2024-07-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Samma sak. Älskar Italien (och sydöstra Frankrike), och finns fantastiskt många trevliga ställen. Skulle säga att 90% av Italien är väldigt trevligt. Perugia och hela omgivande Lombardiet tycker jag är väldigt trevligt. Gillar att landsvägarna fortfarande ofta går på toppen av bergskammarna som ger en fin utsikt över landskapet när man kör till och runt omkring Perugia.

Har inte varit i Napoli, men förstått att den precis som Genua kanske inte är den 100% allra renaste och trevligaste staden?

Inte renaste och kanske inte trevligaste. Men googla fram lite bilder över Neapelbukten så kommer du att förstå vad stället går ut på...
Citera
2026-07-07, 14:49
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Bumpar tråden efter att ha besökt Medelhavet förra året.
Cannes är enligt mig överskattad. Om man är ute efter att kanske se några kändisar, ta foto på Röda Mattan eller besöka stranden dit Mr.Bean skulle till, så visst. Men ju mer uppåt man åker, desto mer deprimerande staden börjar se ut. Dyrt är det också. Definitivt överskattad!

Nice? Kustremsan samt promenaden är värt att besöka. Fräckt att dessutom se alla flygplan lyfta från Coté D'Azur-flygplatsen. Själva staden annars? Inte så imponerande och trafikköer är rena mardrömmen. Leta inte efter parkering i centrum. Parkera direkt vid flygplatsen. Det är dyrare, men man slipper leta efter parkering i timmar eller fastna i trafiken. Delvist överskattad.

Menton är en stad värt att besöka. Charmig med intressant arkitektur och utsikter över till exempel Latte och Ventimiglia.

Monaco? Gillar man lyx så är det värt. Annars blir man trött rätt snabbt. Betalade typ 3 Euro för en pressad lemonad. Trodde det skulle vara värre. Ett enormt plus för Salines-parkeringen.

Sanremo? Ganska sliten stad och kanske inte den billigaste, men värt att besöka eller stanna där om man har råd. Maten på restaurangerna kan dock vara en besvikelse. Hutlösa priser på vissa för till exempel ravioli som inte känns hemlagad. Avråder att handla på Coop där. Så jävla sunkigt! Eurospin (italiensk Lidl) är bättre, även om varumärkena där kan kännas som No Names.
När är det bäst att besöka Sanremo? Under italienska musikens festival som äger rum i Aristonteatern. Är det värt att besöka under sommaren? Som utflyktsbas? Ja! Annars kan det bli lite tråkigt.

Mest överskattade från min resa? Cannes och delvist Nice.
Citera
2026-07-10, 12:46
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Bumpar tråden efter att ha besökt Medelhavet förra året.
Cannes är enligt mig överskattad. Om man är ute efter att kanske se några kändisar, ta foto på Röda Mattan eller besöka stranden dit Mr.Bean skulle till, så visst. Men ju mer uppåt man åker, desto mer deprimerande staden börjar se ut. Dyrt är det också. Definitivt överskattad!

Nice? Kustremsan samt promenaden är värt att besöka. Fräckt att dessutom se alla flygplan lyfta från Coté D'Azur-flygplatsen. Själva staden annars? Inte så imponerande och trafikköer är rena mardrömmen. Leta inte efter parkering i centrum. Parkera direkt vid flygplatsen. Det är dyrare, men man slipper leta efter parkering i timmar eller fastna i trafiken. Delvist överskattad.

Menton är en stad värt att besöka. Charmig med intressant arkitektur och utsikter över till exempel Latte och Ventimiglia.

Monaco? Gillar man lyx så är det värt. Annars blir man trött rätt snabbt. Betalade typ 3 Euro för en pressad lemonad. Trodde det skulle vara värre. Ett enormt plus för Salines-parkeringen.

Sanremo? Ganska sliten stad och kanske inte den billigaste, men värt att besöka eller stanna där om man har råd. Maten på restaurangerna kan dock vara en besvikelse. Hutlösa priser på vissa för till exempel ravioli som inte känns hemlagad. Avråder att handla på Coop där. Så jävla sunkigt! Eurospin (italiensk Lidl) är bättre, även om varumärkena där kan kännas som No Names.
När är det bäst att besöka Sanremo? Under italienska musikens festival som äger rum i Aristonteatern. Är det värt att besöka under sommaren? Som utflyktsbas? Ja! Annars kan det bli lite tråkigt.

Mest överskattade från min resa? Cannes och delvist Nice.

Rätt imponerande att "vad är sämst" plötsligt blir värsta tråden.
Men då får väl jag själv hoppa in med mina bidrag. Bara till att rätta sig i ledet eftersom ingen vill höra något positivt.

Alanya, Turkiet
Jag har tvålat till Alanya tidigare och jag gör det igen! Detta genuina skithål har inget turkiskt att bjuda på, bara rent turistskit. De har en lokalbefolkning som är pina i röven och försäljare som ofredar dig när du vill ta en stillsam prommenad på stan. Som grädde på moset har de dessutom böneutrop.

Napoli, Italien
Stället är fruktansvärt på fler plan än vad civiliserade människor kan föreställa sig.
Multi-kulti folket har trängt ut italienare. Folk med högre IQ som tänker bli framgångsrika har naturligtvis tagit sitt pick o pack samt lämnat eländet. Kvar är en blandning av MENA, nigritos, ziggisar och italienska pissluffare. Diskvatten från kök hälls rakt ut i gatan från 3e våningen, sopor kastas genom fönstret, stället är smustigt trångt och eländigt. Kriminaliteten skall vi bara inte snacka om.
Polis och myndigheter har helt tappat kontrollen över Napoli.

Ibiza, Spanien
En gång av mig ett älskat ställe, men med tanke på hur det har utvecklats, så nej tack. Turistflödet har ökat lavinartat och priserna har stigit upp genom taket.
Kollade Booking.com för skojs skull och 1 veckas boende kostar 8600:- och för detta får du säng i sovsal på ett hostel. Räkna med att slanta upp 20 000:- om du vill få något boende som är i närheten av trevligt.
Flera klassiska klubbar har bommat igen och det genuint sköna folket är borta. Kvar är påtända och fulla britter.
Tidigare ett ställe där du kunde kasta kläderna och hoppa i vattnet, nu har tydligen MENA pack från Napoli hittat dit. Folk blir rånade, misshandlade och polisen är kraftigt underbemannad så räkna inte med någon hjälp.

Och nu bryter vi av med något positivt.
Split, Kroatien
Helt fantastiskt ställe. Inte lika turistinfekterat som Dubrovnik, men med enormt mycket skönare människor. Dessutom finns massor av olika färjelinjer till öar, så man har det aldrig tråkigt där.
Kan också tilläggas att jag inte mådde superbra när jag var där, men uppskattar ändå Split, vilket säger en hel del om stället.
Citera
2026-07-11, 09:57
Medlem
Zakhyntos!

Fulla engelsmän, sunkiga hotell trots officiellt höga stjärnor och små trötta byar.

Vill du få bed bugs, bakfylleångest och inte se en millimeter av något sånär äkta Grekland, då är det platsen att vara på.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ja, bra att du tog upp den. Även Rimini är en rätt usel och överskattad italiensk (bad)ort. Håller med helt (även om jag älskar Italien i stort). Undvik.

Vad man ska veta om Rimini är att det enda de är kända för här i Italien är utelivet och att Adriatiska kusten rent generellt är billigare än medelhavskusten.
Vi åker i princip aldrig på den sidan om vi söker bra bad och stränder. De är duktiga på att arrangera beachvolley-turneringar och "events", men vattnet är långgrunt och "skitigt" om man ska jämföra med andra, mycket bättre stränder.

Bor i Italien sen 30 år och har rätt bra "koll" på de flesta orterna - alla har sina för- och nackdelar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in