2024-05-08, 02:35
Medlem
Hej,

Vilka aktier tror ni är intressanta att äga i händelse av att Sverige byter till Euro?

Den processen är 5-10 år bort kanske och utgår från den horisonten på att äga aktien.

Tack på förhand.
Citera
2024-05-08, 04:33
Medlem
2022-01-01s avatar
Vi kommer väl byta till Euro officiellt inom max 4 år och jag siktar på utländska aktier. Svenska marknaden är körd.
Citera
2024-05-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-01-01
Vi kommer väl byta till Euro officiellt inom max 4 år och jag siktar på utländska aktier. Svenska marknaden är körd.
Menar du att "svenska marknaden" är körd redan nu, eller från den dagen vi går över till Euro? Och varför skulle den vara det eller bli det?
Citera
2024-05-08, 08:50
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Du är bara grinig över att du missade att hoppa på Saab och ssab i tid, amatör!
Citera
2024-05-08, 09:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2024-05-08, 19:40
Medlem
Citat:

Investor hade årligt möte i dagarna och jag var på plats. Snacket om Euro är på allvar från Wallenberg och då ser jag det som ett läge att köpa. Vi kommer ha Euro om 5-10 år. Vår Valuta är inte intressant längre. Vi har ingen industri längre som gör att utländska personer tycker det är intressant med SEK. Vi är ingenstans på kartan vad gäller Ai (som är hela framtiden) utan vi har verkstadsföretag och lite sjukvård i Sverige.
Citera
2024-05-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vår Valuta är inte intressant längre. Vi har ingen industri längre som gör att utländska personer tycker det är intressant med SEK.
Kronans taskiga värde borde väl tvärt om, locka köp från utlandet. SAAB, Volvo och Vaderstad går väl bättre än någonsin.
Citera
2024-05-08, 20:08
Medlem
2022-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kronans taskiga värde borde väl tvärt om, locka köp från utlandet. SAAB, Volvo och Vaderstad går väl bättre än någonsin.
Hahaha du fick IG i SO va?
Citera
2024-05-08, 20:11
Medlem
Citat:
Hahaha du fick IG i SO va?
Vad är det som du inte är med på när det gäller att sänkt kronkurs ger mer export?

När kronans kurs minskar, så blir det det billigare att importera från Sverige. Och dyrare att importera till Sverige.

Det gynnar bland annat de företag jag nämnde.

Fick du lära dig annat i skolan?

SAAB plus 50% i år.
Volvo plus 6% i år.
Vaderstad, massor vinst förra året.

Alla dessa företag sysslar mestadels med export, kanske undantag SAAB, men det är där deras vinster finns.

Så jag fattar inte vad du menar.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-08 kl. 20:33.
Citera
2024-05-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad är det som du inte är med på när det gäller att sänkt kronkurs ger mer export?

När kronans kurs minskar, så blir det det billigare att importera från Sverige. Och dyrare att importera till Sverige.

Det gynnar bland annat de företag jag nämnde.

Fick du lära dig annat i skolan?

SAAB plus 50% i år.
Volvo plus 6% i år.
Vaderstad, massor vinst förra året.

Alla dessa företag sysslar mestadels med export, kanske undantag SAAB, men det är där deras vinster finns.

Så jag fattar inte vad du menar.

Fast det är väl tvärtom? det blir dyrare att producera vilket i sin tur gör att vi måste ha högre priser på produkter?

Hade kronan varit urstark hade vi kunnat köpa in billigt och sänka priser för att sälja mer?`

Ingenstans tjänar vi väl på att ha en försämrad kronkurs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in