2024-06-28, 22:03
Medlem
Shoplifters avatar
Hej! Det här är säkert en sån där halvt onödig trådstart och jag vill tbh mest lugna nerverna, men kanske får nån annan hjälp/råd iom att man får upp en sökträff. Har iaf fått vatten på en Lenovo. Popupen lyder som rubriken och fortsätter:

”USB-enhet (sammansatt) fungerar felaktigt och har överskridit strömstyrkegränsen för navporten (hub). Du bör koppla ifrån enheten.

Rekommendation
Koppla ifrån enheten och klicka på Återställ. Om du klickar på Stäng kommer porten inte att fungera förrän du kopplar ur den och startar om datorn.”

Det händer emellertid inget då jag väljer Återställ - popupen försvinner bara.

Det jag inte riktigt får ihop är ju att burken inte laddas via usb. Kan jag göra något utöver att ha datorn avstängd, frånkopplad och ställd på högkant över natten? Allt på den fungerar prima, förutom just detta och laddningen.
Citera
2024-06-28, 23:55
Medlem
Vatten mellan spänning och jord någonstans i strömförsörjningen till USB-enheter.
Stäng av och låt torka i några dagar. Använd aldrig elektronik som där är vatten i...
Om du har kunskapen - skruva isär och torka av.

Kan eventuellt bli permanenta problem till följd av korrosion på komponenter/lödningar som vattnet kommit i kontakt med.
Citera
2024-06-29, 08:42
Medlem
Shoplifters avatar
Tack!
Jag verkar ha haft tur. Datorn laddar som vanligt nu efter en natts torkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in