Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-14, 23:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag har blivit drabbad mycket av detta. Man har haft vissa bittra typer som skapat fler konton och förföljer en i trådar med samma trötta attityd och TROR att jag inte fattar vem personen är. Vilket är väldigt sorgligt och pinsamt för den personen som tror att den är ”anonym”. Jag har ett öga och känsla för detaljer och kommer snoka tills jag vet vilken användare det är.

Det är faktiskt sorgligt när vissa tror att dom är ”en ny användare” med ett nytt konto. Vi som hängt här dom senaste åren har liksom bra koll på hur olika användare stavar och formulerar sig och förr eller senare så kommer dom snubbla och råka återanvända ett ord, stavelse eller formulering dom tidigare använt under annat konto. Vipps så är dom avslöjade.

Ibland kan jag gissa användare bara av att se en trådstart. Ah det är han där —> klickar, japp jag hade rätt. Men det kanske bara är jag som har en naturlig talang? Fortsätt trolla och skäm ut er. Mig lurar man inte men jag spelar gärna med för skoj skull

Vad dom skall göra åt detta? Vettefan. Rapportera som off topic och trams när dom driver tråden off topic och det blir mer en attack istället för genuin diskussion.
Exakt så är det. Man känner igen dem, oftast rätt fort. Tyvärr inte alltid med tillräckligt tydliga bevis för att det ska kännas värt att rapportera för 1.07, men man vet ju ändå liksom.

En del åker ju dessutom dit gång på gång på gång på just 1.07, men studsar tillbaka direkt med nytt konto, utan skam alls. Förstår inte hur de funkar, själv skulle jag bli så jäkla sur redan efter bara en avstängning, oavsett skäl, att jag hade bannat hela Flashback från mitt flöde.

Men som sagt, man får INTE ens knysta om det i trådarna. 1.07-rp eller ingenting alls är det som gäller.
Citera
2024-06-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Så har det alltid varit här. Har säkert haft 10 konton sen 2002 då jag kom hit. Det äldsta stängde jag av för några år sen, vissa har jag glömt lösenordet på och ligger vilande.

Vem bry sig? Men börjar ledsna, och börjar tycka mer och mer att Bank-id skulle införas för inloggning. Mest för att slippa barnen. Nu känns det som medelåldern på de nya är under 15 år.

Hahahaha, 15 år! Har du kollat i (FB) Medicin och hälsa som är en av Flashbacks största delforum?

Du kommer att hitta massor av inlägg om diverse ålderskrämpor "ont i röven, svårt att skita m.m.).
Citera
2024-06-15, 08:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Du har skrivit i snitt 50 inlägg per år. När kom du på det här och blev så bestört? Jag bryr mig om vad personen skriver och vet ändå inte vem det är eller vilket cv han har på flashback.

Vad har antalet inlägg TS skrivit med saken att göra?

Det är ju genom att läsa inlägg TS noterat det som tas upp.

Håller annars med dig om att det är vad som står i ett inlägg som är det intressanta, inte vad nicket säger eller när regdatum på det är. Visst kan man lägga ett nick på minnet men det är inget som påverkar om man svarar eller ej.

Förstår inte riktigt TS hangup här heller. Det är tillåtet att ha flera konton så länge som det inte missbrukas och upptäcker man missbruk rapporterar man för 1.07. I övrigt känns det bara som att #DjStef vill inskränka yttrandefriheten för vissa andra användare.
Citera
2024-06-15, 08:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad har antalet inlägg TS skrivit med saken att göra?

Det är ju genom att läsa inlägg TS noterat det som tas upp.

Håller annars med dig om att det är vad som står i ett inlägg som är det intressanta, inte vad nicket säger eller när regdatum på det är. Visst kan man lägga ett nick på minnet men det är inget som påverkar om man svarar eller ej.

Förstår inte riktigt TS hangup här heller. Det är tillåtet att ha flera konton så länge som det inte missbrukas och upptäcker man missbruk rapporterar man för 1.07. I övrigt känns det bara som att #DjStef vill inskränka yttrandefriheten för vissa andra användare.
Det handlar om systematiska missbruk av andra konton, dvs om brott mot 1.07, som är nära på omöjliga att komma till rätta med, och det är faktiskt ett problem. Med VPN osv reggas nya konton i samma sekund som deras gamla blir avstängda, i öppet förakt mot Flashback, för att driva vendettor mot andra användare. DETTA är ett hot mot yttrandefriheten här.
Citera
2024-06-15, 08:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det handlar om systematiska missbruk av andra konton, dvs om brott mot 1.07, som är nära på omöjliga att komma till rätta med, och det är faktiskt ett problem. Med VPN osv reggas nya konton i samma sekund som deras gamla blir avstängda, i öppet förakt mot Flashback, för att driva vendettor mot andra användare. DETTA är ett hot mot yttrandefriheten här.

Som sagt - är det brott mot 1.07 så är det bara att rapportera för det. Hur skulle det behandlas på annat sätt?
Citera
2024-06-15, 09:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Mitt ursprungskonto på Flashback är från 2010, men tappade tyvärr lösenordet för det. Någon som vet om man på något sätt kan få hjälp av administratörerna att få ett nytt lösenord? OBS, mailadressen jag reggade kontot med finns inte kvar.
Citera
2024-06-15, 09:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Som sagt - är det brott mot 1.07 så är det bara att rapportera för det. Hur skulle det behandlas på annat sätt?
Vet inte. Det betyder inte att det inte är ett problem eller att man inte ens kan tala om det, som du ju faktiskt verkar mena.
Citera
2024-06-19, 10:37
Avslutad
Det är nog så att en stor andel av dem som känner behov av att starta många trådar gör detta av inte helt rena anledningar. I perioder blir ett forum lugnt, då dessa användare ägnar sig åt annat eller är avstängda.

För att "skydda sig" ifrån problemet kan man på det här forumet titta på om kontot är nytt och/eller vad det har för posthistorik. Som någon skrev, troll har mycket energi. Det gör det enklare att undvika att själv lägga mycket energi på ett troll, om man nu inte är en av alla dem som får energi i vardagen av att skriva till troll. Dessa två motpoler behöver varandra och forumen får energi av deras trådar, då vanliga människor med en fråga sällan har behov av att starta samma eller ett snarlikt ämne om och om igen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in