2024-05-05, 11:31
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jackelén, du missade ett e.
Förresten, hon var ärkebiskop(inna) i Sv(e)k (läses "svek").
Hur länge har du trott att hon är kristendomens Gud? Har du sökt hjälp för det?

Missat ett e. Ja men Gud måste inte vara perfekt. Det räcker att han (hon?) är bra. Lite collateral damage kan det bli som skyttegravarna i Flandern o.s.v. Men Gud är ändå (rätt) god. Väl?
Citera
2024-05-05, 11:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Missat ett e. Ja men Gud måste inte vara perfekt. Det räcker att han (hon?) är bra. Lite collateral damage kan det bli som skyttegravarna i Flandern o.s.v. Men Gud är ändå (rätt) god. Väl?
Hade du sökt hjälp?
Citera
2024-05-05, 11:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att det är en stor skillnad i uttalet om man använder Y eller J i början av ett namn?

Prova att säga "Yohannes" och "Johannes".

Eller är det V och W som du hakar upp dig på?

Oavsett så används båda stavelserna, även jag och organisationen har använt både YHWH och JHVH:
men alltså
ska jag be om förlåtelse för att jag påtalar att ni, sekten JV, fuskat och fifflat i över hundra år om detta, för att jag "hakar upp" mig?
När det är NI som skrutit över att NI minsann, i motsats till andra, sprider det rätta gudsnamnet?

Som ni inte har spridit.
Citera
2024-05-05, 11:59
Medlem
Robert Lind i Kramfors
Citera
2024-05-05, 12:01
Medlem
Citat:
men alltså
ska jag be om förlåtelse för att jag påtalar att ni, sekten JV, fuskat och fifflat i över hundra år om detta, för att jag "hakar upp" mig?
När det är NI som skrutit över att NI minsann, i motsats till andra, sprider det rätta gudsnamnet?

Som ni inte har spridit.

Vad är det rätta Gudsnamnet?
Citera
2024-05-05, 12:02
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Problemet är bara att bibeln är tydlig med att Jesus är Guds son, inte Gud.
Bibeln är tydlig med att det är fadern som är Gud:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)
Du missar att ta upp nåt.
Jesus kommer från Gud. Varför förneka och inte bekänna hans gudomliga natur? Varför kringgå den gemenskapen vi kan ha i tro. Med Gud.
Citera
2024-05-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Du missar att ta upp nåt.
Jesus kommer från Gud. Varför förneka och inte bekänna hans gudomliga natur? Varför kringgå den gemenskapen vi kan ha i tro. Med Gud.

Jag förnekar inte Jesu gudomliga natur, Johannes beskriver ju honom som en gud i 1 Joh 1.

Men bibeln är tydlig med att kristna bara ska tillbe fadern som gud, att man inte ska ha andra gudar förutom honom.

Jesus är visserligen en gud, men en gud som man inte ska tillbe, på liknande sätt som att det existerar många andra gudar som man inte ska tillbe, t.ex. den här världens gud, Satan Djävulen:

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild. " (2 Kor 4:4 Bibel2000)

Och även här kunde du läsa att Jesus inte är Gud, men är Guds avbild.
Citera
2024-05-05, 12:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag förnekar inte Jesu gudomliga natur, Johannes beskriver ju honom som en gud i 1 Joh 1.

Men bibeln är tydlig med att kristna bara ska tillbe fadern som gud, att man inte ska ha andra gudar förutom honom.

Jesus är visserligen en gud, men en gud som man inte ska tillbe, på liknande sätt som att det existerar många andra gudar som man inte ska tillbe, t.ex. den här världens gud, Satan Djävulen:

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild. " (2 Kor 4:4 Bibel2000)

Och även här kunde du läsa att Jesus inte är Gud, men är Guds avbild.
nu jämställer jehovaiten Sonen med Satan också
Citera
2024-05-05, 12:20
Medlem
Citat:
nu jämställer jehovaiten Sonen med Satan också

Du förvränger och ser ner på människor, är det kristet tycker du?
Citera
2024-05-05, 13:16
Medlem
Det enda rätta svaret är: YHWH

Gud, Elohim, Theos osv betyder bara gud eller gudar.

El eller Elohim heter YHWH.
Abjad-systemet skriver inte ner alla vokaler.

Alltså kan det vara Yahweh, Yahwah, Yahowah osv.

Jehovah är ett bastardiserat, västerländskt uttal av YHWH.

Koranen är en uppföljare eller plagiat av Talmud och Bibeln beroende på hur man ser det.
Där heter Gud bara "Allah", som bara betyder Gud och är besläktad med hebreiska El och Elohim.
Fast Yah erkänns i form av namn som Zakaryah, vilket säger en hel del om Koranens författare, som inte riktigt verkar ha förstått äldre Abrahamitiska skrifter, eller ha glömt bort viktiga detaljer.
Alltså, även Gud i Koranen heter egentligen YHWH även om det inte erkänns av muslimerna själva eftersom det vore som att kalla Koranens författare, dvs Allah, en idiot.
Senast redigerad av anonn 2024-05-05 kl. 13:18.
Citera
2024-05-05, 13:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du förvränger och ser ner på människor, är det kristet tycker du?
Du förvränger och ser ner på Gud Kristus, är det kristet tycker du?
Citera
2024-05-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Jehovah är ett bastardiserat, västerländskt uttal av YHWH.

Ja, på samma sätt som Jesus är ett bastardiserat, västerländskt uttal av JHWSA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in