2024-05-07, 14:01
Avslutad
Det första du gör är att lära dig vad kristemdomen är, och varför man ens ska tro. Det gör du genom att finna den kristna sekt som sträcker sig hela vägen tillbaka till Jesus apostlar. Och den enda sekten som har en sådan "apostolic succession", som det kallas på engelska, är den romersk katolska kyrkan. Den romersk katolska kyrkan undervisar kristendomen som den alltid har varit sedan Jesu tid. Det är den mest trovärdiga källan för sann kristen dogma. Så börja där. Finn en traditionell präst i Sverige, som kan undervisa dig i den läran. SSPX tror jag har en sådan. Kontakta dem. Börja där, så kommer du sakta men säkert förstå vad det är att verkligen vara kristen. Undvik alla tusentals protestantiska sekter, de härstammar från Luther, och Luther var en psykiskt sjuk individ, som lämnade den katolska kyrkan och startade sin egen version av kristendom. Så det är inte en värst pålitlig källa direkt.
Citera
2024-05-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Läs bibeln varje dag,inga långa romaner utan bara korta stycken,ta inte allt så bokstavligt,tänk att det är Guds ord,här kan helig ande vara till hjälp.
Fira Herrens dag på Söndagar i kyrkan och utför inget arbete.
Lär dig tio Guds budord och vad de innebär.
Be varje dag,morgon,måltid,afton,innan läggdags.

Citat:
Ursprungligen postat av alientechnology
Det hjälper givetvist att ha en kyrka men jag måste varna att svenska kyrkan är inte kristen då dom har vänt sig mot fundamental kristendom. Det är svårt att hitta kyrka i sverige, jag har försökt länge.

Det är bra att be, ofta och varje dag. Många gör det till en simpel sak som be morgon och kväll, det or inte dåligt men det finns många mer tider under dage natt be och avguda och tacka G-d. Tex vid varje måltid, varje gång man lämnar hemmet, när man uppskattar naturen, varje gång man känner en dålig tanke eller upplevt en synd, varje gång något dåligt händer, etc.

Att läsa bibeln varje dag är ett måste skulle jag säga. Stanna nära ordet och försök ha stor tro.

Undvik alla "wolves in sheeps clothing", culter, sekter och onda falska religioner, tex mormoner, sjunde dagars heliga, jehovas vittnen och islam.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Börja med att läsa Bibeln. Sök upp en präst efter en söndagsmässa. Kolla om din kyrka har nån slags bibelstudier, typ läsecirkel eller liknande.

Om det nu är Jesus och kristendomen du vill följa finns ju lite olika alternativ. Shoppa runt lite i olika inriktningar för att se vilka slags gudstjänster som berör just dig i hjärtat.

Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Det som har fungerat för mig har varit bön och att läsa, och studera Bibeln. Kan rekomendera Svenska Folkbibeln 2015, eller New King James om du föredrar en engelsk version. Jag har själv på båda språken och tycker det kan vara bra att jämföra vissa delar, samt att jag följer en del Bibelstudier på engelska via youtube.

Svenska Kyrkan tycker jag har sina brister då de inte följer det som står i Bibeln, så jag rekomenderar att du söker dig till någon frikyrklig församling. Men det bästa är att du själv läser i Bibeln så att du kan se vad och var de bryter mot det som står skrivet och inte bara går efter andras rekomendationer.

Två youtubekanaler som kan vara av intresse till en början kan vara dessa:

Vetlanda Friförsamling - Svensk youtubekanal med Gudstjänster från en frikyrklig miljö med flera olika gäster. Lite blandat, men vissa, som Jan Sköld tycker jag är riktigt bra.

FAI Studios (Frontier Alliance International) - Amerikansk youtubekanal med bland annat Bibelstudier. Speciellt Joel Richardson tycker jag är bra, han har även skrivit flera intressanta böcker om eskatologiska Bibelämnen som jag uppskattade.

Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Man kanske inte ska introducera sig för prästen som en "bajskotte".

Inom Svenska Kyrkan finns det "vuxenkonfirmation".

Pröva det.

https://www.svenskakyrkan.se/konfirmation/konfirmeras-som-vuxen

Tack så jättemycket för alla bra tips!
Citera
2024-05-15, 01:37
Medlem
Undvik svenska kyrka

Tyvärr allt för mycket woken, HBT, LGHDTV, Präster som är gay, och sådant trams.

Bästa är att studera det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in