2024-04-29, 13:29
Medlem
Fick meddelande om att jag inte gått vidare med min ansökan till ett jobb, men att de "behåller min ansökan tills vidare" då den kan bli aktuell vid ett andra urval. Aldrig hört talas om andra urval förut!

Låter ju trist, men inte helt kört kanske...Någon som fått jobb trots "andra urval"?
Citera
2024-04-29, 13:43
Medlem
Vissa arbetsgivare brukar spara ansökningar en viss tid, förutsatt att man samtycker då. Vanligast tror jag är att företagen sparar spontanansökningar en viss tid.
Citera
2024-04-29, 13:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fick meddelande om att jag inte gått vidare med min ansökan till ett jobb, men att de "behåller min ansökan tills vidare" då den kan bli aktuell vid ett andra urval. Aldrig hört talas om andra urval förut!

Låter ju trist, men inte helt kört kanske...Någon som fått jobb trots "andra urval"?

Min uppfattning är att man dragit ner på antal personer man vill kalla på intervjuer, det är ju en rätt tidskrävande process. Så första urvalet görs väl ganska hårt.

Men säg att man då väljer 4 personer och träffar dem. 2 kanske inte alls imponerade och båda övriga tackade sen nej till jobbet. Då går man tillbaka till högen igen, om det fanns kompetenta sökanden bland resten. Hellre det än att annonsera igen.

Så det behöver ju inte vara negativt. Det är väl om du kan leva med att man först ansåg ett antal personer vara bättre än dig.
Citera
2024-04-29, 13:48
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vissa arbetsgivare brukar spara ansökningar en viss tid, förutsatt att man samtycker då. Vanligast tror jag är att företagen sparar spontanansökningar en viss tid.

Det är bara ett finare sätt att säga "Du är inte intressant för oss och vi vill inte anställa dig"

Dom skriver att dom behåller ditt CV då det bara är en copy/paste respons som dom skickar till alla men inte vill framstå som otrevliga.
Citera
2024-04-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Det är bara ett finare sätt att säga "Du är inte intressant för oss och vi vill inte anställa dig"

Dom skriver att dom behåller ditt CV då det bara är en copy/paste respons som dom skickar till alla men inte vill framstå som otrevliga.
Det här stämmer inte. I de anställningsprocesser jag varit närvarande vid säger man så för att ha backuper ifall ens förstaval inte går igenom.
Citera
2024-04-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion

Precis, att spara ansökningar är något dom gör på rutin och inte enbart för högintressanta arbetssökande. Sedan är det såklart inte omöjligt att företaget kallar till fler intervjuer i ett senare skede, om ingen av dom kallade är vad dom eftersöker. Att ens ansökning sparas är dock ingen indikation på att an skulle ha någon slags förtur i en sådan situation. Att ens sparade ansökning matchas mot en annan tjänst inom företaget har jag aldrig hört talas som, men det händer säkert det också.
Citera
2024-04-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Precis, att spara ansökningar är något dom gör på rutin och inte enbart för högintressanta arbetssökande. Sedan är det såklart inte omöjligt att företaget kallar till fler intervjuer i ett senare skede, om ingen av dom kallade är vad dom eftersöker. Att ens ansökning sparas är dock ingen indikation på att an skulle ha någon slags förtur i en sådan situation. Att ens sparade ansökning matchas mot en annan tjänst inom företaget har jag aldrig hört talas som, men det händer säkert det också.

Men skriver de verkligen att ens ansökan sparas eftersom "den kan bli intressant vid ett eventuellt andra urval"? 🤔

Jag bryr väl mig inte om ifall min ansökan sparas av juridiska skäl, men de behöver ju inte hitta på en orsak som låter halvpositiv, varför inte bara spara den isf? 🤔
Citera
2024-04-29, 15:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

De kanske ska söka mer personal med liknande kravbild framöver och kan då plocka fram din ansökan och prata med dig. Säg bara ja och håll tummarna, kanske ringer de upp med ett erbjudande framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in