Neutral.
Jag tänker mej in i situationen för en vanlig rekryterad soldat på ukrainska sidan vs ryska sidan. Bägge är sannolikt fattiga (precis som en själv). Bägge väger in div plikter och moraliska ställningstaganden. Bägge utsätts för intensiv propaganda. En del är fd fängelsekunder. Valen kan knappast vara enkla (inkl att fly då). Känns som att detta krig, precis som många andra, nästan bara har förlorare och mer sker för prestige och för att demonstrera makt - en fortsättning på det kalla kriget där åtminstone jag tror att bägge sidor tjänade mer på den gamla maktordningen (en konstant global konflikt kan vara ekonomiskt gynnsam i längden - var Yevgeny Prigozhin mot det scenariot!?). Jag ger inte mycket för omvärldens "omtanke" om Ukraina för när det begav sej 2014 så stöddes Ukraina av något dussin svenska nazister - konflikten ansågs vara ett särintresse i högsta grad. När jag nämnde konflikten i ett sällskap 2014 så visste folk knappt vart landet låg än mindre varför det överhuvudtaget var käbbel där och varför dom skulle bry sej.
En direkt och explosiv konfrontation mellan öst och väst är att föredra egentligen när jag tänker på det. Då kan man dra fram aktiva fredsplaner snabbt. Men jag misstänker att bägge sidor drar ut på detta till fördel för en långsamt malande köttkvarn som kanske är mer ekonomiskt lönsam.