Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2025-09-25, 21:46
Medlem
Det där konceptet verkar ju lite svävande. Men verkar dyka upp lugn/tyst avdelning/kupé på många länståg, som dock är utan extra avgift.

För det mesta håller folk käften men dyker väl då och då upp nån mindre läskunnig (?) individ som inte begriper detta.

Har sagt åt folk själv om de blir för stimmiga, ofta brukar andra haka på och påtala för dem också.

Värsta är ju de som skiter i allt och ska ifrågasätta. Är ju i regel mindre folk i såna kupéer så folk som kastar sig väl in för att det finns platser...
Citera
2025-12-25, 09:57
Medlem
Naturligt01s avatar
Jag tycker 2a klass lugn fungerade utmärkt fram tills 2024/2025. Varenda resa jag är på nu, så finns det alltid någon idiot som pratar i telefon eller pratar med sin resepartner. Merparten av gångerna upplever jag faktiskt att det är svenskar, oftast medelålderskvinnor. Det sjukaste är att de här människorna ofta börjar tjafsa emot när man säger till och vägrar lyssna. Tågvärden vågar ofta inte heller konfrontera utan annonserar ut över högtalaren att det ska vara tyst i vagnen, men ingen lyssnar ju på det.
Citera
2025-12-25, 10:05
Medlem
Finns ju flera faktorer som gör att resan inte är tyst såsom mobiltelefoner och att barnen skriker väldigt mycket (de är skadade av miljön i förskolan).

Tyvärr en kultur som troligen växer sig starkare.

Man kan samtidigt notera att det är stora skillnader mellan olika länder. En del länder har en kultur där det kan vara väldigt mycket folk och ändå är det... tystnad..

Andra länder har en kultur det räcker det är två personer så blir det ett jäkla tjatter.
Citera
2025-12-25, 10:10
Moderator
VitKallas avatar
Har märkt av samma. Senast så bokade jag biljetter där hundar fick vara med. Då var det iallafall lugnt på ”flykting”fronten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in