2024-05-26, 21:11
Medlem
Hej,
Har en hyreslägenhet som vi betalar 16.000 i månaden. Det tycker jag är jävligt dyrt.

Nu är det som så att vi konstant får svartmögel i duschen. Med tanke på att jag en gång i veckan rengör hela badrummet kliniskt så beror det inte på något sätt att jag inte tar hand om min lägenhet utan det beror på att vi bor i en gammal fastighet där bland annat ventilationen är undermålig.

Så min fråga är, hyresvärden vägrar lösa det. Dom skickade någon babbe som städade lite halvdant men möglet är kvar.

Vem är det som har skyldighet att ta hand om svartmögel i duschen jag eller min hyresvärd?
Citera
2024-05-26, 21:23
Medlem
OneTaps avatar
under målig o hälso farlig ventilation. de e hyres värdens fel :P
Citera
2024-05-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Hej,
Har en hyreslägenhet som vi betalar 16.000 i månaden. Det tycker jag är jävligt dyrt.

Nu är det som så att vi konstant får svartmögel i duschen. Med tanke på att jag en gång i veckan rengör hela badrummet kliniskt så beror det inte på något sätt att jag inte tar hand om min lägenhet utan det beror på att vi bor i en gammal fastighet där bland annat ventilationen är undermålig.

Så min fråga är, hyresvärden vägrar lösa det. Dom skickade någon babbe som städade lite halvdant men möglet är kvar.

Vem är det som har skyldighet att ta hand om svartmögel i duschen jag eller min hyresvärd?
Du har vårdplikt (städa "rätt" och vädra vid behov). Det är rimligtvis du som ska ta bort mindre angrepp av svartmögel. Men om du skött din vårdplikt och inte kan ta bort svartmöglet, faller ansvaret på din hyresvärd.

Angående städa "rätt": Jag är ingen expert på området, men rester av tvål/shampo och varm fuktig luft gynnar gissningsvis svartmögel. Skura bort, och skölj med kallt vatten. Om du städat "fel" (lämnat rester av tvål och varm fuktig luft) kan du ha brutit mot din vårdplikt. Notera att om hyresvärden påstår att du brustit i din vårdplikt, har de bevisbördan, inte du.

Du har plikt att meddela eventuella problem i din lägenhet till hyresvärden (vilket du ju gjort).

Om möglet är kvar, hade jag föreslagit att du redovisar för hur du städar, tar bilder, skickar detta till hyresvärden. Om allt är

Prata med grannar och se om de har liknande problem.

Du kan kontakta kommunens miljöförvaltning och be om råd, och begära att de utreder dina problem.
Citera
2024-05-26, 23:18
Medlem
Citat:
Nybygge eller nylig renovering, kan vara konstruktionsfel?
Annars, hur ser historiken ut?

Mögel finns där rätt förutsättning finns, om inte värden hjälper kan "prick-fri" göra det.
Rådgör med denne först dock.
Citera
2024-05-26, 23:37
Avslutad
Citat:
Hej,

Anmäl till Hyresnämnden om värden vägrar sanera. Förklara din situation, bifoga dokumentation. Bra om du kan visa korrespondens med värden, och hur denne svarat an mot problemet.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/bostadens-skick/om-brister-i-bostaden-behover-atgardas/

Dina grannar kanske har samma problem?
Citera
2024-05-27, 00:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Angående städa "rätt": Jag är ingen expert på området, men rester av tvål/shampo och varm fuktig luft gynnar gissningsvis svartmögel. Skura bort, och skölj med kallt vatten. Om du städat "fel" (lämnat rester av tvål och varm fuktig luft) kan du ha brutit mot din vårdplikt. Notera att om hyresvärden påstår att du brustit i din vårdplikt, har de bevisbördan, inte du.
Jag kan nog säga att jag har bott i ett antal lägenheter under åren (visserligen inte sunkiga nedgångna hus utan i princip enbart kommunala bostadsbolag), och jag är långt ifrån noga med att städa - än mindre badrummet eftersom det sällan brukar behövas rengöras - och jag har då fan aldrig sett till vare sig mögel eller svartmögel någonstans.

Så att möglet handlar om bristfällig städning kan jag säga fetnej till direkt. Definitivt inte om det är såsom TS beskriver det, att de städar varje vecka.
Senast redigerad av frange 2024-05-27 kl. 00:13.
Citera
2024-05-27, 06:56
Medlem
Majasmokers avatar
Hur många är ni som duschar/badar? Hur ofta? Är ni en "sportfamilj" där alla 4,5,6? duschar 2 ggr om dan, så hinner inte fukten ur utan nån form av extra forcerad ventilation som kanske inte går att installera utan omfattande ombyggnad av hela vent-systemet.

Ser ni till att skrapa/torka bort vatten som är kvar efter dusch? Köp nåt medel avsett för svartmögel & se till att det får torka ur ordentligt men det kan ju också vara så att hyresvärden måste undersöka ventilationen. Kanske en uggla har byggt bo nånstans & täpper till
Citera
2024-05-27, 09:52
Medlem
Är du med i hyresgästföreningen? Kontakta dem, dom kan svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in