2024-07-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det är ju det troligaste. A vill dölja sitt ägarskap men få vinsten vid försäljning.

Vad jag vet går det inte att pantsätta en fastighet privat utan att koppla in en bank. Den som är gäldenär behöver också inteckna en lagfart. Person A kommer då inte kunna dölja sitt ägarskap då Lantmäteriet inte kommer att lösa lagfart eller inteckning utan att skulden är dokumenterad som pantsättning.

Däremot går det, som jag skrev, att Person A skriver ett skuldebrev att denne har lånat ut 500 000kr till Person B för att t.ex. renovera stugan. Stugan blir då pantsatt, men inte fastigheten (vilket diverse myndigheter ogillar).
Citera
2024-07-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jo, allting som finns på fastigheten räknas som lös egendom (lösöre). Fast egendom är själva fastigheten, dvs marken huset står på. Lantmäteriets ansvarsområde är just fastigheten och kommunens byggnadsnämnd har hand om husen.
Därför kan Person C äga fastigheten och Person D äger husen, vilket var vanligt förr. Dock är det självklart så att det numer är vanligare att du skaffar en lagfart på marken och sedan äger både lagfarten och villan du har köpt.

Därför är det viktigt att vi får fram vad som gäller i TS situation. Av hans formulering att döma låter det som att Person A har köpt fastigheten och sommarstugan åt Person B. Men i praktiken kommer det inte fungera då både fastighet och hus måste pantsättas och det gör man inte privat. Pantsätter man dessutom fastighet och hus så kommer denna pantsättning att överföras till nästa ägare om Person B säljer.

Uppför du en byggnad på din egen tomt blir den som huvudregel fastighetstillbehör dvs inte lös egendom.
Citera
2024-07-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Uppför du en byggnad på din egen tomt blir den som huvudregel fastighetstillbehör dvs inte lös egendom.

Fastighetstillbehör räknas som lös egendom.
Citera
2024-07-05, 13:50
Medlem
Citat:
Fastighetstillbehör räknas som lös egendom.

https://lagen.nu/begrepp/Fast_egendom

”Till fast egendom räknas också tillbehör till fastighet, se JB 2 kap.”
Citera
2024-07-05, 14:06
Medlem
Citat:
https://lagen.nu/begrepp/Fast_egendom

”Till fast egendom räknas också tillbehör till fastighet, se JB 2 kap.”

Ja, jag vet vad som står däri. Den lagändringen kom år 2000-2006 och säger bara att byggnader kan anses vara "tillbehör" beroende på ägarens avsikt. Den ändringen kom genom att det skulle vara enklare för bankerna att pantsätta hela tomten och inte bara byggnaden. Men det kvarstår att tillbehören är lösöre då du kan flytta huset hur du vill, du kan sälja huset och flytta det från fastigheten om du vill. Vi som håller på med fastighetshistoria har lite synpunkter på den ändringen som kom tillsammans med ändringen att man numer inte får teckna in en del av en fastighet.

Proppen formulerar sig så här:
Att föremålet ska ha anbragts inom fastigheten innebär att det ska finnas ett fysiskt samband mellan föremålet och fastigheten. Föremålet måste även vara avsett att finnas där mer permanent eller under en längre tid. Här får man titta på vad fastighetsägaren hade som avsikt då han tillförde föremålet till fastigheten.

Ska vi då för vår diskussions skulle antaga JB 2kap så måste Person B då göra en inteckning på fastigheten. Det betyder att Person A kommer att bli känd. PersonB kan inte erhålla någon panträtt om denne inte intecknar fastigheten. Så Person A och Person B måste då gå till en bank och ansöka om inteckning.
Senast redigerad av Methos 2024-07-05 kl. 14:16.
Citera
2024-07-05, 16:03
Medlem
Citat:
Vad jag vet går det inte att pantsätta en fastighet privat utan att koppla in en bank. Den som är gäldenär behöver också inteckna en lagfart. Person A kommer då inte kunna dölja sitt ägarskap då Lantmäteriet inte kommer att lösa lagfart eller inteckning utan att skulden är dokumenterad som pantsättning.

Däremot går det, som jag skrev, att Person A skriver ett skuldebrev att denne har lånat ut 500 000kr till Person B för att t.ex. renovera stugan. Stugan blir då pantsatt, men inte fastigheten (vilket diverse myndigheter ogillar).

Det står ju inget om någon pantsättning i formell mening utan TS vill skriva ett skuldebrev där storleken på skulden är kopplad till värdet på en fastighet vid försäljning av denna. Vad jag förstår skärningen pantsättning utan person B kan sälja fastigheten och dra med pengarna och A står där med lång näsa.
Citera
2024-07-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det står ju inget om någon pantsättning i formell mening utan TS vill skriva ett skuldebrev där storleken på skulden är kopplad till värdet på en fastighet vid försäljning av denna. Vad jag förstår skärningen pantsättning utan person B kan sälja fastigheten och dra med pengarna och A står där med lång näsa.

Ja, precis. Men det lär inte gå att göra det den inofficiella vägen. Det går inte att skriva ett avtal om pant/skuld utan att bryta mot Jordabalken.
Citera
2024-07-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ja, jag vet vad som står däri. Den lagändringen kom år 2000-2006 och säger bara att byggnader kan anses vara "tillbehör" beroende på ägarens avsikt. Den ändringen kom genom att det skulle vara enklare för bankerna att pantsätta hela tomten och inte bara byggnaden. Men det kvarstår att tillbehören är lösöre då du kan fl. Vi som håller på med fastighetshistoria har lite synpunkter på den ändringen som kom tillsammans med ändringen att man numer inte får teckna in en del av en fastighet.

Proppen formulerar sig så här:
Att föremålet ska ha anbragts inom fastigheten innebär att det ska finnas ett fysiskt samband mellan föremålet och fastigheten. Föremålet måste även vara avsett att finnas där mer permanent eller under en längre tid. Här får man titta på vad fastighetsägaren hade som avsikt då han tillförde föremålet till fastigheten.

Ska vi då för vår diskussions skulle antaga JB 2kap så måste Person B då göra en inteckning på fastigheten. Det betyder att Person A kommer att bli känd. PersonB kan inte erhålla någon panträtt om denne inte intecknar fastigheten. Så Person A och Person B måste då gå till en bank och ansöka om inteckning.

Jag vet inte vilken prop du åsyftar. Vilket nummer har den?

Att fastighetsägaren kan ”flytta huset hur du vill, du kan sälja huset och flytta det från fastigheten om du vill” gör det ju inte till lös egendom. Även fastighetstillbehör kan ju flyttas hur man vill och även säljas och flyttas från fastigheten.
Citera
2024-07-10, 17:25
Medlem
Sardinbruss avatar
Jag uppskattar verkligen att lite kunnigt folk engagerat sig!

Ärendet gäller egentligen ej fastighet utan en bostadsrätt som jag köpt åt min fattiga gamla förälder. Kunde ej förutspå att ni skulle fokusera på fastighetsaspekterna och ber om ursäkt för att exemplet slösat er tid.

Föräldern står ensam på kontraktet och när denne går bort vill jag att hela lägenhetens värde ska gå till mig (finns fler bröstarvingar som inte är del av köpet/lånet). Har den ökat i värde ska alltså värdeökningen också tillfalla mig då köpet finansierades av mig allena. Detta kommer att vara den enda egendomen i fattigpensionärens dödsbo, liksom den enda skulden.

Kan man i skuldebrevet bara skriva att skulden avser 1. Köpesumman, 2. Ifall köpesumman understiger bostadsrättens försäljningspris ska även överstigande belopp tillfalla mig? Vet ni genier?
Citera
2024-07-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Jag uppskattar verkligen att lite kunnigt folk engagerat sig!

Ärendet gäller egentligen ej fastighet utan en bostadsrätt som jag köpt åt min fattiga gamla förälder. Kunde ej förutspå att ni skulle fokusera på fastighetsaspekterna och ber om ursäkt för att exemplet slösat er tid.

Föräldern står ensam på kontraktet och när denne går bort vill jag att hela lägenhetens värde ska gå till mig (finns fler bröstarvingar som inte är del av köpet/lånet). Har den ökat i värde ska alltså värdeökningen också tillfalla mig då köpet finansierades av mig allena. Detta kommer att vara den enda egendomen i fattigpensionärens dödsbo, liksom den enda skulden.

Kan man i skuldebrevet bara skriva att skulden avser 1. Köpesumman, 2. Ifall köpesumman understiger bostadsrättens försäljningspris ska även överstigande belopp tillfalla mig? Vet ni genier?

Snyggt jobbat. Om du nu får svar om bostadsrätt så kanske det visar sig vara en husbåt?
Citera
2024-07-11, 20:37
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Snyggt jobbat. Om du nu får svar om bostadsrätt så kanske det visar sig vara en husbåt?
Äh, gå och lägg dig. Frågan gällde skuldebrev, inte jordabalksärenden, det var eget påhitt bland de andra intressenterna.
Citera
2024-07-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Äh, gå och lägg dig. Frågan gällde skuldebrev, inte jordabalksärenden, det var eget påhitt bland de andra intressenterna.
Frågan gällde ett fastighetsköp och en eventuell försäljning.
Nu visar det sig att förutsättningarna är väldigt annorlunda. Ett eventuellt dödsfall, inte en kommande försäljning.
Ett bostadsrättsköp, inte ett husköp.
Är det så konstigt att du får en lite syrlig kommentar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in