Citat:
Ursprungligen postat av
HasseDanderyd
Hej,
Har en hyreslägenhet som vi betalar 16.000 i månaden. Det tycker jag är jävligt dyrt.
Nu är det som så att vi konstant får svartmögel i duschen. Med tanke på att jag en gång i veckan rengör hela badrummet kliniskt så beror det inte på något sätt att jag inte tar hand om min lägenhet utan det beror på att vi bor i en gammal fastighet där bland annat ventilationen är undermålig.
Så min fråga är, hyresvärden vägrar lösa det. Dom skickade någon babbe som städade lite halvdant men möglet är kvar.
Vem är det som har skyldighet att ta hand om svartmögel i duschen jag eller min hyresvärd?
Du har vårdplikt (städa "rätt" och vädra vid behov). Det är rimligtvis du som ska ta bort mindre angrepp av svartmögel. Men om du skött din vårdplikt och inte kan ta bort svartmöglet, faller ansvaret på din hyresvärd.
Angående städa "rätt": Jag är ingen expert på området, men rester av tvål/shampo och varm fuktig luft gynnar gissningsvis svartmögel. Skura bort, och skölj med kallt vatten. Om du städat "fel" (lämnat rester av tvål och varm fuktig luft) kan du ha brutit mot din vårdplikt. Notera att om hyresvärden påstår att du brustit i din vårdplikt, har de bevisbördan, inte du.
Du har plikt att meddela eventuella problem i din lägenhet till hyresvärden (vilket du ju gjort).
Om möglet är kvar, hade jag föreslagit att du redovisar för hur du städar, tar bilder, skickar detta till hyresvärden. Om allt är
Prata med grannar och se om de har liknande problem.
Du kan kontakta kommunens miljöförvaltning och be om råd, och begära att de utreder dina problem.