2024-04-28, 21:53
Medlem
Vem låg bakom den?

Vad jag har hört ryktesvägen så var det politiker som på något sätt retade sig på kvinnoseparatism, bland annat med fot i Transrörelsen och RFSL som bidrog till att en uppskattad feministisk samlingsplats stängdes ned.

Är det någon som han bekräfta detta?

Det är inte första gången som det utbrister politisk/ rättslig strid mellan s.k intersektionell feminism och radikalfeminism. Det finns en pågående strid i ett aktuellt rättsfall i Australien, i det s.k "Giggle vs Tickle", där en kvinnlig CEO, Sally Groover,stängde av en transkvinna ur en kvinnlig app/plattform, som nu stämts av transkvinnnan Roxanne Tickle

En spricka går även i Sverige mellan de som vill inkludera män /transkvinnor i kvinnojoursrörelsen och de som vill vara separatistiska.

Är det någon som har koll på vilka som låg bakom beslutet? Dvs klubbade det,i Sthlms stad?
Vilka politiker?
Citera
2024-04-28, 22:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Vem låg bakom den?

Vad jag har hört ryktesvägen så var det politiker som på något sätt retade sig på kvinnoseparatism, bland annat med fot i Transrörelsen och RFSL som bidrog till att en uppskattad feministisk samlingsplats stängdes ned.

Är det någon som han bekräfta detta?

Det är inte första gången som det utbrister politisk/ rättslig strid mellan s.k intersektionell feminism och radikalfeminism. Det finns en pågående strid i ett aktuellt rättsfall i Australien, i det s.k "Giggle vs Tickle", där en kvinnlig CEO, Sally Groover,stängde av en transkvinna ur en kvinnlig app/plattform, som nu stämts av transkvinnnan Roxanne Tickle

En spricka går även i Sverige mellan de som vill inkludera män /transkvinnor i kvinnojoursrörelsen och de som vill vara separatistiska.

Är det någon som har koll på vilka som låg bakom beslutet? Dvs klubbade det,i Sthlms stad?
Vilka politiker?

Min minnesbild var att det stred mot lagen att driva en sådan verksamhet i kommunal regi och att det inte var någon förening som kunde ta över ekonomiskt.
Citera
2024-04-28, 22:44
Medlem
triptykens avatar
Menar du det på Welanders väg i Stockholm? Eller föreningen Alla Kvinnors Hus? Det ena ägs och drivs fortfarande av Anna Johansson-Visborgs stiftelse och det andra är i högsta grad aktivt.
Citera
2024-04-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Menar du det på Welanders väg i Stockholm? Eller föreningen Alla Kvinnors Hus? Det ena ägs och drivs fortfarande av Anna Johansson-Visborgs stiftelse och det andra är i högsta grad aktivt.

Precis men själva platsen stängdes.
Inte Welanders Väg. Låg det inte på Snickarbacken?
Citera
2024-04-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Min minnesbild var att det stred mot lagen att driva en sådan verksamhet i kommunal regi och att det inte var någon förening som kunde ta över ekonomiskt.

Ja, helt plötsligt hade de fått för sig det.
Huset hade ju drivits i flera år.
Är nyfiken på de politiska diskussionerna som föranledde beslutet om stängning.
Självklart fanns det yttre faktorer som motiverade beslutet.
Citera
2024-04-29, 07:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Har detta koppling till de sk. "rox feminismen"?
Citera
2024-04-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Har detta koppling till de sk. "rox feminismen"?
Roks, menar du säkert?

Ja, jag tror att det uppstod stridigheter mellan Roks syn på kön och könsmakt som krockade med hbtqi.
Citera
2024-04-29, 14:57
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Roks, menar du säkert?

Ja, jag tror att det uppstod stridigheter mellan Roks syn på kön och könsmakt som krockade med hbtqi.
Aha, ja då minns jag inslagen på tv. Fan vad tiden går. Men roks hette dom ja.
Citera
2024-05-13, 18:34
Medlem
Verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här