Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
Ang det fetade. Jag tror att klimatrörelqen gör sig själva en björntjänst. Ungefär som när politiker vägrade adressera problemen som uppstod vid flyktingmottagandet. Det leder till motreaktion och folk blir sura och bittra istället.
Jag själv är för en betydligt stramare klimatpolitik, men jag kan inte ställa mig bakom den här typen av vandalism av kultur.
Hade de sperjat ned big techs alla lokaler med klotter eller annat hade det varit en annan sak.
Ja, jag håller med dig. Det de sysslar med tycks så uppenbart kontraproduktivt. Jag förstår att det har framförts teorier i tråden om att det skulle kunna vara infiltratörer som vill skada klimatrörelsen.
Dock tror jag inte att det är det. Och jag tror inte heller att personerna är omedvetna om vilka känslor de väcker. Därav att jag står extremt frågande till deras strategier.
Tror de att de tjänar på att få en stor del av befolkningen att hata dem? Är det polariseringen i sig som de tror skall tjäna deras sak? Jag förstår inte hur de tänker. Eller är de exhibitionister/troll som bara vill ha uppmärksamhet och som egentligen struntar i klimatet?
Din jämförelse med invandringspolitiken är mycket bra tycker jag. När makthavare och deras hejarklack i media förnekade att invandringen lett till några problem över huvud taget, när de sade att det var rasistiskt att se kopplingar mellan invandring och brottslighet, när vissa av dem talade om att Sverige i princip skulle kunna ta emot tiotals miljoner till eftersom vi har stora ytor, och när de samtidigt kallade all kritik och all oro över den snabba demografiska förändringen för "högerextrema konspirationsteoretiker" och liknande så tror jag de skapade mer främlingsfientlighet, inte mindre. Hela projektet upplevdes som förljuget och därifrån är steget kort till att misstänka att de medvetet vill skada oss.
Hade de tagit oron på allvar, talat klarspråk om sådant alla egentligen redan visste och om till exempel Stefan Löfvén på en rak fråga från Jimmie Åkesson om varför utländska medborgare som våldtagit svenska kvinnor inte utvisas bara hade kunnat ge det självklara svaret att "Ja, de bör utvisas" i stället för att börja svamla om LAS och metoo, då hade nog mycket varit vunnet för deras sida.
Och om klimataktivister hade sprayat på Exxons högkvarter eller liknande hade nog få personer blivit upprörda.
(Jag var själv rätt positivt inställd till "klimatåtgärder" för sådär en 10-15 år sedan...)