2024-05-15, 23:48
Medlem
WEML.s avatar
Jag upplever att stilla vatten man köper som är dyrare ofta kommer från typ "naturliaga källor i Frankrike" eller någon liknande lite "fin" plats eller land med kulturell status, eventuellt något fjäll. Men idag när miljö är så viktigt, varför skryter man inte med att vattnet är från "en brunn utanför skara", "ekologiskt kranvatten från din hemkommun" eller liknande? För att flyga hit vatten från random källor är väl otroligt onödiga utsläpp.

Varför tror ni att det är såhär? Kanske är det något värt att investera i? Tror ni det kommer bli aktuellt? Bryr ni er om vart vattnet kommer från?
Citera
2024-05-15, 23:55
Medlem
svenskt vatten har väl visat sig ha för höga halter PFAS
Citera
2024-05-16, 00:03
Medlem
sommarlovs avatar
Bonaqua är väl renat kranvatten?
Citera
2024-05-16, 00:11
Medlem
WEML.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Bonaqua är ju också det äckligaste vattnet man kan köpa. Kommer säker från någon pöl i skogen. Vilket ju kanske är miljövänligt
Citera
2024-05-16, 00:14
Medlem
WEML.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Ser nu efter en snabb googling att det är från en källa i Södermanland, så ganska lokalt är det ju för mig. Synd att det smakar äckligt

Finns det något vatten som kommer från västragötaland tror ni?
Citera
2024-05-16, 00:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Tänkte säga att "status" skall inte sammanblandas med "varumärke". Svensk vatten är mycket bra särskilt i en internationell jämförelse. Sen om man plockar upp vatten på djup som tagit tusen år att sippra ner, så är det renare teoretiskt, minus vad som hänt i produktionsled och därefter. Sen angående det där om PFAS, det är ju ett jätteproblem då det finns överallt:

Naturskyddsforeningen (1) håller med "Minst två miljoner svenskar dricker ett vatten som inte skulle klara det danska gränsvärdet ... // Den löpande kostnaden för att rena ... kommer uppgå till cirka en miljard kronor per år, eller cirka 200 kr per abonnent ... Detta bör sättas i relation till ... samhällskostnader ... till runt 10 - 17 miljarder per år // PFAS återfinns i nästan alla livsmedel".

Svensk Vatten (2, 3) säger att "Kvaliteten är hög och uppfyller Livsmedelsverket krav // ... flaskvatten kan ha dålig mikrobiologisk kvalitet // ... även kranvatten tillfälligt ... Men du blir då informerad ... // finns även förpackat vatten ... som kan innehålla ... höga halter av ... natrium ..." och "Ett antal kommuner har tvingats ta vattentäkter ur bruk eller installera dyr reningsutrustning på grund av ... PFAS ... Ronneby utgör kanske det mest uppmärksammade ..."
Citera
2024-05-16, 00:35
Medlem
untohydroxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WEML.
Ser nu efter en snabb googling att det är från en källa i Södermanland, så ganska lokalt är det ju för mig. Synd att det smakar äckligt

Finns det något vatten som kommer från västragötaland tror ni?

Ja, man vill ju inte ha något bonnigt vatten.

Bor runt en av Sveriges största sjöar så vattnet är faktiskt ganska bra.

Jag köper vatten ganska ofta, men inte för hemmabruk, mest för att jag inte vill konstant vandra omkring med en liter vätska på mig (tenderar till att promenera ganska långt dagligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in