2024-07-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Dom östra delarna har varit Ukrainas längre än rysslands. Borde inte samma logik gälla där?

Beror lite på vad befolkningen där tycker eller hur. Varför tror du inte Balkan fungerade med typ 5 krig?
Citera
2024-07-06, 23:16
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nja att båda parter är med och förhandlar fred är nog rätt rimligt. Ryssland kan inte okupera något mer av Ukraina heller utan läget är låst tror ryssland kommer få ge bort områden för fred men det återstår och se. Det kommer dock inte bli fred på ett tag.
Ukraina har idag inget att vinna på fred

Jag ifrågasätter inte rimligheten i att 2 länder som krigar bör sitta ner och prata. Jag syftar på varför just nu Zelensky vill det, han har mer eller mindre vägrat innan. Och mitt svar är det jag skrev.

Ukraina har väldigt mycket att inte förlora iaf, på att försöka sluta fred innan högervindarna tilltar. Förstår du inte det?
Citera
2024-07-06, 23:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Nej, jag står på vår sida. Det betyder att jag vill att europeiska länder tar tillbaka makten över signa egna territorier. Nu är vi en del av ett imperium som ser öst resa sig starka och söker konflikt där vi blir brickor i ett spel. Konflikten i Ukraina, och potentiellt även om Taiwan, är ett sätt för de som styr västvärlden att söka en uppgörelse innan öst enats och vuxit sig för starka. Det är ju tragiskt att Ukraina gått igenom ett inbördeskrig och nu befinner sig i krig med Ryssland, men allt detta är framkallat av väst. Andra länder har splittrats innan, länder med svag sammanhållning och interna konflikter så som Tjeckoslovakien, Jugoslavien, Cypern, Israel/Palestina m.fl. Det grundar sig i religion, språk, etnicitet etc., så även i fallet med Ukraina.
Framkallat av väst? Det är 100% ryssland som har framkallat detta. Hur har det framkallats av väst?
Citera
2024-07-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Framkallat av väst? Det är 100% ryssland som har framkallat detta. Hur har det framkallats av väst?

Du är så blind och naiv att man inte vill svara. Maidan-revolten låg väst bakom utan tvekan. Upptakten till kriget mot Ryssland var framför allt tal om NATO-medlemskap. Uppenbar provakation och man vägrade backa, resultatet blev vad det blev.
Citera
2024-07-06, 23:30
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Du är så blind och naiv att man inte vill svara. Maidan-revolten låg väst bakom utan tvekan. Upptakten till kriget mot Ryssland var framför allt tal om NATO-medlemskap. Uppenbar provakation och man vägrade backa, resultatet blev vad det blev.
Ukraina har 100% rätt att gå med i Nato. Att öppet prata om det är ingen provokation för att man vill starta krig med ryssland. Hör du inte hur det låter?
Citera
2024-07-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ukraina har 100% rätt att gå med i Nato. Att öppet prata om det är ingen provokation för att man vill starta krig med ryssland. Hör du inte hur det låter?

Vet inte hur pass efterbliven du är, men skulle Ukraina bli medlem i NATO är alla andra länder tvungna att bistå och i direkt konflikt med Ryssland enligt artikel 5 i stadgarna. Du fattar väl att de var tvungna att undvika att hamna i det läget? En attack mot Luhansk eller Donetsk där Ryssland ser sig tvungna att försvara befolkningen i området militärt skulle alltså i praktiken då direkt leda till tredje världskriget. Väst och Ukraina vägrade backa trots den ryska mobiliseringen och truppförflyttning till Ukrainska gränsen samt militärövningen som verkligen skrek varning om krig. Istället för att de-eskalera så fortsatte man provocera. Väst fick som de ville.
Citera
2024-07-06, 23:45
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Vet inte hur pass efterbliven du är, men skulle Ukraina bli medlem i NATO är alla andra länder tvungna att bistå och i direkt konflikt med Ryssland enligt artikel 5 i stadgarna. Du fattar väl att de var tvungna att undvika att hamna i det läget? En attack mot Luhansk eller Donetsk där Ryssland ser sig tvungna att försvara befolkningen i området militärt skulle alltså i praktiken då direkt leda till tredje världskriget. Väst och Ukraina vägrade backa trots den ryska mobiliseringen och truppförflyttning till Ukrainska gränsen samt militärövningen som verkligen skrek varning om krig. Istället för att de-eskalera så fortsatte man provocera. Väst fick som de ville.
Herregud du är ju helt bakom flötet? Kriget är 100% rysslands fel. Ingen i väst vill ha krig med ryssland. Du verkar inte ha alla hästar hemma.
Citera
2024-07-06, 23:48
Medlem
klemenzas avatar
Citat:

Du kanske trollar och då får jag göra bort mig.

Så eftersom Ryssland har någon typ av självutnämnd rättighet att attackera Luhansk och Donesk så är det västs fel att ryssarna invaderar Ukraina för att de kanske är intresserade av att ansluta sig till NATO?
Citera
2024-07-07, 00:11
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Ehh "ingen tjänar egentligen på kriget" ????
Är du född igår ?
precis.
Putin tjänar ju på det.
Han vill bli en historisk landsfader som gör Ryssland större.
Han har inte fattat dock att det kan gå åt helvete för honom.
Då tjänar han ju inte på det visserligen.
jaja, men ändå.... vi i Sverige tjänar ju på kriget.
Hade vi inte givit all hjälp så hade ju ryssland redan tagit hela Ukraina.
Fast det hade ju varit bättre om det inte vore ngt krig alls.
Det hade vi tjänat ännu mer på.
Det fattar man inte om man är född igår.
Eller hur moj drog?
Citera
2024-07-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klemenza
Du kanske trollar och då får jag göra bort mig.

Så eftersom Ryssland har någon typ av självutnämnd rättighet att attackera Luhansk och Donesk så är det västs fel att ryssarna invaderar Ukraina för att de kanske är intresserade av att ansluta sig till NATO?

Vad jag menar är att de hamnar i läget att de är tvungna att försvara befolkningen i de områdena som identifierar sig som ryska, vilket är en väldigt stor andel. Ukraina bedrev/bedriver i princip folkmord på människorna i Donetsk/Luhansk. Hade de blivit NATO-medlemmar så hade Krim-området även varit en stor konfliktzon.
Citera
2024-07-07, 00:21
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
För att le pen, orban, trump och liknande politiker sagt att de kommer sluta skicka hjälp. Och alla dem är höger

Det är mycket bra om man slutar bidra med hjälp och får ett avslut på skiten. Och istället lägger pengarna i sina egna länder som håller på att rasera.
Citera
2024-07-07, 00:22
Medlem
roteras avatar
Citat:

Varför har Ukraina 100% rätt att gå med i Nato enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in