2025-01-10, 12:58
Medlem
Dranghoffs avatar
En annan sorts klientel numera, som redan nämnts. Folk åker till kammarmusikfestivalen och Skördefesten, författarträffar, dricker naturvin och mikrobryggt öl och dyl. Ingen åker längre för att svina. Den lite slitna bebyggelsen på vischan och känslan av att tiden stannat finns dock kvar, tack och lov, liksom fornminnena och den makalösa naturen. Kalmar har tagit över många av turisterna.
Citera
2025-01-11, 15:48
Medlem
Adelaides avatar
Jag har alltid undrat varför Öland överhuvudtaget har varit ett populärt resmål. Vad gör folk där ens?
Borgholm är i princip bara en standard svensk håla. Minns att jag tyckte att en servitris där hade opassande klädsel, men bönderna bryr sig väl inte om sånt. Camping, visst, men att åka till Öland för att göra det känns onödigt.

Förmodligen har folk börjat inse samma som jag.
Citera
2025-08-03, 18:14
Medlem
TOMATJI104s avatar
På Öland & Borholm händer ingenting Undrar varför inte kommunen & staten söker EU bidrag börjar gräva VA vatten & avlopp och restaurera slottsruin och bygger hotell av stenhögen skulle sätta tusentals i arbete för minst tjugo år framöver. Timmermän ,betongarbetare arkitekter inredare och framtida
personal kan Ungern och Polen renovera hela stadsdelar på EU bidrag så kan väl Sverige åxå ?
Politikerna har sjabblat i 30 år, dåligt underhåll av vägar och järnvägar, sjukhus i vissa regioner. Kommuner och regioner satsar på flashiga kontor och administrativ personal (pappersvändare och byråkrater).👎
Citera
2025-09-02, 11:48
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
På Öland & Borholm händer ingenting Undrar varför inte kommunen & staten söker EU bidrag börjar gräva VA vatten & avlopp och restaurera slottsruin och bygger hotell av stenhögen skulle sätta tusentals i arbete för minst tjugo år framöver. Timmermän ,betongarbetare arkitekter inredare och framtida
personal kan Ungern och Polen renovera hela stadsdelar på EU bidrag så kan väl Sverige åxå ?
Politikerna har sjabblat i 30 år, dåligt underhåll av vägar och järnvägar, sjukhus i vissa regioner. Kommuner och regioner satsar på flashiga kontor och administrativ personal (pappersvändare och byråkrater).👎

Kan också ha och göra med att det finns massor av lågprisflyg + färja till Gdansk och att svenskar helt enkelt väljer att turista där och ditchar Öland & Borgholm utan att kommunen försämrat något?

Förr i tiden var man dessutom lite mindre ljudkänslig. Då kunde man ha karavan med V8 jänkare och diskotek. Idag skall det tjafsas om bullernivå och man kan åka dit på att spela lite för hög musik i bilen. Det gör ju att en hel del nöjesställen får klappa igen och nya får inte tillstånd att öppna.
Citera
2025-09-02, 12:50
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag har alltid undrat varför Öland överhuvudtaget har varit ett populärt resmål. Vad gör folk där ens?
Borgholm är i princip bara en standard svensk håla. Minns att jag tyckte att en servitris där hade opassande klädsel, men bönderna bryr sig väl inte om sånt. Camping, visst, men att åka till Öland för att göra det känns onödigt.

Förmodligen har folk börjat inse samma som jag.

En av de solsäkraste platserna i Sverige. Allt högt upp i antal soltimmar när sommaren ska sammanfattas.

Delad tre i år.
https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2025/
Citera
2025-09-03, 07:53
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Det som är märkligt med den där listan är att det regniga skithålet Göteborg hamnar på 15 plats. Det borde finnas minst 20 städer i Sörmland, Östergötland och Småland som hade hamnat före Göteborg.
Det handlar nog om var mätstationerna är placerade, de finns inte på alla orter.
Citera
2025-11-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Alla var ju på Öland under pandemin. Nu reser de väl till andra ställen, inrikes och utrikes.

Dessutom är väl trenden på Öland likadan som i övriga Sverige, att turister spenderar mer pengar på bland annat boende. Så de kanske bor lite flottare än på camping?

Priserna har gått upp så mycket att det ofta är billigare att åka utomlands. Campingplatserna uppfattas inte längre som festplatser och många gäster är äldre. Folk reser bort några dagar istället för att vara på plats hela semestern.
Citera
2025-12-01, 01:00
Medlem
Jag känner en familj som besöker Öland på sommaren. De börjar med att besöka djurparken och ofta hyr de en stuga så att de kan vakna till lejonens vrål.
Någon dag eller två senare så drar de till Borgholm och bor på ett fint hotell. På vägen till Borgholm stannar de alltid och äter kroppkakor. Jag är osäker på vad stället heter.
När de väl kommit till Borgholm så besöker dem solliden och handlar i butikerna. De äter den hemlagade glassen som är unik för Borgholm. Så nog finns det saker att göra.
Men allt har såklart blivit dyrare men den här familjen är rik så de har råd.
Jag har följt med dem på deras resa två gånger och det var kul.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in