Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-07, 19:33
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ja du kan enkelt kolla upp vad deras ”gräddglass” vanilj innehåller:

SKUMMJÖLK, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, MJÖLKFETT, GRÄDDE (4%), vatten, arom, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan).

Vidare kan vi läsa innehållet i deras big pack:

Vatten, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, kokosfett, fettreducerat kakaopulver (1%), ärtprotein, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), karamelliserad sockersirap, salt, arom. Kan innehålla mjölk.

Smaklig måltid.
Nej, du har helt fel. Jag sa GAMMALDAGS GRÄDDGLASS VANILJ.

Alltså denna: https://www.gb.se/p/gb-gr%C3%A4ddglass-gammaldags-vanilj.html/08711327461864

Innehåll: SKUMMJÖLK, GRÄDDE (29%), koncentrerad SKUMMJÖLK, socker, MJÖLKFETT, ÄGGULA (1,5%), vaniljstångbitar, arom.

Men det är ju klart, ser man inte skillnad på glass och glass, så blir det fel.
Citera
2024-07-07, 20:08
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
GB säljer "Big Pack", det står inte gräddglass på förpackningen.

Om du istället tittar på GB's halvliters i pappersförpackning, så ser du att GB Gammaldags Gräddglass Vanilj innehåller just grädde och vaniljstång.

Lär dig läsa på förpackningen.

Mängden grädde har succesivt minskat genom åren till 3,5-4,5 % grädde. Den du nämner är den enda som har lika mycket grädde som förr.

Personligen anser jag att gräddglass ska innehålla mellan 20-30 % grädde.
Citera
2024-07-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Så brukar det bli när företagen lägger ner produktionen i Sverige och flyttar det utomlands. För höga drift och lönekostnader brukar det heta, men i själva verket är det produktionen som blir billigare. Och det blir det bl.a för att det fuskas så in i helvete med ingredienser och råvaror.

När det gäller glass så är det bara gräddglass som är reglerat i Sverige. Gräddglass måste innehålla minst 8% mjölkfett.

I övrigt så finns det ingen reglering utan tillverkarna själva som bestämmer ingredienser den ska innehålla exempelvis vatten och andra konstiga ingredienser.
Citera
2024-07-07, 20:18
Citat:
Nej, du har helt fel. Jag sa GAMMALDAGS GRÄDDGLASS VANILJ.

Alltså denna: https://www.gb.se/p/gb-gr%C3%A4ddglass-gammaldags-vanilj.html/08711327461864

Innehåll: SKUMMJÖLK, GRÄDDE (29%), koncentrerad SKUMMJÖLK, socker, MJÖLKFETT, ÄGGULA (1,5%), vaniljstångbitar, arom.

Men det är ju klart, ser man inte skillnad på glass och glass, så blir det fel.

Poängen är att GB kallar den andra skiten för både glass och gräddglass.

Den du länkade till har jag typ aldrig sätt i affären. Är säkert skitdyr dessutom.
Citera
2024-07-07, 20:28
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är ju bra om man är laktosintolerant, eller vill spara några viktväktarpoints.
Mindre bra om man är allergisk mot baljväxter (iom att de tillför ärtprotein för konsistensen). Vet inte hur mycket det handlar om men de den typen av allergi brukar vara rejält känsliga och effekterna kan vara riktigt allvarliga.
Citera
2024-07-07, 20:41
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gäller glass så är det bara gräddglass som är reglerat i Sverige. Gräddglass måste innehålla minst 8% mjölkfett.

I övrigt så finns det ingen reglering utan tillverkarna själva som bestämmer ingredienser den ska innehålla exempelvis vatten och andra konstiga ingredienser.

Oavsett vilket så har GB's glass blivit sämre, den smakar inte som den gjorde när den blev tillverkad i Kyrkheddinge eller Flen. GB har vad jag vet enbart fryslager här i Sverige nu.
Citera
2024-07-07, 20:56
Medlem
Eponumoss avatar
Är det bara GBs glass som inte innehåller glass?
Citera
2024-07-07, 21:37
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Den du länkade till har jag typ aldrig sätt i affären. Är säkert skitdyr dessutom.
Finns på Willys iaf, bredvid dom andra kuberna. Kostar lika mycket.
Citera
2024-07-07, 21:38
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Mängden grädde har succesivt minskat genom åren till 3,5-4,5 % grädde. Den du nämner är den enda som har lika mycket grädde som förr.

Personligen anser jag att gräddglass ska innehålla mellan 20-30 % grädde.
Japp, den enda jag nämner från GB då det är den enda som duger, resten smakar emulgeringsmedel. Järna-glass var bra, men dom ser jag inte till längre.
Citera
2024-07-07, 21:56
Medlem
karlsoons avatar
Undrar om det ens existerar mer än en handfull leverantörer som verkligen bryr sig om att leverera en bra produkt och känner stolthet i det dom gör? Då menar jag att inte vilja ha i massa skräp som gör produkten sämre och genuint bryr sig utan att bli oseriösa och ta oskäliga ockerpriser men ändå rimligt mycket högre för en bättre kvalitetsprodukt.
Citera
2024-07-07, 21:58
Citat:
Finns på Willys iaf, bredvid dom andra kuberna. Kostar lika mycket.

Ok, en produkt. Gör ingen skillnad.

99% av deras intäkter kommer från pinglassar, strutar och fejkglass på låda.

Det kommer bita dem själva i röven en vacker dag. Om det kan och faktiskt för riktig glass och kan sälja för samma pris, men ändå väljer syntetiska fejkglassar fyllda till bredden med skit, så är de dömda att misslyckas.

I dagens informationssamhälle kommer allt fram förr eller senare och sprids som en löpeld. Om inte GB gör om alla sina recept till riktig glass kommer de inte finnas kvar på marknaden om 10 år. Mark my words.

De får skylla sig själva.
Citera
2024-07-07, 21:59
Medlem
Citat:
GB gräver sin egen grav. De kommer gå under och får skylla sig själva.

Glass innehåller 4 ingredienser. Grädde, ägg, socker och smak. De sakerna är inte dyra. Mer behövs inte och det är vad som smakar allra bäst. Det fryses dessutom in så konserveringsmedel behövs inte heller.

Läser man GBs innehållsförteckningar blir man smått schockerad faktiskt att det ens får kallas glass. Blir det ens billigare med allt skit de stoppar i?

Men oavsett skulle de vinna allt på att börja med riktig glass.

GB har ju även sådan glass.

https://www.gb.se/p/gb-gr%C3%A4ddglass-gammaldags-vanilj.html/08711327461864

Citat:
SKUMMJÖLK, GRÄDDE (29%), koncentrerad SKUMMJÖLK, socker, MJÖLKFETT, ÄGGULA (1,5%), vaniljstångbitar, arom.

Skyll inte på GB när det är konsumenterna som är dumma/snåla och vill ha så mycket "glass" de kan få för så lite pengar som möjligt.

Citat:

Hmm - kan det vara så att det är du som är en dum och snål konsument som vill ha "äkta vara" men inte betala för det utan köper skit istället för det är billigare?
Senast redigerad av poiuy1298 2024-07-07 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in