2025-01-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Nu i år gick hon ju in i tds efter en tids sjukdom vilket kan kostat oväntat mycket förra året såg vi att hon klarade av det bra
Så nu var det altså sjukdom som är orsaken och inte hennes kropp och möjligheten att klara en tour.. Så hon har altså möjlighet att återhämta sig på 10 dagar om hon inte har varit sjuk några veckor innan? Tänk vad du vet om Linn Svahns kropp😄
Vilka andra åkare bör hålla sig borta från touren enligt dig?
Citera
2025-01-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan väl sitta i huvudet, alltså mentalt.
Hur tänker du då?
Citera
2025-01-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
En lönnfet knegare kan gå på 50% på jobbet, en Linn på 90% kan missa medalj i ett mästerskap. Lite mindre marginaler så att säga.

Folk tycks inte inse vilken påfrestning elitidrott är, särskilt inte en tour med 7 tävlingar på 9 dar. Testa själva ett stenhårt träningsblock med maxprestationer 7 gånger på 9 dagar och känn efter sen, lägg därefter mångdubbelt i slitage på en elitidrottare. Dom tål smärtan bättre, kan hantera mjölksyran på ett helt annat sätt och pressar sina kroppar på ett helt annat sätt.
Det låter på dig som att ingen borde klara av touren. Men tydligen gör rätt många det men inte Svahn. Vad beror det på tror du?
Citera
2025-01-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så nu var det altså sjukdom som är orsaken och inte hennes kropp och möjligheten att klara en tour.. Så hon har altså möjlighet att återhämta sig på 10 dagar om hon inte har varit sjuk några veckor innan? Tänk vad du vet om Linn Svahns kropp😄
Vilka andra åkare bör hålla sig borta från touren enligt dig?

Ja kan ju vara lättare återhämta sig om man går in med bra from än om man kommer efter att varit sjuk och inte på topp kan slå olika och nu slog det ju inte väl ut.

Emma uttalande att tds brände henne förra året hittade aldrig formen som den var in i tds och ett tag inne i den så var tidigt klart att hon inte skulle åka i år
Citera
2025-01-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hon har väl lagt upp en ny träningsplan mot VM och då ingår det ett längre träningsblock och då missar hon två tävlingshelger.
Då borde hon väl inte gå ut med annan info om anledningen. Vet du bättre än Linn varför hon ställer in två tävlingshelger?
Citera
2025-01-16, 23:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hur tänker du då?

Naturligtvis som jag skriver. Det är ju en del i att vara på topp att vara mentalt förberedd och resor sliter.
Citera
2025-01-16, 23:22
Medlem
Svahn klarade touren utmärkt förra året och då var hon också sjuk precis innan. Förövrigt samma sjukdom som vissa tror förstört Ebbas karriär
Citera
2025-01-16, 23:25
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hon har väl lagt upp en ny träningsplan mot VM och då ingår det ett längre träningsblock och då missar hon två tävlingshelger.

Citat:
Då borde hon väl inte gå ut med annan info om anledningen. Vet du bättre än Linn varför hon ställer in två tävlingshelger?

Och varför är hon uttagen i truppen i tisdags men ställer in dagen efter? Något måste ju ha hänt eller är kommunikationen med åkarna från ledningens sida så dålig? (Förvånar mig inte i för sig)
Senast redigerad av katw 2025-01-16 kl. 23:28.
Citera
2025-01-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Och varför är hon uttagen i truppen i tisdags men ställer in dagen efter?
Det är väl uppenbart att landslagets kommunikation både internt och externt lämnar en del övrigt att önska.

Men kan vara så enkelt som att beslutet togs på basis av resultatet på något slags test.
Citera
2025-01-16, 23:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag fattar inte riktigt varför du fastnat i detta.

Men jag måste tydligen upprepa mig: Svahn har fortfarande inte återhämtat sig efter touren och därför är det inte aktuellt att åka upp på låghöjd för att tävla och sedan ligga kvar på höjd (som var hennes ursprungliga plan), istället lägger hon upp en ny träningsplan mot VM och den består då av lättare träning för att sedan stegra träning på hemmaplan. Det tycker jag är en rimlig tolkning av den information som kommit fram.
Citera
2025-01-16, 23:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Och varför är hon uttagen i truppen i tisdags men ställer in dagen efter? Något måste ju ha hänt eller är kommunikationen med åkarna från ledningens sida så dålig? (Förvånar mig inte i för sig)

Därför att hon inte fick de svar hon ville under de sista träningspassen hemma innan avresa denna vecka. Det är väl en tänkbar tolkning tycker jag.
Citera
2025-01-17, 00:00
Medlem
Karlxgustafs avatar
Ursäkta en lekman inom längdskidåkning. Säsongen är ju väldigt kort! Verkar som att åka så lite som möjligt inom VC är beundransvärt! Idrottare bör väl skapa intresse för sin idrott således kunna tjäna en slant. Intresset svalnar om åkarna hellre vilar eller är på läger i Gran Canaria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in