2026-08-04, 16:29
Medlem
Semesterhuset är snart fixat om börsen fortsätter ge på detta visat några dagar till, men dessvärre finns det väldigt många om och men på vägen, AA hinner nog svettas en o annan gång innan det är klart (vilket det inte blir såklart)
Citera
2026-08-04, 17:16
Medlem
Skaparen av SURDEGSPORTFÖLJEN är arg idag. På indexfonder. Jag lät AI både sammanfatta o argumentera emot börsgudens chef.

AI sammanfattar
Joakim Fagerbergs passionerade korståg mot ”indexfondsträsket” är finansiell rådgivning levererad med en verbal slägga. Hans centrala tes – att man är ”dum i huvudet” om man nöjer sig med ett genomsnittligt resultat när man istället kan tjäna miljoner på att välja bättre fonder
– presenteras med en minst sagt färgstark charm.

Det underbart ironiska i hans predikan är att hans eget framgångsrecept bygger på en nästan heroisk passivitet. Han har nämligen bara bytt fond en enda gång på 25 år i sin premiepension! Att slippa bli en medelmåttig ”Svensson” kräver alltså inte att du analyserar marknaden dygnet runt, utan bara att du fattar ett enda vettigt beslut och sedan struntar i det i ett kvarts sekel.

Fagerberg omdefinierar också smidigt begreppet ”risk” till att enbart handla om ”att gå miste om pengar som man annars hade kunnat tjäna”. Att satsa tungt på till exempel teknikfonder för att säkra framtida åkturer med vattenskoter är en kaxig strateg – men den som råkar pricka en marknadskrasch precis före pensionen kan upptäcka att den traditionella definitionen av risk (att faktiskt förlora sina pengar) fortfarande i högsta grad existerar. Men hey, hellre en arg analytiker som bjuder på underhållande visdomsord och kallar oss ”puckon”, än en tråkig banktjänsteman som söver oss med riskkalkyler!

AI argumeterar emot AA
I videon framförs argumentet att aktivt förvaltade fonder och branschinriktade fonder (som teknikfonder) är överlägsna indexfonder eftersom de kan ge högre avkastning över tid.

Här är de främsta sakliga motargumenten baserade på finansiell forskning och marknadsdata:

Historisk överavkastning kvarstår sällan: Forskning (exempelvis S&P SPIVA-rapporter) visar konsekvent att över 85–90 % av alla aktivt förvaltade aktiefonder underpresterar sitt jämförelseindex över en 10- till 15-årsperiod när avgifterna är avdragna. Att en viss fond eller sektor gått bra historiskt garanterar inte framtida överavkastning.

Sektorrisks- och koncentrationsrisk: Att välja en specifikt inriktad fond (t.ex. teknik) innebär att man tar en hög koncentrationsrisk. Om den branschen drabbas av en nedgång eller värderas om förlorar man mer än marknaden i stort. En bred indexfond ger en divergerande riskfördelning över flera branscher och regioner.

Avgifter urholkar ränta-på-ränta-effekten: Höga förvaltningsavgifter (ofta 1,5–2,0 % för aktiva fonder jämfört med 0,2 % för indexfonder) dras av varje år oavsett om fonden går bra eller dåligt. Över en tidshorisont på 30–40 år urholkar en högre avgift kapitalet avsevärt om förvaltaren inte kontinuerligt slår index.

Svårigheten att pricka vinnarna i förväg: Det är enkelt att i efterhand se vilka fonder som gått bäst de senaste 15 åren, men det är extremt svårt att i förväg identifiera vilka förvaltare eller sektorer som kommer att slå index under de kommande 20–30 åren.

Marknadens effektivitet: Aktiekurser prissätts utifrån all tillgänglig information. För att en aktiv förvaltare ska slå marknaden systematiskt över tid krävs att förvaltaren konsekvent har bättre information eller analys än den samlade marknaden, vilket i praktiken visat sig vara mycket ovanligt.
Citera
2026-08-04, 17:49
Medlem
Nu är han stöddig igen haha
Citera
2026-08-04, 18:28
Medlem
Jag har sett två av hans videos från idag. Det är helt sanslöst vad han tjatar om samma sak om och om och om igen, det är flera år nu. Om man zoomar ut lite och funderar på det hela är det helt otroligt man på det sättet kan dra in fina pengar på youtube/patreon. Den bedriften är faktiskt imponerande, att på inte ett jävla skit, dra in pengar. Jag hade kunnat klara mig på 20.000/mån, dock inte orkat hålla på och göra bort mig offentligt i en jävla massa vidior. Förresten var det länge sen man hörde VIDIO. Men skitsamma Han är ju för skön, men han har en jäkla fasad, allt är så jävla bra och allt han gör är så jävla rätt och bra. Hans självkänsla är t o m så jävla bra att hans behov av att hävda sig är ganska extremt. Hade varit intressant att höra hans ärliga tankar under ett par dagar, väldigt uppenbart att det är inte är särskilt bra ställt med allt
Citera
2026-08-04, 21:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Han är framgångsrik o tar in 500,000 i sitt bolag genom bl a prenumeranter.

Han skulle idag kunna Sälja ALLT - casha in o vara miljonär o fortsätta att
bara leva på prenumeraterna - helt riskfritt
Det är knappast framgångsrikt att vara sanslöst belånad, köra ner sin aktieportfölj, riskera frugans pension och likväl inte lyckas bygga en växande förmögenhet. Till och med jag lyckas ju bättre - ingen belåning, större förmögenhet och inte tvingad att vara clown på Youtube för att ha råd med brödfödan.
Citera
2026-08-05, 08:13
Medlem
Aktiesnillets avatar
En extremt introvert person som älskar att synas och höras ute i etern.
Vad kallas det? Finns det någon medicinsk term för den ovanliga(?) åkomman?

AAs portfölj stiger åter kraftigt vilket måste kännas väldigt bra för den hårt prövade aktieguden
När börsen är stark (nya all time high igen) stiger hans val av aktier (hög beta) vanligtvis mer, och lägg därtill belåningen så blir utväxlingen därefter. Enkel matematik.
Samma gäller såklart vid surbör, vilket vi bevittnat många gånger.
Hans mål om 5 miljoner har inget med hans förmåga till stockpicking , utan bygger på att vi ska få bevittna ytterligare ett par starka börsår. Blir det så så kommer han antagligen lyckas med sitt mål
Så tror man på det och är berädd att ta risken, så är det bara att pumpa in allt man har och belåna till max. Inte svårare än så
Jag är yngre än AA och har redan kört FIRE i snart 10 år, så jag säger tack, men nej tack till en sådan strategi där man vilken dag som helst kan vakna upp och ha förlorat i princip allt.
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-05 kl. 08:32.
Citera
2026-08-05, 08:44
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det är knappast framgångsrikt att vara sanslöst belånad, köra ner sin aktieportfölj, riskera frugans pension och likväl inte lyckas bygga en växande förmögenhet. Till och med jag lyckas ju bättre - ingen belåning, större förmögenhet och inte tvingad att vara clown på Youtube för att ha råd med brödfödan.

Om det nu verligen är sant det AA påstår, så undrar jag hur sambon tänker (alls?) ?
Vet hon ens om vad som pågår? Eller är hon totalt ointresserad av ekonomi?
Hon borde väl veta eftesom videorna finns till beskådning, så allt kanske trots allt bara är en fasad.
En medveten strategi från första början för att skapa sig ett namn och få så många betalande medlemmar som möjligt? I själva verket så spar han i indexfonder med global inriktning, utan en enda krona i lån!?.
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-05 kl. 08:55.
Citera
2026-08-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Skaparen av SURDEGSPORTFÖLJEN är arg idag. På indexfonder. Jag lät AI både sammanfatta o argumentera emot börsgudens chef.

AI sammanfattar
Joakim Fagerbergs passionerade korståg mot ”indexfondsträsket” är finansiell rådgivning levererad med en verbal slägga. Hans centrala tes – att man är ”dum i huvudet” om man nöjer sig med ett genomsnittligt resultat när man istället kan tjäna miljoner på att välja bättre fonder
– presenteras med en minst sagt färgstark charm.

Det underbart ironiska i hans predikan är att hans eget framgångsrecept bygger på en nästan heroisk passivitet. Han har nämligen bara bytt fond en enda gång på 25 år i sin premiepension! Att slippa bli en medelmåttig ”Svensson” kräver alltså inte att du analyserar marknaden dygnet runt, utan bara att du fattar ett enda vettigt beslut och sedan struntar i det i ett kvarts sekel.

Fagerberg omdefinierar också smidigt begreppet ”risk” till att enbart handla om ”att gå miste om pengar som man annars hade kunnat tjäna”. Att satsa tungt på till exempel teknikfonder för att säkra framtida åkturer med vattenskoter är en kaxig strateg – men den som råkar pricka en marknadskrasch precis före pensionen kan upptäcka att den traditionella definitionen av risk (att faktiskt förlora sina pengar) fortfarande i högsta grad existerar. Men hey, hellre en arg analytiker som bjuder på underhållande visdomsord och kallar oss ”puckon”, än en tråkig banktjänsteman som söver oss med riskkalkyler!

AI argumeterar emot AA
I videon framförs argumentet att aktivt förvaltade fonder och branschinriktade fonder (som teknikfonder) är överlägsna indexfonder eftersom de kan ge högre avkastning över tid.

Här är de främsta sakliga motargumenten baserade på finansiell forskning och marknadsdata:

Historisk överavkastning kvarstår sällan: Forskning (exempelvis S&P SPIVA-rapporter) visar konsekvent att över 85–90 % av alla aktivt förvaltade aktiefonder underpresterar sitt jämförelseindex över en 10- till 15-årsperiod när avgifterna är avdragna. Att en viss fond eller sektor gått bra historiskt garanterar inte framtida överavkastning.

Sektorrisks- och koncentrationsrisk: Att välja en specifikt inriktad fond (t.ex. teknik) innebär att man tar en hög koncentrationsrisk. Om den branschen drabbas av en nedgång eller värderas om förlorar man mer än marknaden i stort. En bred indexfond ger en divergerande riskfördelning över flera branscher och regioner.

Avgifter urholkar ränta-på-ränta-effekten: Höga förvaltningsavgifter (ofta 1,5–2,0 % för aktiva fonder jämfört med 0,2 % för indexfonder) dras av varje år oavsett om fonden går bra eller dåligt. Över en tidshorisont på 30–40 år urholkar en högre avgift kapitalet avsevärt om förvaltaren inte kontinuerligt slår index.

Svårigheten att pricka vinnarna i förväg: Det är enkelt att i efterhand se vilka fonder som gått bäst de senaste 15 åren, men det är extremt svårt att i förväg identifiera vilka förvaltare eller sektorer som kommer att slå index under de kommande 20–30 åren.

Marknadens effektivitet: Aktiekurser prissätts utifrån all tillgänglig information. För att en aktiv förvaltare ska slå marknaden systematiskt över tid krävs att förvaltaren konsekvent har bättre information eller analys än den samlade marknaden, vilket i praktiken visat sig vara mycket ovanligt.

AI har god humor eller åtminstone god förmåga att blotta humorn i situationen.😆
Att det som gått riktigt bra för AA är där han inte försökt hoppa mellan vinnarna är bra bekräftelse på vad forskningen visat. Man skulle kunna tro att AA är ironisk men så finns den irriterande Surdegsportföljen…
Citera
2026-08-05, 12:07
Medlem
Kontrollavgifts avatar
kritiken mot AA är inte (för mig i alla fall) att han valt dåliga aktier. Han bar väl lyckats ungefär som om han kastat pil på aktielistan eller höpt indexfond. Det han lyckats med är att högbelåna när börsen stigit, hans vinst kommer från den hävstång belåningen ger. Inte från stockpicking.

Och nu tänker han tokbelåna 300%. Grattis, det kan gå om börsen stiger riktigt bra från dagens ATH. Det kan också sluta nere i källaren.

Den stora kritiken är att han satsar så ensidigt. Två chipstillverkare och därtill en kabeltillverkare som kopplar ihop chipen. Det är inte mycket till diversifiering.

förr tyckte jag synd om Sambo. Men hon lever inte i ett vakum, hon har arbetskamrater och barnen har kompisar. Hela familjen måste vara medveten om att AA gamblar med pensionerna och huset.

Visst, det kan sluta med att han har hoppyhus och spanskt radhus om två år. Men det kan också sluta med att allt är borta. Ungefär lika troliga utfall om jag får gissa, problemet är att går det bra är det mittemellan kul men går det dåligt är det katastrofalt.
Citera
2026-08-05, 20:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Han har höjt priset till 300 kr nu!

Hans patreon drar nu in 25 tusen per månad!

Dyrt att bara låta någon som surrar om sina egna drömmar och funderingar.
Citera
2026-08-05, 20:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
kritiken mot AA är inte (för mig i alla fall) att han valt dåliga aktier. Han bar väl lyckats ungefär som om han kastat pil på aktielistan eller höpt indexfond. Det han lyckats med är att högbelåna när börsen stigit, hans vinst kommer från den hävstång belåningen ger. Inte från stockpicking.

Och nu tänker han tokbelåna 300%. Grattis, det kan gå om börsen stiger riktigt bra från dagens ATH. Det kan också sluta nere i källaren.

Den stora kritiken är att han satsar så ensidigt. Två chipstillverkare och därtill en kabeltillverkare som kopplar ihop chipen. Det är inte mycket till diversifiering.

förr tyckte jag synd om Sambo. Men hon lever inte i ett vakum, hon har arbetskamrater och barnen har kompisar. Hela familjen måste vara medveten om att AA gamblar med pensionerna och huset.

Visst, det kan sluta med att han har hoppyhus och spanskt radhus om två år. Men det kan också sluta med att allt är borta. Ungefär lika troliga utfall om jag får gissa, problemet är att går det bra är det mittemellan kul men går det dåligt är det katastrofalt.

Frågan är....gör han verkligen den vinsten som han säger att han gör?

Jag menar, vi alla har följt han och insett att han har inte så mycket pengar som han sa att han skulle få.

Ja. Det stämmer det du säger att hans stora vinst kommer från belåning, inte att han har valt rätt aktie.
Citera
2026-08-05, 20:27
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Han har höjt priset till 300 kr nu!

Hans patreon drar nu in 25 tusen per månad!

Dyrt att bara låta någon som surrar om sina egna drömmar och funderingar.

Det här har jag frågat men inte fått svar på. Men hur många medlemmar har han på YouTube efter höjningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in