Det som har fungerat för mig har varit bön och att läsa, och studera Bibeln. Kan rekomendera Svenska Folkbibeln 2015, eller New King James om du föredrar en engelsk version. Jag har själv på båda språken och tycker det kan vara bra att jämföra vissa delar, samt att jag följer en del Bibelstudier på engelska via youtube.
Svenska Kyrkan tycker jag har sina brister då de inte följer det som står i Bibeln, så jag rekomenderar att du söker dig till någon frikyrklig församling. Men det bästa är att du själv läser i Bibeln så att du kan se vad och var de bryter mot det som står skrivet och inte bara går efter andras rekomendationer.
Två youtubekanaler som kan vara av intresse till en början kan vara dessa:
Vetlanda Friförsamling - Svensk youtubekanal med Gudstjänster från en frikyrklig miljö med flera olika gäster. Lite blandat, men vissa, som Jan Sköld tycker jag är riktigt bra.
FAI Studios (Frontier Alliance International) - Amerikansk youtubekanal med bland annat Bibelstudier. Speciellt Joel Richardson tycker jag är bra, han har även skrivit flera intressanta böcker om eskatologiska Bibelämnen som jag uppskattade.