Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Du verkar inte begripa sannolikheter. Det finns hur många andra "experter" som helst som tippat rätt 13 gånger. Vad är sannolikheten, typ 1/8192? Nästa val är det nån som haft rätt 14 gånger, bara inte denna tomte.
Om vi tar de två senaste valen. Trump (4.10) Biden (1.50). 1.50 x 4.10 = 6.15 är vi uppe i redan då. Vi ska alltså gångra siffran 6.15 nio gånger till med okänd variabel. Det enda sättet är att veta vad oddsen var där och då, vilket kan vara omöjligt för den här typen av bettingmarknad fanns mig veterligen inte på 80 och 90 talet - om den fanns så var den underutvecklad, folk bettade säkert på detta med varandra och i spelklubbar (tänk typ
Blåsningen med Robert Redford och Paul Newman) men jag får iaf inte fram odds för detta, vilket är enormt viktigt för att slå fast hur pass svårt det är att gissa rätt.
Rent spontant så tror jag att Bush år 2000 var nog en skräll. Demokraterna hade haft makten i 8 år och vicepresidenten ställde upp, då brukar de vinna makten igen men det gjorde de inte.
Iaf, även om sannolikheten är 1 på 5000 eller 1 på 100.000, så kan du ju inte förneka att det är imponerande? Speciellt inte om man har ett så extremt detaljerat system som Lichtman har. Om man inte vill komma med argumentet att hans system och "nycklar" bara är rappakalja, såklart... men jag är iaf övertygad om att man ska ta vad han säger på allvar.