Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Vissa som skaffat Jelly har ångrat sig för att den är mindre än vad de kunde hantera smidigt
Det är nog mig du menar och det jag skrev i den andra tråden,
(FB) Ny smartphone: Så liten som möjligt och minst 64 GB
Citat:
Ursprungligen postat av
dienst
Tjena, har använt en sprucken Note 9 med områden som har döda pixlar på skärmen + en touchscreen som glitchar ofta för nästan de senaste 6 år, och planerade då att köpa till en annan telefon som inte är så dyr, och såg denna Unihertz telefon med android 13 för ungefär 2200 kr:
https://www.unihertz.com/products/jelly-star
Min fråga är, tror ni det kommer komma Custom ROMS för telefonen med Android 14 och senare android versioner i framtiden? Är prisen för telefonen värt det? Hur länge kommer appar och allt annat funka för android 13? Eller borde jag bara fortsätta använda min gamla Note 9?
https://www.slashgear.com/1307449/unihertz-jelly-star-review-small-android-phone-basic/When it comes to Android and security updates, Unihertz doesn't have the best track record. While the Jelly Star ships with Android 13, getting any further Android updates isn't guaranteed.
Jag har gjort den resa som du står inför, men jag avråder.
Jag har, som du, en Samsung Note 9 (dock inte skadad, som din, utan i mint condition) och har haft den sedan den släpptes i Sverige, år 2018. Jag vet inte hur många par byxor den förstört för mig. Hörnen på den är väldigt spetsiga, om jag har den i en bakficka och lutar mig framåt så blir det som en spets på den som pressas ut genom tyget. Om jag har den i en framficka och sätter mig ner så kan kroppsdelar gå sönder (nåja, inte riktigt, men du fattar). Om jag bara går omkring med den i framfickan så nöter något av de spetsiga hörnen sönder tyget i fickan.
Inget av detta beror på att jag skulle udda klädvanor eller kroppsform, jag är ganska långsmal och vältränad.
När jag såg Jelly Star så tänkte jag att den måste vara lösningen på det problemet. Den är liten och har rundade hörn.
Problemet är dock att den är så liten att det är svårt att använda den. Jag har väldigt bra syn och ganska långsmala fingrar, men trots detta är det på gränsen till omöjligt att skriva SMS. Det är väldigt sällan som jag använder telefonen till SMS eller surf, det är mest för att ta emot inkommande samtal eller läsa inkommande mejl men med Jelly Star kunde jag lika gärna ha haft någon GSM-lur.
Passningstiden är oerhört bra. Detta kan dock bero på att man knappt gör något med den eftersom det är hopplöst svårt när den är så liten.
Det är svårt att använda mobilt bankid på den, om man ska scanna QR-koder. Kameran går nämligen inte över till närbilds-läge med mobilt bankid så den har svårt att hitta fokus när man riktar den mot en dators skärm för att scanna en QR-kod.
Den har inte QI, måste laddas med sladd. Bökigt för mig som jobbar på kontor. Med min Note 9 tar jag bara ut den ur fickan och lägger den på QI-laddaren som jag har på skrivbordet
Jag försökte gå över från Samsung Note 9 till Unihertz Jelly Star. Efter två veckor gav jag upp och gick tillbaka.