2024-06-28, 09:32
Medlem
Strålningsvärme är inte bra för spermier. Köp en laptopkudde om du vill fortsätta använda den i knät.
Citera
2024-06-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Bra råd.
För den som är sugen på gamnacke iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Blir mycket strålningsvärme av laptop i knäet.
Bäst är att sitta vid ett bord med lite avstånd till kroppen och ett bord emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av atl4s
Strålningsvärme är inte bra för spermier. Köp en laptopkudde om du vill fortsätta använda den i knät.

Vad är det här för stolliga inlägg ni kommer med.....?

Vad då "gamnacke".....?
Det är väl ingen som påstått att man alltid skall sitta med datorn i knät, men de flesta av oss som rör oss med laptop i bagaget kan behöva använda den där det inte finns tillgång till bord etc, då funkar det att ha den i knät, och vill man få upp den lite så kan man lägga nåt annat över benen och laptopen uppe på det.

Vad då "uppvärmningsvärme".....?
det beror väl på vad man gör med laptopen, och vilken laptop det är, och hur länge/ofta...
Min MacBook M1 är sval vad fan jag än gör med den, tror fläktarna inte ens startat en enda gång på den på det år jag haft den.

Ska man sen vara så nojig över lite värme i knät så kan man ju för fan inte ens leva ett normalt liv, för folk vistas i solen, solar, badar bastu, duschar varmt/hett, har feta heta kärringar i knät etc etc....
Citera
2024-06-28, 10:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Jag sitter på en fåtölj och sedan har jag en kudde mellan knäna och laptopen för att jag hört att det inte ska vara bra för kroppen då man kan få strålningar av laptopen. Men samtidigt lär väl fläktarna ta stryk av att man har laptopen på en kudde?

Vad rekommenderar ni? Är det lugnt att ha laptopen på en kudde?
Flera moderna Laptops har inte ens fläktar. Du märker också om kudden blir varm om det skulle vara något problem.
Men det är ergonomiskt dåligt att ha laptopen på en kudde, i varje fall om du använder tangentbordet. Bättre att ha ett litet bord man kan ställa över fåtöljen att ställa laptopen på.
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-28 kl. 10:51.
Citera
2024-06-28, 13:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag brukar använda trådlöst tangentbord som har musplatta dock till surfplatta men funkar med laptop också, ger dig full kontroll samt är lätt och blir inte varmt https://www.clasohlson.com/se/Tradlost-Bluetooth-tangentbord-med-touchpad,-Exibel/p/38-8999
Citera
2024-06-29, 12:54
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Jag sitter på en fåtölj och sedan har jag en kudde mellan knäna och laptopen för att jag hört att det inte ska vara bra för kroppen då man kan få strålningar av laptopen. Men samtidigt lär väl fläktarna ta stryk av att man har laptopen på en kudde?

Var har du hört att en laptop avger strålning och att denna strålning inte är bra för kroppen?

Det finns ett gammalt ordspråk som heter att det är bättre att ligga och gå än att sitta och stå. Dvs det är mer avkopplande för hela kroppen, rygg muskler mm att antingen vara i vila genom att ligga ner ELLER vara i rörelse genom att gå.
Så jag sitter nästan aldrig - ligger mest!

Ligger raklång på soffa eller säng med en rejäl kudde under huvudet och en tunn bok som är något större än datorn i knät där laptopen står. TinTins inbundna serieböcker är perfekt i storlek för 14" laptop. Boken gör ju att ventillationen till datrorn blir perfekt. Så ligger jag dagligen åtskilliga timmar och har legat så i många år och både jag och mina laptops mår prima.
Citera
2024-06-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är det här för stolliga inlägg ni kommer med.....?

Vad då "gamnacke".....?
Det är väl ingen som påstått att man alltid skall sitta med datorn i knät, men de flesta av oss som rör oss med laptop i bagaget kan behöva använda den där det inte finns tillgång till bord etc, då funkar det att ha den i knät, och vill man få upp den lite så kan man lägga nåt annat över benen och laptopen uppe på det.

Vad då "uppvärmningsvärme".....?
det beror väl på vad man gör med laptopen, och vilken laptop det är, och hur länge/ofta...
Min MacBook M1 är sval vad fan jag än gör med den, tror fläktarna inte ens startat en enda gång på den på det år jag haft den.

Ska man sen vara så nojig över lite värme i knät så kan man ju för fan inte ens leva ett normalt liv, för folk vistas i solen, solar, badar bastu, duschar varmt/hett, har feta heta kärringar i knät etc etc....

Här har du lite helgläsning:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5219578/
Citera
2024-06-29, 17:01
Medlem
Citat:

Strålning som går genom väggar stoppas inte av en kudde, däremot kommer datorn lida av dammansamling över tid och försämrad fläktfunktion.
Citera
2024-06-29, 17:07
Avslutad
Jag brukar halvligga i soffan med min Macbook på låren/magen. Har aldrig varit något problem.
Citera
2024-06-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atl4s
Här har du lite helgläsning:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5219578/

Det var sannerligen inte mycket att läsa, och nåt direkt bevis var det ju inte heller utan mest ”may” typ….

Igen, skulle det vara så farligt att ha en laptop i knät då och då så skulle det vara förbjudet med laptop, typ, och vi skulle ha svårt att klara en vardag. Motorcykel… det måste ju också påverka… eller bara solsken…. Eller, bastu….. eller….

Visst man ska vara försiktig, men inte noja….
Citera
2024-06-29, 17:46
Avslutad
Finns inget ergonomiskt sätt att sitta med en laptop, eftersom tangentbordet är fixerat vid skärmen. Dvs: händerna är låsta precis nedanför blickfånget (prova själv om du kan hitta något sätt att positionera dig på det sättet utan att det känns fel!)

Lösningen är att koppla in ett tangentbord.
Citera
2024-06-29, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ännu .

Alltid kört så med mina laptops, ingen har gått sönder än så länge.

Om det är mina spermier du tänker på så ska jag ändå inte tillverka några barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in