2024-06-13, 12:32
Medlem
Vet inte om jag lägger denna frågan rätt.

Men jag har en lista i excel med 3 kolumner och har aktiverat funktionen "filtrera" på dessa. Hur gör jag för att skapa en pdf där man även ska kunna använda själva filtreringsfunktionen i PDF-filen?
Citera
2024-06-13, 12:35
Medlem
Är detta ens möjligt?
Citera
2024-06-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
Är detta ens möjligt?

Skulle säga nej på den frågan.
Citera
2024-06-13, 13:51
Medlem
Citat:
Vet inte om jag lägger denna frågan rätt.

Men jag har en lista i excel med 3 kolumner och har aktiverat funktionen "filtrera" på dessa. Hur gör jag för att skapa en pdf där man även ska kunna använda själva filtreringsfunktionen i PDF-filen?

som tidigare profiler har skrivit, det borde rimligen vara omöjligt..
Mer nyfiken på varför du skulle uppnå med en pdf som hanterar excels filtrering?
Citera
2024-06-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Mer nyfiken på varför du skulle uppnå med en pdf som hanterar excels filtrering?

Mm, det som väcker en tanke hos mig, är XY-problemet.
https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem

Så det kanske snart kommer fram vad som egentligen efterfrågas...
Citera
2024-06-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan

Jag har en manual som är i pdf, och i den tänkte jag om man kunde lägga in en excelfil mer lite artiklar och kunna filtrera denna excellistan i pdfen...men misstänkte också att det var nästan omöjligt...

Vad kan man använda för program till att göra min lista filtrerinsbar men med hänvisning från pdf med länk till filtrerbara listan. Vill inte att excel ska behöva öppnas.
Citera
2024-06-13, 14:58
Medlem
Låter som om du vill göra en websida.
Prova det, lär dig HTML.
Vill du en massa fräsiga filtreringar så misstänker jag att javascript osv också kan behövas.
Hur som, dessa filer kan ju läggas på ett USB-minne likväl som på en webserver.

Inte svar du vill ha, men med krävställningen så kommer inte jag på nåt enklare.

Du skulle kunna bygga en PowerBI baserat på din excel, koppla länkar till PDF-dokument och publicera detta nånstans. Men då landar du i praktiken på ovan nämnda HTML-lösning.

Nästa idé. Göra ett eget körbart program som visar din excel-lista och har dina länkar.

Nästa idé: gör din excel så att den funkar som du vill med dessa länkar/artiklar du pratar om. Lägg in den i google-drive och hoppas att google-sheets kan köra den.
En länk till denna fil bör kunna spridas till andra än just ditt login.
Citera
2024-06-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Låter som om du vill göra en websida.
Prova det, lär dig HTML.
Vill du en massa fräsiga filtreringar så misstänker jag att javascript osv också kan behövas.
Hur som, dessa filer kan ju läggas på ett USB-minne likväl som på en webserver.

Inte svar du vill ha, men med krävställningen så kommer inte jag på nåt enklare.

Du skulle kunna bygga en PowerBI baserat på din excel, koppla länkar till PDF-dokument och publicera detta nånstans. Men då landar du i praktiken på ovan nämnda HTML-lösning.

Nästa idé. Göra ett eget körbart program som visar din excel-lista och har dina länkar.

Nästa idé: gör din excel så att den funkar som du vill med dessa länkar/artiklar du pratar om. Lägg in den i google-drive och hoppas att google-sheets kan köra den.
En länk till denna fil bör kunna spridas till andra än just ditt login.

Microsoft lists skulle inte kunna hjälpa mig?
Citera
2024-06-13, 15:11
Medlem
Citat:
Microsoft lists skulle inte kunna hjälpa mig?

Har inte pysslat med det, så pass.

Ser inte så många alternativ. Du vill ha ett sökbart och filtrerbart dokument, med kopplingar till andra dokument, eller tom knyta in info från andra dokument. Det låter som en website...
Citera
2024-06-13, 15:12
Medlem
Ja, lite åt det hållet blir det ju tänker jag också.
Citera
2024-06-13, 21:01
Medlem
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem