2024-04-30, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Måste man inte vara på någon typ av arbetsplats för att få aktivitetsstöd?

Väldigt många som går på aktivitetsersättning men är " lokalt inskrivna på AF "
dvs AF är deras placering men dom är aldrig där.
Citera
2024-04-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Undermålig trådstart, men frågan är intressant. Kan en person som, låt oss säga, har 5 miljoner i förmögenhet få bidrag i Sverige? Studiemedel från CSN borde man nog ha rätt till, men jag tvivlar på att man har rätt till bostadsbidrag och aktivitetsstöd, eller hur funkar det? Någon som har koll?

Jag tror det blir väldigt svårt att under en längre tid ( +24 mån ) lyckas få bidrag utan att hamna
på något AMS/Samhall placering 8 timmar om dagen.

Men jag vet dom som på sätt och vis skulle kunna kvala in i TS beskrivning.
Men du måste vara + 65 år
Han bekant vars far har överlåtit alla sin pengar på sin son. Han sålde villa , fick 4-5 miljoner som ligger på sonens konto skänkte bort fritidshuset till sonen och skaffade en hyresrätt i stan.
Han får 12.000 kr i månaden i garantipension brutto och hyran på 6000 kr betald via bostadstillägget

Pengarna ligger på konto hos sonen och han har kreditkort i sonens namn samt bilen står på sonen.
Citera
2024-06-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Låt säga en snubbe har 3 miljoner han jobbat ihop genom sparande och fonder och får 12-15k i kapitalavkastning i månad, sen går på akassa och aktivietsstöd resten av livet och kör Porsche 911 till AMS/försäkringskassan i sina Rayban Wayfarer med en Rolex sub runt armen.

Jag skrattar nästan över tanken hur provocerande en sån glidare borde va för genomsnittsvensken som tvingas gå till jobbet varje dag vid kl 06 för lyfta 29 brutto medans glidaren är i medelhavet på stranden och skickar in aktivietsrapporten därifrån. Man kan även få akassa/aktivetsstöd i 3 mån beviljat för bo utomlands i Spanien för söka jobb samt betalda resor till intervjuer utomlands som mångmiljonären kan utnyttja.

Långtidsarbetslöshet och bidrag i några år brukar göra det väldigt svårt att få jobb igen, vilket mångmiljonären på bidrag inte har behov av på samma sätt, utan kan starta företag om den känner för börja jobba igen, i värsta fall leva 20 år på bara kapitalet till pension även utan bidrag.
Man har ju rätt till akassa/aktivietsstöd som alla andra även som mångmiljonär så ingen lagöverträdelse begås.

Har ni stött på/känner en sådan person? Vidrigaste missbrukande avskummet som existerar eller är den en vinnare?
Jag har aldrig gjort det själv, brukar mest sitta invandrare, tatuerad underklass och socioekonomiskt lägre klientel på ams/försäkringskassan.

1. Du får inga 15k i avkastning på bara 3 miljoner.
2. Vem fan anser att Rayban är högstatusbrillor? Återkom när du äger ett par Oliver Peoples.
Citera
2024-06-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
2. Vem fan anser att Rayban är högstatusbrillor? Återkom när du äger ett par Oliver Peoples.

Och ts tror att en inkomst som motsvarar medianlön ska göra att han han leva i sus och dus, och då måste han levt jävligt snålt i många år innan dess...

Shit vad avundsjuk jag blir....
Citera
2024-06-06, 10:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie

TS lär inte lyckas med sin plan...
Vem tillverkar Oliver Peoples glasögon? Är det Luxotica precis som Ray Ban och alla andra solglasögon? Moscot är i och försig gjorda i Kina...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in