2024-08-03, 23:22
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag riktar mig mest åt moderatorerna farbror_barbro och vf när det gäller moderatorer i Ukraina trådar.
POL:USA är värsta katastrofen. Haha. Värre än vilda västern faktiskt. Och det är mer eller mindre by design.

Mods bias (och kompetens) skiner igenom. Åtminstone där. På POL:USA, som kommit att bli trumpnissarnas oreglerade tillhåll.
Citera
2024-08-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Demokratisk diskussion bör inte vara som hockeyhuliganism, där man väljer lag och sen kämpar om vem som kan täppa till truten på motlaget. Vad säger du om devisen "jag håller inte med om det du skriver, men jag skulle dö för din rätt att säga det". Kan man inte enas om nåt sånt, i en sån här metadiskussion, som denna tråd ju är, eftersom den handlar om diskussionens form, och där därför frågan om vem som har rätt eller fel i nån helt annan tråd, eller vem som är ryss, smålänning eller plattfot, är totalt off-topic?

Jag skulle aldrig dö för en ryss rätt att sprida desinformation nej.
Jag har redan sagt flera gånger varför vissa inlägg plockas bort. Men du precis som alla andra pro-ryssar verkar inte förstå vad som sägs.
Citera
2024-08-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag skulle aldrig dö för en ryss rätt att sprida desinformation nej.
Jag har redan sagt flera gånger varför vissa inlägg plockas bort. Men du precis som alla andra pro-ryssar verkar inte förstå vad som sägs.

Men varför inte bara läsa en annan tråd om du inte gillar vad som skrivs? Varför kräva att det tas bort, bara för att du blir upprörd, baserat på spekulationer om bakomliggande motiv som du saknar belägg för? Du är ju exakt som en rysk censurivrare och för exakt samma resonemang dom de. "Vi måste tyvärr offra yttrandefriheten för att hindra utländsk farlig propaganda från att spridas ..."

Om nån VILL läsa även betalda putinpropagandisters resonemang, varför ska du då hindra det? Läs sagan om ringen t.ex. om du gillar okomplicerade sagor om gott och ont. Du måste ju inte hänga på flashback om det inte passar din läggning.
Citera
2024-08-04, 10:07
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Om nån debatterar för nån ståndpunkt på ett sätt som går att angripa, så som du beskriver, så varför inte bemöta det då?! Det är så demokratisk diskussion fungerar. Inte genom att man bannar eller raderar.

One-liners med grova förolämpningar eller klatschiga uppmaningar till folkmord och liknande däremot är vad som dödar demokratisk diskussion. Det är väl sånt som borde raderas, och såna användare som borde varnas eller bannas.

Får man ge sig in i debatten?

Det första. Det finns regler för tråden. Finns ingen demokrati i det. Ungefär som trafikregler.
Folk bannas eller inlägg raderas om man inte följer reglerna.
Rätt enkelt att förstå och följa.
Men ändå återkommer samma sak gång på gång.
Vissa bemöter, igen. I vissa fall är det för 10:e gången.

P g a detta behov av att gå på sidospår eller offtopic, skapas ny underforum. Ändå ska vissa individer förutsätta med sin offtopic inlägg.

Sedan finns ytterligare hänvisningar. Citerar moderatorer anvisning.
Citat:
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.
4) Diskussioner om andra nutida eller historiska krig och konflikter

Många inlägg raderas p g a ovan.
Är det svårt att förstå och veta vad som gäller?
Nej. Ovan 4 rader kommer upp varje gång du citerar eller påbörjar ett inlägg.

Det senare fetade. Språkbruket som används, är tillåtet, så länge du inte gör personliga påhopp eller bryter mot andra regler.

Personligen skulle jag vilja ha till en ny regel.
Inga inlägg med öppna påståenden, utan att vidlägga fakta. En länk, ett citat med hänvisning.

Propagandan tar död på forumets spänstiga debatt.
Varför ska jag bemöta för 5:e gången att Zelensky inte är nazist? Eller att Zelensky är en diktator, p g a att man inte hållit nyval mitt under pågående krig?(folk har fått Ukrainas grundlagar i ansiktet och fortsätter i v f)
Ett par snabba enkla exempel.

När jag läser dina kommentarer, så ser jag att du tycker att de som gör fel, ska ha rätt och de som gör rätt, har fel.
Antingen vet du inte vad som gäller eller så anser du att FB och de som följer FB regler har fel.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2024-08-04 kl. 10:10.
Citera
2024-08-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Får man ge sig in i debatten?

Självklart!

Citat:
Folk bannas eller inlägg raderas om man inte följer reglerna.
Rätt enkelt att förstå och följa.

Jo men nu upplever många att reglerna tillämpas mycket hårdare gentemot t.ex. palestinavänner eller de som förespråkar fredssamtal i Ukraina. Som det verkar påverkas moderatorer av mängden knapptryckningar eller möjligen ibland egna ställningstaganden i sakfrågan istället för att bedöma regelverket lika.

Citat:
Många inlägg raderas p g a ovan.
Är det svårt att förstå och veta vad som gäller?
Nej. Ovan 4 rader kommer upp varje gång du citerar eller påbörjar ett inlägg.

(Har jag iofs inte märkt, Inte i min browser tydligen.)

Citat:
Varför ska jag bemöta för 5:e gången att Zelensky inte är nazist? Eller att Zelensky är en diktator, p g a att man inte hållit nyval mitt under pågående krig?(folk har fått Ukrainas grundlagar i ansiktet och fortsätter i v f)
Ett par snabba enkla exempel.

Man måste ju inte bemöta om man tröttnat. Man kan skita i det och låta nån annan debattera. Folk är inte idioter. Vi vet att det finns betalda propagandanissar som ljuger. När det gäller ryssarnas propagandister så blandar de lögner med intressanta påståenden som våra medier undviker. På så sätt har de ett värde. Precis som det alltid har ett värde att tillåta alla sidor att yttra sig i en diskussion. "kratatch" skriver uttryckligen att just ryska propagandister måste stävjas särskilt. Men alla andra betalda sofister då: anonyma sverigedemokrater, anställda på tankesmedjor, branchorganisationer, professionella bloggare, all sorts reklam, samhället kryllar av betalda månglare av vinklade åsikter och friserade fakta. Varför skulle vi plötsligt betrakta sånt som farligt i just detta fall och kräva att de tystas?

Värdet med flashback är att sånt tillåts i högre grad än annorstädes. Annars kan man lika gärna prenumerera på DN. JAG VET att folk ljuger, och jag kan hantera det. Kan man inte få ha nån enda liten usel plats kvar där ingen censurerar vissa åsikter?

Du skriver "det finns regler, är det svårt att förstå", men strax därunder föreslår du själv en ny regel. Visst måste man kunna diskutera eller kritisera regler och deras tillämpning i denna tråd? "rätt är rätt och fel är fel" skriver du, men då är ju hela iden med diskussion meningslös? Man kan ha olika uppfattningar om rätt och fel. Det är fundamentalt.

Sen kan jag sympatisera med och förstå frustrationen när man läst samma dynga 10 ggr. Då måste man byta forum eller tråd och låta andra ta vid. Tror man att debatter avgörs och tar slut är man dömd att bli besviken. Det enda som kan inträffa är att man blir mätt och betraktar sig som personligen färdig med en diskussion. Andra kommer att fortsätta. Det hör till.

Eller vad?
Citera
2024-08-04, 12:52
Avslutad
Haha vad tycker ni om detta då: (FB) Gorbatchev säger sig ha blivit lovad att NATO inte skulle expandera öster om Tyskland

Trollanklagelser, påverkningsoperationer, OT om Ukrainakriget, stavningsdiskussioner.

Dessutom är kritiken riktad mot att tråden är välproppad med källhandvisningar, minutiöst författad, har flera olika relevanta frågeställnignar, mm då det indikerar en rysstråd.

Oberoende av moderering att folk inte tröttnar... Samma skit i varje tråd. O då har mod redan rensat 7+ inlägg.

Problemet är väl vi som Flashbackare allt mer också. Till slut ger man sig in i det själv också och den "ryska" sidan är inte så mycket bättre själva. Hönan eller ägget liksom.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-04 kl. 12:56.
Citera
2024-08-04, 12:56
Medlem
Citat:
Men varför inte bara läsa en annan tråd om du inte gillar vad som skrivs? Varför kräva att det tas bort, bara för att du blir upprörd, baserat på spekulationer om bakomliggande motiv som du saknar belägg för? Du är ju exakt som en rysk censurivrare och för exakt samma resonemang dom de. "Vi måste tyvärr offra yttrandefriheten för att hindra utländsk farlig propaganda från att spridas ..."

Om nån VILL läsa även betalda putinpropagandisters resonemang, varför ska du då hindra det? Läs sagan om ringen t.ex. om du gillar okomplicerade sagor om gott och ont. Du måste ju inte hänga på flashback om det inte passar din läggning.

Varför låta desinformation ligga på FB? Kan jag få bort eller bemöta desinformation så gör jag det. Att sprida desinformation är som sagt inte en rättighet. Ni kan göra det på era Ryska forum istället.
Om du läser majoriteten av vatniksens inlägg så är det innehållslöst trams eller direkta felaktigheter (ofta en kombination av båda) eller så ligger det i fel tråd vilket sabbar tråden. Om du vill prata analsex så gör du det inte i den stora tråden om bilmärken. Samma i Ukraina forumet, vill du prata USA i Irak, CIA och kuppförsök så finns det trådar för det, använd dom.

Ni kan posta er Kreml propaganda i den stora tråden om alternativa nyheter. varför gör ni inte det? varför enivas ni med att solka ner de andra trådarna med er dynga?
Citera
2024-08-04, 12:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Citat:
Självklart!
Tack.

Citat:
Jo men nu upplever många att reglerna tillämpas mycket hårdare gentemot t.ex. palestinavänner eller de som förespråkar fredssamtal i Ukraina. Som det verkar påverkas moderatorer av mängden knapptryckningar eller möjligen ibland egna ställningstaganden i sakfrågan istället för att bedöma regelverket lika.

Vad folk upplever och vad som är sant, är väl inte samma sak.
Phsycicsailor ex, har svårt för de regler om offtopic som finns. Ett antal upprepade gånger.
Å andra sidan, hur kan man bevisa sitt påstående, då man inte har insyn.
Själv har jag blivit varnad och avstängd. Vad bevisar det?

Citat:
(Har jag iofs inte märkt, Inte i min browser tydligen.)

Vad då? Du ser inte reglerna? Då har du inte varit aktiv i tråden om Rysslands invasion av Ukraina.
Psycicsailor har samma problem som du, att se reglerna.

Citat:
Man måste ju inte bemöta om man tröttnat. Man kan skita i det och låta nån annan debattera. Folk är inte idioter. Vi vet att det finns betalda propagandanissar som ljuger. När det gäller ryssarnas propagandister så blandar de lögner med intressanta påståenden som våra medier undviker. På så sätt har de ett värde. Precis som det alltid har ett värde att tillåta alla sidor att yttra sig i en diskussion. "kratatch" skriver uttryckligen att just ryska propagandister måste stävjas särskilt. Men alla andra betalda sofister då: anonyma sverigedemokrater, anställda på tankesmedjor, branchorganisationer, professionella bloggare, all sorts reklam, samhället kryllar av betalda månglare av vinklade åsikter och friserade fakta. Varför skulle vi plötsligt betrakta sånt som farligt i just detta fall och kräva att de tystas?
Vad ska du då med ett debattforum?
Är inte debatten själva kärnan i demokrati?
Men man har att följa reglerna, som alltid, överallt. Eller ta konsekvenserna.
Gäller för alla.

Citat:
Värdet med flashback är att sånt tillåts i högre grad än annorstädes. Annars kan man lika gärna prenumerera på DN. JAG VET att folk ljuger, och jag kan hantera det. Kan man inte få ha nån enda liten usel plats kvar där ingen censurerar vissa åsikter?
Det finns regler av förståeliga skäl.
Finns ingen censur. Men skriv på rätt ställe.
Eller ska man diskutera Hamaz i tråden om Rysslands invasion av Ukraina?

Citat:
Du skriver "det finns regler, är det svårt att förstå", men strax därunder föreslår du själv en ny regel. Visst måste man kunna diskutera eller kritisera regler och deras tillämpning i denna tråd? "rätt är rätt och fel är fel" skriver du, men då är ju hela iden med diskussion meningslös? Man kan ha olika uppfattningar om rätt och fel. Det är fundamentalt.
Mitt förslag, gör inte att jag bryter mot reglerna. Hur kan ett konstruktivt förslag, bli argument för att det är inte lätt att förstå reglerna?
Kritisera,baserad på vilka bevis, mer än att jag känner mig orättvist behandlad. Lämna tråden då.
Lämna FB. Som du säger, gå vidare.
Varför gnälla, jag är inte rättvist behandlad. Jaha, inte jag heller. Välkommen i klubben!

Citat:
Sen kan jag sympatisera med och förstå frustrationen när man läst samma dynga 10 ggr. Då måste man byta forum eller tråd och låta andra ta vid. Tror man att debatter avgörs och tar slut är man dömd att bli besviken. Det enda som kan inträffa är att man blir mätt och betraktar sig som personligen färdig med en diskussion. Andra kommer att fortsätta. Det hör till.

Återigen. Varför ska de som inte följer reglerna, bestämma över övriga? Dessutom är dessa ryssapologeter i minoritet. (Om vi håller oss till tråden Rysslands invasion av Ukraina)
Det är en debatt. Men under de regler som gäller.
Eller ska vi bara diskutera med de som håller med oss?

Citat:
Eller vad?

Ja. Följ reglerna.
Citera
2024-08-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Haha vad tycker ni om detta då: (FB) Gorbatchev säger sig ha blivit lovad att NATO inte skulle expandera öster om Tyskland

Trollanklagelser, påverkningsoperationer, OT om Ukrainakriget, stavningsdiskussioner.

Dessutom är kritiken riktad mot att tråden är välproppad med källhandvisningar, minutiöst författad, har flera olika relevanta frågeställnignar, mm då det indikerar en rysstråd.

Oberoende av moderering att folk inte tröttnar... Samma skit i varje tråd. O då har mod redan rensat 7+ inlägg.

Problemet är väl vi som Flashbackare allt mer också. Till slut ger man sig in i det själv också och den "ryska" sidan är inte så mycket bättre själva. Hönan eller ägget liksom.

Tråden är baserad på en lögn. Gorbatjov själv har sagt att ingen har lovat honom någonting sådant som påstås. Det har debunkats typ en gång i kvartalet i Ukraina forumet redan.
Citera
2024-08-04, 12:58
Avslutad
Citat:
Tråden är baserad på en lögn. Gorbatjov själv har sagt att ingen har lovat honom någonting sådant som påstås. Det har debunkats typ en gång i kvartalet i Ukraina forumet redan.

Tråden rör inte ens Gorbatchevs uttalande om du läser mer än titeln. Haha, kanske det här som är problemet. Citat.

Citat:
Detta har säkert de flesta hört och kritikerna menar att han antingen aldrig fick detta bekräftat eller att det är ett påhitt helt och hållet.

Nyligen öppnade amerikanska arkiv visar nu svart på vitt att man fortsatte att ljuga för Yeltsin om samma sak. De olika dokumenten visar bland annat på att:

Det är bara en liten clickbait. Även om det amerikanska universitet just nämner i sin sammanfattning av dokumenten att Gorbatchev uppfattade samma sak.

Men här har vi problemet. Inte bara kan du inte läsa tråden. Men sen drar du in tråden i diskussionen här på Flashback för att vad, diskutera sakfrågan?

Vad har Troll, Ryss, Stavningsdiskussioner och Ukrainakriget med ämnet att göra ens om det har diskuterats förr? Förstår du inte hur fel du gör? Hur fel hela din replik här är?
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-04 kl. 13:01.
Citera
2024-08-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Tråden rör inte ens Gorbatchevs uttalande om du läser mer än titeln. Haha, kanske det här som är problemet. Citat.

Och enligt de som orkat gå igenom dokumenten så stämmer det ju inte ens (jag har inte orkat bry mig men andra verkar ha gjort det).
Citera
2024-08-04, 13:01
Avslutad
Citat:
Och enligt de som orkat gå igenom dokumenten så stämmer det ju inte ens (jag har inte orkat bry mig men andra verkar ha gjort det).

Fantastiskt, då ska väl det diskuteras om så är fallet, eller hur? Du orkar alltså inte läsa tråden men du vill debattera om den här?

Varför?

Vad är din agenda ens, eller varför bryr du dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in