2024-05-26, 20:16
Medlem
Tror inte det finns en tråd om detta redan, sorry till mod isåfall.
Jag går just nu i behandling för anorexia på ätstörningsavdelningen på vuxenpsyk. Jag är inte alls nöjd med min behandling och mår så mycket bättre och gör mycket mer framsteg under tiden då jag inte är där. Jag har länge funderat på att skriva ut mig själv där och söka hjälp privat alternativt tillfriskna själv med hjälp av mina föräldrar. Problemet är att jag fortfarande är klassad som underviktig.

Kan jag trots det skriva ut mig själv från den vården om jag är 18? Vad har de för bestämmelser kring tvångsvård och sånt?
Citera
2024-05-26, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av traitorjoe
Jag går just nu i behandling för anorexia på ätstörningsavdelningen på vuxenpsyk. Jag är inte alls nöjd med min behandling och mår så mycket bättre och gör mycket mer framsteg under tiden då jag inte är där. Jag har länge funderat på att skriva ut mig själv där och söka hjälp privat alternativt tillfriskna själv med hjälp av mina föräldrar. Problemet är att jag fortfarande är klassad som underviktig.

Kan jag trots det skriva ut mig själv från den vården om jag är 18? Vad har de för bestämmelser kring tvångsvård och sånt?

vad säger läkarna då? Jag tror inte de vill någon ska vara inskriven där en timme mer än nödvändigt eftersom det väl är lång kö för att få deras hjälp?
Citera
2024-05-26, 20:42
Medlem
BewilderedHulders avatar
Om du har LPT har du rätt att överklaga beslutet och personalen är skyldig att hjälpa dig med ansökan till Förvaltningsrätten.
Citera
2024-05-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traitorjoe

Har du uppsökt vård frivilligt och bli inlagd kan du i nio fall av tio skriva ut dig själv.

Har du ett LPT på dig kommer du inte ut förrän läkaren säger så.

Har du kommit in frivilligt men upplevs som alldeles för dålig att skrivas ut så kan din frivilliga inskrivning bli konverterad till LPT men det är rätt ovanligt och jag känner personligen bara till ett fall.
Citera
2024-05-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
vad säger läkarna då? Jag tror inte de vill någon ska vara inskriven där en timme mer än nödvändigt eftersom det väl är lång kö för att få deras hjälp?
Nja längsta tiden som jag har hört någon sitta på LPT är ca ett och ett halvt år och 6-7 månader förekommer relativt frekvent.
Citera
2024-05-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Om du har LPT har du rätt att överklaga beslutet och personalen är skyldig att hjälpa dig med ansökan till Förvaltningsrätten.
Ja fast Förvaltningsrätten kommer att gå på läkarens linje i 99 fall av 100 så det är bara tillbaka till avdelningen igen och se glad ut tills ditt ärende omprövas och du kanske kommer ut eller läkaren upphäver ditt LPT och skickar hem dig.

Ytterst svårt att få rätt mot en psykiatriker som oftast är överläkare i Förvaltningsrätten om du klassas som psykiskt sjuk. Det är ungefär lika lätt som att som vanlig person få en polis dömd för tjänstefel i vanlig domstol typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in