka era lokalpolitiker i baken då man de senaste året haft all fokus på turism. Att försöka stänga ner anläggningen i Slite var knappast rätt väg att gå.
Jag tror inte heller att man kan förlita sig för mycket på rysshotet och militären som fast arbetsgivare.
Även om man målar upp en dystopisk bild av Gotland, så klarar ni er bättre än vad många avfolkade hålor i mellersta och norra Sverige gör.
Citat:
No shit! Men jag måste säga att jag hade en riktigt fin vistelse på ett folktomt Gotland den där mars månaden 2021. Lyckades få supersoligt väder så det fanns inget att klaga på. Ingen var dryg, otrevlig eller i vägen för mig. Alla var supervänliga. Kan tänka mig att det är annat som gäller under högsäsong.