Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-21, 21:16
Medlem
Twitterturkens avatar
Gubbängen, Kärrtorp, Fruängen m.m är helt ok för den budgeten.

Citat:
Ursprungligen postat av stumpjumper
Danderyd, den här har legat ute ett tag och finns i en ytterst stabil förening: https://www.booli.se/bostad/152820
Att bo 100 meter från E18 skulle jag nog inte klassa som barnvänligt.
Citera
2024-06-22, 17:19
Medlem
Vi bor med två barn i Vasastan. Relativt barnvänligt för innerstan. Många grönområden. Det har också blivit en baby boom här så barnen har många kompisar som bor i trapphuset eller i närheten vilket är ett plus.

Du måste dock upp till 8 miljoner för en liten trea.
Citera
2024-06-25, 22:32
Medlem
Har en del koll på delar av norrort. Skulle jag välja strikt utifrån hur barnvänligt området är samt rätt nära stan skulle jag säga Järvastaden och Bergshamra i Solna.

Båda områden har liknande fördelar. De är lite isolerade öar vilket gör den lugna, de ligger nära fin natur och strövområden (t ex Ulriksdals slottspark) och det finns en hel del barnfamiljer och aktiviteter för barn i områdena. Bäst skolor i Järvastaden.

I Järvastaden är det nybyggda lägenheter och ganska bra planlagt område. I Bergshamra lite äldre, mycket helt okej miljonprogram, lite sämre planerat område men Bergshamra är färdigbyggt vilket kan vara skönt på ett sätt.
Citera
2024-06-25, 23:12
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Har en del koll på delar av norrort. Skulle jag välja strikt utifrån hur barnvänligt området är samt rätt nära stan skulle jag säga Järvastaden och Bergshamra i Solna.

Båda områden har liknande fördelar. De är lite isolerade öar vilket gör den lugna, de ligger nära fin natur och strövområden (t ex Ulriksdals slottspark) och det finns en hel del barnfamiljer och aktiviteter för barn i områdena. Bäst skolor i Järvastaden.

I Järvastaden är det nybyggda lägenheter och ganska bra planlagt område. I Bergshamra lite äldre, mycket helt okej miljonprogram, lite sämre planerat område men Bergshamra är färdigbyggt vilket kan vara skönt på ett sätt.
Men hur är Tunnelbanan till Solna på kvällen?
Citera
2024-06-25, 23:24
Medlem
Borde räcka till en liten trea på Åkerbyvägen i Täby. BRF Farmen. https://www.brffarmen.se/

Nära centrum, nära relativt blattefria förskolor och låg/mellanstadieskolor och flera gymnasium. Roslagsbanan till stan eller buss till Mörby och tunnelbanan.
Citera
2024-06-25, 23:40
Medlem
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Men hur är Tunnelbanan till Solna på kvällen?

Till Bergshamra är det röda linjen. Det är bra och lugnt. Går även ta Roslagsbanan till Stocksund och buss eller pendel till Ulriksdal och buss/promenad.
Till Järvastaden finns fler alternativ. Vanligast är nog pendel till Ulriksdal, här är lugnt och bra station. Alternativt åker man till Bergshamra och sen buss 10 min, eller till Hallonbergen och buss eller går. Om några år kommer även gröna till Arenastaden som också kan nås med promenad, cykel eller mkt kort busstur.
Senast redigerad av trailwalker 2024-06-25 kl. 23:42. Anledning: Tillägg
Citera
2024-06-25, 23:42
Medlem
Smugumins avatar
Finns inga dåliga områden i Stockholm så inget att oroa sig över
Citera
2024-06-26, 00:17
Medlem
IceEyess avatar
Tensta, Rågsved och Alby är trygga, gemytliga och familjevänliga områden.
Citera
2024-06-30, 23:39
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlightwit
Hej!

Jag undrar vilka områden i Stockholm som är familjeområden? Vi vill köpa vår första lägenhet men är osäker på vilka områden bör jag ska sikta på eller undvika. Det viktigaste för oss är att området ska vara barnvänligt och att det ska kännas tryggt. Särkilt när man är ute och går på kvällen. Ett plus om det är nära till kollektivtrafik.

Jag tänkte mer nånstans lite utanför stan men inte för långt borta. Tänkte typ i Årsta, Bromma, Liljeholmen, Gröndal, Sundbyberg, Nacka (Henriksdal till Järla). Men vet inte vilka delar av dessa områden jag ska fokusera på och vilka jag ska undvika.

Vi letar efter en 2:a, relativt en liten 3:a och har en max budget av 4mkr.

Tack på förhand!
Strunta i Liljeholmen. Inget mysigt område för en barnfamilj att bo på.

Gröndal och egentligen största delen av Hägersten är utpräglade familjeområden som är utmärkta att satsa på.

Samma sak med Henriksdal fram till Järla i Nacka.

För eran budget får ni mest för pengarna uppe på Henriksdalsringen i Nacka. Det ser lite ghettoaktigt ut men är ett schysst område, även för barnfamiljer, 10 min till Slussen.
Citera
2024-07-01, 15:34
Medlem
Kan ni tänka er lite längre ut är Älta, Trollbäcken och Vendelsö familjevänliga områden. Från Trollbäcken finns direktbussar till city i rusningstrafik. Det är en enorm skillnad i barnvänlighet mot de områden i Nacka ni nämner.
Citera
2025-11-18, 15:20
Medlem
Discopopcorns avatar
sent inlägg, men om någon läser tråden som söker liknande tips om trygga områden för barnfamiljer:

Barkaby
Ropsten
Värtahamnen
Loudden
Citera
2025-11-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlightwit
Hej!

Jag undrar vilka områden i Stockholm som är familjeområden? Vi vill köpa vår första lägenhet men är osäker på vilka områden bör jag ska sikta på eller undvika. Det viktigaste för oss är att området ska vara barnvänligt och att det ska kännas tryggt. Särkilt när man är ute och går på kvällen. Ett plus om det är nära till kollektivtrafik.

Jag tänkte mer nånstans lite utanför stan men inte för långt borta. Tänkte typ i Årsta, Bromma, Liljeholmen, Gröndal, Sundbyberg, Nacka (Henriksdal till Järla). Men vet inte vilka delar av dessa områden jag ska fokusera på och vilka jag ska undvika.

Vi letar efter en 2:a, relativt en liten 3:a och har en max budget av 4mkr.

Tack på förhand!
Stora Essingen, utan tvekan. Bästa stället i stan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in