2024-06-01, 08:22
Medlem
-=Damian=-s avatar
Positivt:

-Vacker Stad
-lätt att nå ställen du ska till på kort tid
-närheten till Danmark / tyskland
-Befolkningen i stort är ganska laidback
-att ha både skogen - havet och den lantliga miljön in på stadskärnan är fantastisk.

Negativt:

-Kriminaliteten
-Ganska dyrt att bo, såvida du inte vill ha en hyrestvåa i något av ghettona
-Mycket industri och logistikcenter överallt
-Vädret, Det blåser iskallt, regnar mycket och vädret är helt opålitligt - dock är de varma sommardagarna fantastiska och du har alltid en strand att sticka till på ingen tid alls

Jag är född och uppväxt här, och kommer aldrig någonsin flytta härifrån.
Citera
2024-06-01, 10:04
Medlem
Fördelar som inte nämnts:

Man hoppar bara på tåget och så är man på Kastrup, med flyg överallt i världen.

Helt oöverträffat bra, och dessutom en anständig flygplats med kontinental känsla och trevliga barer.

Arlanda och Bromma är hål i väggen i jämförelse.
Citera
2024-06-01, 15:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Fördelar som inte nämnts:

Man hoppar bara på tåget och så är man på Kastrup, med flyg överallt i världen.

Helt oöverträffat bra, och dessutom en anständig flygplats med kontinental känsla och trevliga barer.

Arlanda och Bromma är hål i väggen i jämförelse.

instämmer, vi åker alltid ifrån Kastrup. Mycket trevligare flygplats än tex sturup som är den närmaste svenska flygplatsen. samma restid mer eller mindre, Men Sturup känns som ett soprum i jämförelse. Reser från Kastrup om ca 3 veckor
Citera
2024-06-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
instämmer, vi åker alltid ifrån Kastrup. Mycket trevligare flygplats än tex sturup som är den närmaste svenska flygplatsen. samma restid mer eller mindre, Men Sturup känns som ett soprum i jämförelse. Reser från Kastrup om ca 3 veckor

Åker inte helsingborgarna från Ängelholms flygplats istället för Sturup om de tvunget måste flyga från någon skånsk flygplats? Idag är det typ bara inrikesflyg (stockholmsplanen) på båda ställena ändå, och Sturup är drygt 9 mil bort och extremt otillgängligt om man inte har egen bil. Även om flygbussarna har slutat gå till Ängelholm borde en taxi (åtm. till Ängelholms station) vara långt billigare än att först åka tåg och sedan byta i Lund eller Malmö.
Citera
2024-06-01, 16:05
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Åker inte helsingborgarna från Ängelholms flygplats istället för Sturup om de tvunget måste flyga från någon skånsk flygplats? Idag är det typ bara inrikesflyg (stockholmsplanen) på båda ställena ändå, och Sturup är drygt 9 mil bort och extremt otillgängligt om man inte har egen bil. Även om flygbussarna har slutat gå till Ängelholm borde en taxi (åtm. till Ängelholms station) vara långt billigare än att först åka tåg och sedan byta i Lund eller Malmö.

Ängelholm erbjuder inte mycket flyg mot medelhavet. mest inrikesflyg
Citera
2024-06-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ängelholm erbjuder inte mycket flyg mot medelhavet. mest inrikesflyg

Visst, men också på Sturup har utbudet av charter skurits ned rätt rejält, och de stora charterkedjorna går från Kastrup i vilket fall. Öht ser jag inte varför man skulle använda de skånska flygplatserna om det inte är för stockholmsflygen eller om man bor/har släkt på Balkan eller något annat östeuropeiskt land och jobbar i Skåne - DÄR har Sturup fortfarande ett visst försteg, även om också de linjerna har skurits ned sen pandemin. Men att som helsingborgare överväga att flyga från Sturup annat än i något särskilt nödfall eller efter östeuropaexemplet hade aldrig fallit mig in.
Citera
2024-06-01, 22:26
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Visst, men också på Sturup har utbudet av charter skurits ned rätt rejält, och de stora charterkedjorna går från Kastrup i vilket fall. Öht ser jag inte varför man skulle använda de skånska flygplatserna om det inte är för stockholmsflygen eller om man bor/har släkt på Balkan eller något annat östeuropeiskt land och jobbar i Skåne - DÄR har Sturup fortfarande ett visst försteg, även om också de linjerna har skurits ned sen pandemin. Men att som helsingborgare överväga att flyga från Sturup annat än i något särskilt nödfall eller efter östeuropaexemplet hade aldrig fallit mig in.

möjligt att så är fallet. har inte satt min fot på Sturup senaste 8 åren. en riktig skitflygplats.
Citera
2024-06-01, 22:29
Medlem
Citat:
Positivt:

-Vacker Stad
-lätt att nå ställen du ska till på kort tid
-närheten till Danmark / tyskland
-Befolkningen i stort är ganska laidback
-att ha både skogen - havet och den lantliga miljön in på stadskärnan är fantastisk.

Negativt:

-Kriminaliteten
-Ganska dyrt att bo, såvida du inte vill ha en hyrestvåa i något av ghettona
-Mycket industri och logistikcenter överallt
-Vädret, Det blåser iskallt, regnar mycket och vädret är helt opålitligt - dock är de varma sommardagarna fantastiska och du har alltid en strand att sticka till på ingen tid alls

Jag är född och uppväxt här, och kommer aldrig någonsin flytta härifrån.

Bra beskrivning, goda kommunikationer överallt
Citera
2024-06-02, 17:20
Medlem
Adelaides avatar
Jag gillar inte Småland. Det ligger alltför off, långt till större städer. Norrlandskänsla i södra Sverige. Särskilt Växjö är ju en av Sveriges mest intetsägande städer. Ser ingen anledning att bo där för evigt om man nu inte vill gifta sig med jobbet.

Helsingborg är betydligt finare och lagom stort. Färjan till Danmark som bara tar 20 minuter är ett stort plus. Perfekt utflyktsmål nån helgdag. Dessutom har du både Malmö och Köpenhamn inom 40 minuter. Tycker Helsingborg är en mer livfull stad än Växjö som är mer sömnigt, och som sagt så finns ju alternativ i närheten också om man skulle tröttna på det lokala. Flytta till Helsingborg, du kommer inte ångra det!
Citera
2024-06-02, 23:20
Medlem
IceEyess avatar
Iögonfallande arkitektur, hyggligt utbud och det geografiska läget är ett par positiva sidor, medan kriminaliteten är en påtaglig nackdel, samt att det är blåsigt.

Uppskattar man sevärd fotboll så är Helsingborg ett klokt val, eftersom det är nära till Malmö och MFF
Citera
2024-06-26, 22:41
Medlem
Bott i staden i hela mitt liv, tyvärr har staden blivit ett skithål men det som är väldigt positivt med Helsingborg
är det inte tar särskilt lång tid att köra därifrån.
Citera
2024-07-20, 20:33
Medlem
Jag blir lite misstänksam när man hela tiden åberopar att staden ligger nära Helsingör. Det låter som om flykten bort från staden är det bästa. Men staden är vacker och det känns som en riktig stad, mer än vad Helsingör gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in