Citat:
Ursprungligen postat av
Shitnugget
Du vet inte vad kärlek är

Hunden kommer för at du är chefen som befaller honom att komma, flockdjuret har inget val. En idiot utan egen vilja som alltid böjer sig för flockledarens vilja. Det är så långt från kärlek man kan komma, och det är också problemet med många hundmänniskor: ni tror att kärlek är lydnad och underkastelse.
Det är tvärtom. Det är du som inte förstår skillnaden på kärlek och lydnad/underkastelse. Det är du som tror att lydnad/underkastelse och kärlek ömsesidigt uteslutande. Att någon som lyder inte kan älska. Det är du som tror att barn som lyder sina föräldrar inte kan älska dem. Och det är därför det är så tydligt att du inte förstår vad kärlek är.
Den dagen du är beredd att göra vad som helst för någon, inte minst att lyda dem, då kanske du kan börja skrapa på ytan till det som är kärlek. Men du är inte ens nära.
Sedan kan du ju inte ens skilja på en hundmänniska och en kattmänniska, och förmodligen inga andra människor heller
Citat:
Ursprungligen postat av
Shitnugget
Testa att applicera dina ideal på en människa, se hur långt du kommer med din mentalitet. Katten kommer till mig för att hon vill, det finns inget tvång. Jag kan locka tills jag blir blå, katten kommer om hon vill, för att jag behandlar henne väl. Precis som en kvinna, en egen individ. Finns inget tvång.
Ideal? Se där, du har inte ens fattat att det inte är några ideal. Du fattar nog inte ens vad ideal är för något.
Ja visst, katten kommer för att den vill. Precis som hunden, som också kommer för att den vill. Det är det första du inte förstått, att det rent viljemässigt inte finns någon skillnad.
Skillnaden ligger i varför de vill komma. Hunden vill komma bara för att den älskar dig. Den vill komma för att visa sin kärlek. Den säger - Hej, jag älskar dig. Varje gång du kommer hem.
Katten vill komma för att du erbjuder något den vill ha. Mat, vatten, trygghet, sällskap eller värme. Den kommer inte till dig när du kommer hem för att säga - Hej, jag älskar dig, och visa sin glädje över att du kom hem. Den kommer möjligen för att kolla vem det var och för att visa dig att det första du skall göra när du kommer hem är att serva katten med mat och vatten, eller för att öppna dörren så den kan komma ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shitnugget
Behandla människor som katter så vinner man kärlek och vänner. Behandla människor som hundar så står man ensam till slut.
Jösses så korkat.
Behandla alla med respekt och varje individ utifrån den individens behov, så vinner du kärlek, respekt och vänner, bland såväl hundar och katter som människor.
Och faktum är, att när det kommer till underkastelse, så är det likadant med katter som med hundar. Lär katten att du är dess överman, och katten kommer att respektera dig, om du därtill lär katten att du också är dess beskyddare, så kommer den att få förtroende för dig. Precis som med hundar. Skillnaden är att det är mycket lättare att lära en hund detta. Katten kräver lite mer basala metoder och lite längre tid, framförallt med förtroendet, men från den sekund när katten inser att du är dess överman men att du aldrig kommer att skada den, från den sekunden har du kattens fulla förtroende. Men kattens kärlek, den kan du glömma. Katten kommer inte komma till din undsättning, så som hunden kommer göra.