2024-07-06, 20:49
Medlem
noll.con.trolls avatar
Tjena Flashback!

Har undrat över detta i flera år. Väldigt ofta efter att jag har ätit vanlig vispgrädde känner jag mig kall och frusen efteråt. Det är som ett obehag i kroppen, nästan som en feberfrossa. Så påtagligt att jag behöver ta på mig en extra tröja för att värma mig.

Känslan av kyla brukar komma ganska direkt efteråt, 2-3 minuter efter att jag har ätit någonting med grädde i. T ex tårta eller att jag har hällt en skvätt grädde på glass (rekommenderas f.ö.).

Jag blir inte kall av att äta glass annars, även om jag äter flera glassar.

Och det händer aldrig med kokt grädde, t ex feta såser eller potatisgratäng, utan bara med rå grädde.

Jag äter inga stora mängder grädde, 1/2-1 dl åt gången och inte särskikt ofta. 3 ggr per månad kanske.

Nu har jag ätit gräddglass utan grädde på - som visserligen är kall - och direkt efteråt kommer den där obehagliga känslan. Den håller i sig i 10-20 minuter.

Detta är ingen livsviktig fråga, kroppen reagerar ju olika på olika saker, men jag tycker det är lite udda. Nån mer som upplevt samma sak?

Min teori är att grädde är väldigt "mycket" för kroppen att ta hand om pga den höga fetthalten. Kanske blir det så tillfälligt pga att kroppen blir lite överbelastad med arbete?

Ska tilläggas att jag är känslig i övrigt. Lider av Raynauds fenomen som gör att mina fingrar och tår kan bli vita när jag blir kall. Är lättstressad, känner domningar i fingrar och ansikte vid extrem stress (har tagit upp detta med läkare, det är ett välkänt fenomen som saknar förklaring, precis som Raynauds fenomen). Inga andra sjukdomar och min vikt är normal.
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-07-06 kl. 20:58.
Citera
2024-07-06, 22:06
Medlem
revodnebs avatar
Allergisk kanske?
Citera
2024-07-06, 22:10
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är superkänslig för varmt och kallt. Kan ta ett glas vatten från kranen fast det inte är iskallt, sedan sitter jag och huttrar. Kan dricka varmt vatten och sedan bryter svetten ut. Har alltid varit sådan. Jag får klä mig efter hur jag dricker.
Citera
2024-07-06, 23:08
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Olika möjliga orsaker

Blodcirkulation och matsmältning:
När du äter, särskilt en tung eller fet måltid, omdirigerar kroppen blodflödet till matsmältningssystemet för att hjälpa till med matsmältningen. Detta kan leda till en tillfällig minskning av blodflödet till andra delar av kroppen, inklusive huden, vilket kan få dig att känna dig kall.

Metabolisk respons:
Matsmältningen kräver energi, och kroppen ökar sin ämnesomsättning för att bryta ner maten. För vissa människor kan denna ökning av ämnesomsättningen, särskilt efter att ha ätit fet mat som tar längre tid att smälta, orsaka en känsla av att frysa.

Hormonell respons:
Äta kan påverka hormonella nivåer, inklusive insulin och andra hormoner som reglerar kroppstemperaturen. Ändringar i dessa hormonella nivåer kan påverka hur varm eller kall du känner dig.

Personliga variationer:
Individuella skillnader i metabolism, kroppens reaktion på olika typer av mat, och hur nervsystemet reglerar kroppstemperatur kan också spela en roll.

Reaktiva hypoglykemi:
Äta en stor mängd kolhydrater, speciellt socker, kan ibland leda till reaktiv hypoglykemi, där blodsockernivån sjunker snabbt efter att ha ätit. Även om fet mat inte direkt orsakar detta, kan blandningar av fett och kolhydrater påverka hur kroppen reglerar blodsocker och därmed påverka kroppstemperaturen.

Låter helt vettigt och bekräftar 100% mina tankegångar kring detta. Tack!
Citera
2024-07-06, 23:12
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är superkänslig för varmt och kallt. Kan ta ett glas vatten från kranen fast det inte är iskallt, sedan sitter jag och huttrar. Kan dricka varmt vatten och sedan bryter svetten ut. Har alltid varit sådan. Jag får klä mig efter hur jag dricker.

Sjukt 😅

Själv har jag också känslig termostat. Blir lätt varm och svettig, måste då kasta av mig jacka/tröja väldigt snabbt. Pappa likadan.

Idag satt jag på tåget och hade inte möjlighet att ta av jackan på hela resan (ca 10 minuter). Blev så varm att jag fick ont i ögonen, sådär som man kan få när man sitter i ett varmt rum med dålig luft typ. Helt patetiskt.

Nu sitter jag här med en filt och värmer mig ☺️ det värsta som kan hända är om fötterna ramlar utanför täcke-"sovsäcken" som jag viker runt.

Dejtade en kille som drog täcket av fötterna på mig på natten. Det var fruktansvärt provocerande och kränkande, typ det värsta jag varit med om i hela mitt liv.
Citera
2024-07-06, 23:15
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Olika möjliga orsaker

Blodcirkulation och matsmältning:
När du äter, särskilt en tung eller fet måltid, omdirigerar kroppen blodflödet till matsmältningssystemet för att hjälpa till med matsmältningen. Detta kan leda till en tillfällig minskning av blodflödet till andra delar av kroppen, inklusive huden, vilket kan få dig att känna dig kall.

Metabolisk respons:
Matsmältningen kräver energi, och kroppen ökar sin ämnesomsättning för att bryta ner maten. För vissa människor kan denna ökning av ämnesomsättningen, särskilt efter att ha ätit fet mat som tar längre tid att smälta, orsaka en känsla av att frysa.

Hormonell respons:
Äta kan påverka hormonella nivåer, inklusive insulin och andra hormoner som reglerar kroppstemperaturen. Ändringar i dessa hormonella nivåer kan påverka hur varm eller kall du känner dig.

Personliga variationer:
Individuella skillnader i metabolism, kroppens reaktion på olika typer av mat, och hur nervsystemet reglerar kroppstemperatur kan också spela en roll.

Reaktiva hypoglykemi:
Äta en stor mängd kolhydrater, speciellt socker, kan ibland leda till reaktiv hypoglykemi, där blodsockernivån sjunker snabbt efter att ha ätit. Även om fet mat inte direkt orsakar detta, kan blandningar av fett och kolhydrater påverka hur kroppen reglerar blodsocker och därmed påverka kroppstemperaturen.

Du som verkar *lite* nördig, intressant att detta bara händer med rå grädde?

Jag gillar teorierna om hur människans hjärna började utvecklas då vi lärde oss att tillaga mat, då tydligen vissa vitaminer bara kan tillgodogöras av kroppen efter tillagning.
Citera
2024-07-07, 14:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Sjukt 😅

Själv har jag också känslig termostat. Blir lätt varm och svettig, måste då kasta av mig jacka/tröja väldigt snabbt. Pappa likadan.

Idag satt jag på tåget och hade inte möjlighet att ta av jackan på hela resan (ca 10 minuter). Blev så varm att jag fick ont i ögonen, sådär som man kan få när man sitter i ett varmt rum med dålig luft typ. Helt patetiskt.

Nu sitter jag här med en filt och värmer mig ☺️ det värsta som kan hända är om fötterna ramlar utanför täcke-"sovsäcken" som jag viker runt.

Dejtade en kille som drog täcket av fötterna på mig på natten. Det var fruktansvärt provocerande och kränkande, typ det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Hahah. Sitter jag ned kan jag bli kall. Men är jag i rörelse blir jag alltid varm. Därför har jag alltid fått höra att jag måste klä mig varmare på vintern. Jag går där och lider för att jag är varm, och varmare kläder skulle leda till svett som skulle kylas av om vi stannade. Men folk fattar det? NEJ. Om jag inte ville ha vinterjacka som vuxen kunde jag väl få slippa det, och jag behövde öppna fleecejackan/hoodien ibland. Folk sa att jag fryser visst, jag vet bara inte om det.

???????

Tror det är samma som med vätskan och att äta något i en kall temp. Termostaten är lätt att ändra på vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in