2025-09-30, 14:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om man använder avancerat sök kommer man åt historiken ändå. Här är t ex #12 i denna tråd, dvs 800kg:
https://www.flashback.org/sok/?query=&userid=1541107&search_post=1&sp=1&date_fro m=2000-01-01&date_to=2025-09-30&so=pd

Jo det är klart, men du får inte veta när personen senast var aktiv, eller när personen avslutade sitt konto. Jag stöter ofta på användare som verkar varit aktiv i några veckor, som har ett inlägg som bara är några timmar gammalt, som måste ha avslutat sitt konto ungefär samtidigt som jag läser det. Det verkar vara ett mönster, och det väcker helt klart frågor hos mig.
Citera
2025-10-01, 12:03
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ett exempel på ett avslutat konto.
Aha ok. Tack.
Citera
2026-02-24, 09:04
Medlem
Yayois avatar
Såg att flera konton på min kompislista har status 'avslutade'.

Det är en bra möjlighet som införts för den som inte längre vill vara aktiv med sitt konto. Jag kommer nog att avsluta det här kontot om ett tag men låter det vara kvar lite till om någon kanske är intresserad av saker jag länkat till och rekommenderat eller om jag tycker att jag absolut vill skriva något mer. Får se hur det blir.

'Sharing is caring' har varit mitt motto, jag kommer från den generation där sånt var stort. Jag har utgått från att saker jag vet, sett, läst eller hört och tyckt varit intressant och viktigt kan vara intressant och viktigt för andra också och värt att dela med omvärlden på nätet. Därför har jag postat mycket länkar till andra sociala media, artiklar osv.

Men jag vill inte bli utnyttjad som någon gratis 'observatör' eller 'tipsare' om information till priset av att jag blir stalkad, hotad eller trakasserad här eller på andra plattformar. Eller att vissa fula fiskar blir så upprörda över det jag postar att de måste ge igen på ett sätt som äventyrar både min och andras säkerhet.
Senast redigerad av Yayoi 2026-02-24 kl. 09:53.
Citera
2026-02-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Poängen med funktionen förstår jag inte heller, men jag förstår hur den används.
Den används huvudsakligen för att kunna slippa stå för det man skrev för tio minuter sedan. Eller för att slippa få pikar om att man startar trettio liknande trådar senaste timmen.

Precis!
Det är en strategi och jag kan inte se hur det skulle gynna FB.
Vi har ju ständigt hört det där med att FB tappar användare, blir sämre och folk som hotar med att nu ska de sluta skriva, men det som egentligen händer är att de avslutar och börjar med ett annat konto.
Läser man nu äldre trådar, så är det var och varannan postare som står som avslutad.
På längre sikt kan jag omöjligt tänka mig att det skulle vara bra eller gynna FB.
Visst, jag förstår det där med att avsluta, men just det där med att snacka skit om FB, klicka på avsluta och sedan komma smygande in på FB igen.
Citera
2026-02-24, 09:56
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Precis!
Det är en strategi och jag kan inte se hur det skulle gynna FB.
Vi har ju ständigt hört det där med att FB tappar användare, blir sämre och folk som hotar med att nu ska de sluta skriva, men det som egentligen händer är att de avslutar och börjar med ett annat konto.
Läser man nu äldre trådar, så är det var och varannan postare som står som avslutad.
På längre sikt kan jag omöjligt tänka mig att det skulle vara bra eller gynna FB.
Visst, jag förstår det där med att avsluta, men just det där med att snacka skit om FB, klicka på avsluta och sedan komma smygande in på FB igen.

Jag kommer inte starta nytt konto här. Ni behöver inte leta bland nya konton efter mig och anklaga någon oskyldig stackare för att vara jag om ni har som hobby eller yrke att koppla ihop konton med andra konton.

Man blir inte bara trakasserad när man skriver här, det är svårt och posta också, inlägg blir lätt borttagna är min erfarenhet, vilket kanske är ytterligare en anledning till att många avslutar sina konton.
Senast redigerad av Yayoi 2026-02-24 kl. 10:27.
Citera
2026-02-24, 10:48
Medlem
Yayois avatar
Till sist om detta med avslut: Om andra användare, läsare av forumet eller admins och mods känner sig störda eller besvikna över att folk avslutar konton så får de väl lära sig att i tid uppmuntra till fortsatt användning.

Trakasserier utifrån och inifrån, extern stalkning av användare och hård och vinklad högerextrem SD-moderering leder ju knappast till någon bra plattform, community eller informationsdelning generellt.

Detta gäller inte bara Flashback utan för alla andra sociala plattformar också.
Senast redigerad av Yayoi 2026-02-24 kl. 10:56.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in