Citat:
Ursprungligen postat av
Kontrollavgift
Nu ska Coop få en ny grafisk profil Fortfarande grön färg, men en något varmare ton. Som pricken över i har man låtit reklambyrån konstruera ett nytt men snarlikt typsnitt.
Jag gick en kurs om sådant här en gång. Jag minns hur föreläsaren betonade att först förändrar man berksamheten, därefter manifesterar man det med ny logotype mm. Coop gör precis tvärtom, först ny grafik, därefter (kanske?) upphottad verksamhet.
Att byta alla skyltar kostar många miljoner.
Helt otroligt.
Till och med jag, som inte har gått någon kurs, fattar att man inte bygger varumärke med ny grafisk profil. Ta AJ produkter till exempel. Deras logga ser att vara skapad ca 1985, om inte ännu tidigare, och de lär väl vara en av de allra största i sin bransch (kontorsmöbler, inredning för företag mm).
Det på nåt sätt typiskt för företag och organisationer med bristande verklighetsanknytning och lite för stor andel byråkrater i ledningen. Vem fan, förutom de närmast sörjande, bryr sig om ifall Arbetsförmedlingen eller Lindesbergs kommun skaffar sig en ny grafisk profil? Samma sak med Coop.