2024-05-04, 22:45
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Sökte upp en rekryterare på Ratsit slentrianmässigt då jag var nyfiken på en tjänst.
Deklarerade 1.5m i lön.

Det motsvarar ju en månadslön på 125 000/månaden.
Hur kan rekryterare ha sådana obscena löner?

Är det någon som jobbar inom rekrytering och kan berätta?
Citera
2024-05-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sökte upp en rekryterare på Ratsit slentrianmässigt då jag var nyfiken på en tjänst.
Deklarerade 1.5m i lön.

För vissa rekryteringar betalar ftg mycket för att få in bra kandidater. Sedan kan rekryterare också få upp volymer genom att man har kandidater som hoppar runt mellan olika jobb inom t ex sjukvården & IT.
Citera
2024-05-04, 23:03
Medlem
Det lär ju vara lite skillnad på personalrekrytering hos Goldman Sachs och lokala nyhetstidningen, inkluderat bland annat lön.

Så det beror nog på vilket bolag du kollat på om det kan anses vara en rimlig lön eller ej.
Citera
2024-05-04, 23:27
Medlem
Lifestealers avatar
Företag betalar för HR. Där ser du "lönsamheten". De flesta normala människor med empati vill inte ta i frågan och betalar.
Senast redigerad av Lifestealer 2024-05-04 kl. 23:29.
Citera
2024-05-04, 23:39
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistamannen
Vad menar du ens?

Har du inte läst trådstarten? Vad undrar du över?
Senast redigerad av Lifestealer 2024-05-04 kl. 23:41.
Citera
2024-05-05, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Företag betalar för HR. Där ser du "lönsamheten". De flesta normala människor med empati vill inte ta i frågan och betalar.
Den sista meningen är faktiskt helt obegriplig. Få åtgärder i arbetslivet handlar om empati. Vad är liksom mest empatiskt, att ge 1,5 miljoner till en rekryterare eller sparka en ungdom på dagen? Det senare händer dagligen.
Citera
2024-05-05, 10:36
Medlem
Citat:
Deklarerade 1.5m i lön.

Är du säker på att den deklarerade lönen enbart kommer från jobbet som rekryterare? Har du koll på vad personen har för roll på företaget i övrigt?

Lönerna kan givetvis variera massor och det har sannolikt även stor betydelse kring vilken typ av rekrytering man jobbar med. 1,5miljoner i årsinkomst är definitivt ingen genomsnittslön för en rekryterare.
Citera
2024-05-05, 10:59
Medlem
Citat:
Deklarerade 1.5m i lön.

När jag för många somrar sedan jobbade extra som vårdbiträde, gjorde tre arbetspass, fick lön månaden efter, fick ut betalt 85 000 den månaden. Det betyder inte långa vägar att jag fick 85 000 från mitt arbete som vårdbiträde, och definitivt inte från tre ynka pass. Men hade nån kollat upp mig på liknande vis som du kollat upp personen i fråga kan det se ut så.
Citera
2024-05-05, 11:36
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Är du säker på att den deklarerade lönen enbart kommer från jobbet som rekryterare? Har du koll på vad personen har för roll på företaget i övrigt?

Lönerna kan givetvis variera massor och det har sannolikt även stor betydelse kring vilken typ av rekrytering man jobbar med. 1,5miljoner i årsinkomst är definitivt ingen genomsnittslön för en rekryterare.

Personen ifråga rekryterar för finansbolag.
Citera
2024-05-05, 13:07
Medlem
Citat:
Deklarerade 1.5m i lön.

Tänk på att i lönesumman ingår bonusar, förmåner, ev incitamentsprogram mm. Den fasta månadslönen är bara en del av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in